مهمانپرست از مذاکرات ایران با 1+5 گفت

۲۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۳ کد : ۱۹۱۱۵۸۸ سرخط اخبار

رامین مهمان پرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی خود صبح روز سه شنبه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات تروریستی علیه شیعیان پاکستان گفت: متاسفانه اقدامات تروریستی در کشورهای منطقه جان مردم بی گناه را به خطر انداخته است ما از دولت پاکستان انتظار داریم که تلاش بیشتری برای مقابله با تروریسم به خرج دهد و همه کشورهای منطقه برای ریشه کن کردن این پدیده شوم باید همکاری کنند.

 

مهمان پرست اضافه کرد: حتما سازمان همکاری های اسلامی می تواند نقش جدی در بسیج کشورهای منطقه برای مقابله با این مساله داشته باشند تروریسم حاصل دخالت های کشورهای خارجی در منطقه است برای دستیابی به اهداف سیاسی خود این پدیده شوم را ایجاد کردند و می بایست با کمک کشورهای منطقه این مساله ریشه کن شود.

او درباره مداخله نظامی فرانسه و انگلیس در کشور مالی با حمایت ناتو خاطرنشان کرد: ما مواضع خود را در آینده نزدیک به شکل دقیق اعلام می کنیم اصول سیاست خارجی کشور ما براساس احترام به تمامیت ارضی کشورها است و این که گروه های مسلح با حمایت کشورهای خارجی ثبات و امنیت کشورها را به خطر می اندازند نباید مورد حمایت قرار گیرند همان مشکلی که در منطقه خاورمیانه با آن روبرو هستیم و در سوریه گروه های مسلحی مشغول بی ثباتی و ناامنی در این کشور هستند و متاسفانه برخی از کشورهای غربی از آنها حمایت می کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ما معتقدیم باید ثبات و امنیت برقرار شده و تمامیت ارضی کشورها مورد احترام قرار گیرد و هرگونه مطالبات مردمی از طریق روند دموکراتیک و روش های مردم سالارانه تامین شود.

مهمان پرست درباره مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: همانطور که در گذشته اطلاع رسانی شده بود فردا دور جدید مذاکرات میان نمایندگان کشورمان و آژانس در ایران برگزار می شود. این مذاکرات در چارچوب فنی و حقوقی خود دنبال می شود نشست هایی که تاکنون برگزار شده مثبت تلقی شده است و امیدواریم در این نشست تفاهم کلی حاصل شود همانطور که معاون آقای آمانو، رییس هیات مذاکره کننده از طرف آژانس مذاکرات را در گذشته مثبت تلقی کرده بوده و اعلام کرده که می توان در این نشست می توان به یک توافق جامعی دست یافت.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که برای مذاکرات سازنده آماده هستیم و امیدواریم با به رسمیت شناخته شدن تمام حقوق هسته یی کشورمان این مذاکرات هرچه سریعتر به نتیجه برسد و برای اقدامات احتمالی و نگرانی هایی که ممکن است به لحاظ فنی وجود داشته باشد آمادگی رفع این ابهامات و نگرانی ها را داریم.

 

مهمان پرست همچنین در مورد درخواست سازمان بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت پارچین گفت: ما برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بیشترین تلاش ها را انجام داده ایم ما عضو آژانس هستیم و معاهده ان پی تی را امضا کرده ایم و جز اولین کشورهای بوده ایم که این معاهده را امضا کردیم و به آن پایبند هستیم.

وی تاکید کرد: مذاکرات ما و آژانس باید چارچوب حقوقی و فنی داشته باشد و بر این اساس تاکنون نشست های مختلفی برگزار شده است. ما از آژانس می خواهیم فعالیت های ما را به رسمیت بشناسند و طبیعی است اگر آنها نیز نگرانی های داشته باشند آمادگی داریم این ابهامات را برطرف کنیم و این در یک مجموعه کامل قابل انجام است ما قبلا هم توافقی با آژانس انجام دادیم که در آن زمان اعلام کردیم همه نگرانی ها و سوال هایی که آژانس درباره فعالیت های صلح آمیز کشورمان دارد یکجا ارائه دهد و ما نسبت به رفع ابهامات اقدام خواهیم کرد و در ازای حل همه این ابهامات پرونده هسته یی ما روال طبیعی خود را باید دنبال کند و مباحثی که درباره فعالیت های ما مطرح است پایان یابد با وجود اینکه زودتر از زمان مورد توافق همه سوالات آژانس را پاسخ دادیم و آژانس رسما به رفع ابهامات تاکید کرد اما به توافقی که انجام شده بود عمل نکرد که بهانه آژانس ادعاهای غیر مستند مقامات آمریکایی بود.

