نظر سنجی جدید از نگاه اسرائیلی ها به تهران

چرا مردم اسرائیل پروژه ایران هراسی را باور ندارند

۲۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۳ کد : ۱۹۱۱۵۳۲ ترجمه برگزیده خاورمیانه
شاید بتوان گفت مردم ایران و اسرائیل با وجود تمامی اختلافات یک وجه مشترک دارند و آن این است که به عقیده آنها رسیدگی به مشکلات داخلی بر موضوعات خارجی اولویت دارد.
چرا مردم اسرائیل پروژه ایران هراسی را باور ندارند

دیپلماسی ایرانی: نظرسنجی اخیری که توسط روزنامه تایمز اسرائیل منتشر شده،حاکی از آن است که تهدید ایران، تنها از نگاه 12 درصد از اسرائیلی ها یک موضوع اضطراری است و 43 درصد بر این باورند که مشکلات اقتصادی مساله بسیار مهمتری به شمار می رود.

المانیتور با اشاره به این نظر سنجی این پرسش را مطرح می کند که آیا اینکه تنها 12 درصد اسرائیلی ها موضوع ایران را فوری می دانند به این معنی است که تنها همین تعداد اندک در مورد حکومتی که خواستار نابودی کشورشان است، نگرانی دارند؟ این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سخن پراکنی های خود مدعی می شود ایران بزرگترین تهدید برای اسرائیل به شمار می رود.

باید گفت که در اسرائیل نیز مانند هر کشور دیگری، نگرانی های داخلی بر دغدغه های خارجی ارجحیت دارد. البته سال های اخیر را نمی توان با سال های 1848 که در آن اسرائیل تازه اعلام موجودیت کرده بود، مقایسه کرد. هرچند نتانیاهو تلاش می کند افکار عمومی را مجاب کند، اسرائیل در معرض تهدید جدی ایران قرار دارد ، مگر اینکه وی اسرائیل را نجات دهد، اغلب اسرائیلی ها می دانند کشورشان در چه سطحی از توان منطقه ای قرار دارد. به همین دلیل است که مردم در اسرائیل بیش از زمانی که این کشور اعلام استقلال کرده بود می توانند بیشتر بر روی موضوعات داخلی متمرکز باشند تا مساله ایران.

از سوی دیگر مردم اسرائیل می دانند که ایران علاوه بر اسرائیل، آمریکا و دیگر دوستان کشورشان را نیز تهدید می کند. به بیان دیگری آنها متوجه اند که تهدید های تهران تنها اسرائیل را نشانه نگرفته و این سوپاپ اطمینانی برای آنها ایجاد می کند. ایران اخیرا اعلام کرده است که در کشور هایی که تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال می کنند ، پای میز مذاکره نخواهد نشست و این در حالی است که تمامی طرف های مذاکره کننده هسته ای با تهران از آمریکا و متحدان اروپایی اش گرفته تا چین و روسیه به قطعنامه های تحریمی شورای امنیت علیه ایران رای مثبت داده اند. به همین دلیل هر یک از این کشور ها نیز می توانند در معرض تهدید  های تهران قرار گیرند.

مئیر داگان، رئیس سابق موساد(سازمان جاسوسی اسرائیل) بر این باور است که حمله به ایران از جانب اسرائیل احمقانه ترین سناریویی است که می تواند اجرا شود. اظهار نظر هایی از این دست نیز یکی دیگر از عواملی است که موجب می شود مسائل داخلی بیش از موضوع ایران برای اسرائیلی ها اهمیت داشته باشد. زمانی که یکی از چهره های برجسته سازمان جاسوسی اسرائیل، دیدگاهی اینچنینی را مطرح می کند، مردم در می یابند ، آنقدر ها هم که نتانیاهو می  گوید، ایران یک تهدید قریب الوقوع برای کشورشان نیست.

همچنین تعدادی از اسرائیلی ها نیز با اشاره به شرایط داخلی ایران، بر این باورند که تهران دغدغه هایی فراتر از حمله به اسرائیل دارد.

از سوی دیگر تصویر مثبت مردم ایران برای مردم اسرائیل نیز فاکتور دیگری است که میزان کارآمدی تلاش های نتانیاهو برای ایجاد موج ایران هراسی در اسرائیل را کاهش می دهد. بسیاری از اسرائیلی ها رویکرد مثبتی نسبت به مردم ایران دارند.

این در حالی است که فیلم های ایرانی نیز جای خود را در بین مخاطبان اسرائیلی باز کرده اند . برای مثال فیلم جدایی نادر از سیمین به مدت 5 ماه هر روز در سینمایی در تل آویو در حال اکران بود. این در شرایطی است که اسرائیلی ها کمتر به فیلم های خارجی روی خوش نشان می دهند.

شاید بتوان گفت مردم ایران و اسرائیل با وجود تمامی اختلافات یک وجه مشترک دارند و آن این است که به عقیده آنها رسیدگی به مشکلات داخلی بر موضوعات خارجی اولویت دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه:دوشنبه 25 دی 1391 / باز انتشار: جمعه 29 دی 1391

کلید واژه ها: اسرائیل اسرائیلی ها نتانیاهو کشورشان


( ۱۸ )

نظر شما :