وی ادامه داد: این یک تجربه ای بود که اگر قرار باشد ما به توافقی برسیم باید طرف مقابل تعهداتش کامل مشخص باشد اگر قرار باشد هر روز راجع به نقطه ای از ایران ادعاهایی صورت گیرد و به بهانه آن بخواهند همه مراکز نظامی ما را مورد بازدید قرار دهند و نهایتا هیچ تعهدی نسبت به فعالیت های هسته یی صلح آمیز ما نداشته باشند این وضعیت انتها نخواهد داشت.

مهمان پرست تاکید کرد: پارچین منطقه نظامی است و به همین دلیل فعالیتهای خود را ادامه می دهد و هیچ ارتباطی به فعالیت های هسته یی ندارد قبلا دو بار توسط آژانس این منطقه بازدید شده است به هرحال هر بحثی که وجود داشته باشد در نشست مقامات ایران و آژانس بین المللی مطرح می شود در یک همکاری کامل هم باید حقوق کامل هسته یی ما به رسمیت شناخته شود و هم می توان نسبت به رفع ابهامات و نگرانی ها در چارچوب های مشخص به توافق رسید.

 

 

زمان مذاکره با 1+5 تعیین شد

 

مهمان پرست همچنین درباره آخرین اخبار مذاکرات ایران و 1+5 گفت: هفته گذشته ایران پیشنهادات خود را درباره زمان و مکان مذاکرات اعلام کرد و شب گذشته خانم اشمید تماسی با آقای باقری داشتند و در این گفت وگوی تلفنی درباره زمان مذاکرات بعدی توافق کردند، البته قرار شد که معاون خانم اشتون در اسرع وقت پاسخ کشورهای 1+5 درباره محل مذاکرات را هم اعلام کند تا بتوانیم مذاکرات را از سر بگیریم و دنبال کنیم.

وی افزود: ما در مذاکرات مسکو همه پیشنهاداتمان را به 1+5 اعلام کردیم آنها فرصت خواستند تا به این پیشنهادات پاسخ دهند و پیشنهادات را مثبت و سازنده عنوان کردند حدود شش ماه از آن تاریخ می گذرد و تاکنون ظاهرا آمادگی برای ادامه گفت وگوها و پاسخ به پیشنهادات ما را نداشتند امیدواریم هر چه سریعتر به توافق نهایی برسند.

وی در مورد این که آیا زمان توافق شده اواخر ژنوایه خواهد بود؟ گفت: موقعی که مکان مذاکرات مشخص شد زمان و مکان را با هم اعلام می کنیم.

 

مهمان پرست درباره مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد، امیدواریم مجموعه کاملی از توافقات حاصل شود. در این توافقات حقوق هسته یی صلح آمیز کشور ما به شکل کامل به رسمیت شناخته شود و این چیزی است که حق ملت ماست و بر اساس معاهده ان .پی .تی باید از آن برخوردار باشیم. ما فراتر از حق خود درخواست نکردیم و اجازه نمی دهیم کم تر از حق مان به ما داده شود. اگر به لحاظ فنی یا حقوقی ابهاماتی وجود داشته باشد آمادگی داریم که آن را در چارچوب توافقی کامل رفع کنیم.

او درباره اقدام آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، گفت: قطعنامه های غیرقانونی علیه ملت ما به تصویب رسانده اند اما تایید فعالیت های هسته یی صلح آمیز کشور ما و به رسمیت شناختن آن به معنای غیرقانونی بودن همه قطعنامه ها از طرف خود این کشورها و آژانس بین المللی انرژی اتمی است. ما معتقدیم این قطعنامه ها غیرقانونی و بی مبنا است زیرا ما هیچ تخلفی از فعالیت های صلح آمیز نداشته ایم و به تعهد خود پایبندیم.

 

فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن تسلیحات هسته یی بالاترین دستورالعمل کاری ما خواهد بود

مهمان پرست در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات صالحی در گفت وگو با نشریه فارین پالستی مبنی بر این که ایران آمادگی دارد فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن سلاح هسته یی را به سند الزام آور سازمان ملل تبدیل کند، گفت: نکته ای که کشورهای غربی باید به آن توجه کنند پایبندی کشور ما به تعهدات خود و مقابله جدی با به کارگیری سلاح های هسته یی و کشتار جمعی در دنیا است. ما مخالفت خود را بارها با به کارگیری هرگونه سلاح کشتار جمعی اعلام کرده ایم و تاکید کرده ایم برای ایجاد موج بین المللی و جریانی که از حمایت همه کشورها برخوردار باشد در ایران اجلاس های بین المللی برگزار کرده ایم.

وی ادامه داد: پیشنهادکننده اولیه ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته یی ایران بوده است و معتقدیم کشورهای دارنده سلاح های هسته یی متخلف هستند و باید هر چه سریع تر به تعهدات خود در قبال خلع سلاح عمل کنند. برای ما هیچ چیزی بالاتر از فتوای مقام معظم رهبری برای این که چارچوب فعالیت های ما را در زمینه هسته یی روشن کند وجود ندارد. وقتی بالاترین مقام مرجعیت و رهبری یک کشور نقطه نظرات خود را به عنوان فتوا اعلام می کند بر همه واجب است که به آن عمل کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: این فتوا بالاترین دستورالعمل کاری ما خواهد بود. برخی از مسوولان کشورهای غربی اظهار کرده بودند که از این فتوا استقبال می کنند اما جنبه مذهبی دارد و می تواند جنبه رسمی و الزام آور برای دولت نداشته باشد. آن ها شناخت دقیقی از اعتقادات اسلامی و فتاوی علمای بزرگ ندارند با این حال معتقدیم این فتوا ارزش بسیار بالایی دارد و می تواند نقطه ی تعیین کننده برای نظام بین الملل کنونی باشد و نشان دهنده پایبندی پیروان ادیان الهی و اسلام برای جلوگیری از به کارگیری سلاح های کشتار جمعی است.

مهمان پرست تاکید کرد: ما آمادگی داریم که این فتوا به عنوان سند بین المللی به ثبت برسد و بهانه از کشورهای مختلفی که به هر شکل سعی می کنند نقطه نظرات خود را تحمیل کنند و واقعیت های کشور ما را در نظر نگیرند گرفته شود.

 

توصیه های آیت الله سیستانی می تواند وضعیت مطلوب را در عراق ایجاد کند

خبرنگار دیگری درباره طرح آیت الله سیستانی درباره حل بحران عراق و تاکید بر برگزاری مذاکرات مسالمت آمیز و تشکیل کمیته هایی برای بررسی مطالبات گروه ها پرسید که مهمان پرست گفت: مجموعه گروه ها و شخصیت ها در عراق بهترین راه حل را برای وحدت این کشور و احترام به حاکمیت و روند دموکراسی در این کشور دنبال می کنند. دشمنان منطقه و عراق خواهان انسجام و ثبات در این کشور نیستند و فتنه های مختلفی را طراحی می کنند که جریان اختلاف انگیز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: مذاکرات مسالمت آمیز بین گروه های مختلف و توجه به توصیه های حضرت آیت الله سیستانی می تواند وضعیت مطلوب را در عراق ایجاد کند و اختلاف نظرها را از بین ببرد.

مهمان پرست درباره برگزاری "کنفرانس وحدت" در تهران و نقش و اهمیت این کنفرانس نیز اظهار کرد: اساسا این اجلاس برای وحدت بین جهان اسلام پایه ریزی شده است و بیش ترین تلاش ایران برای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جهت وحدت بین مسلمانان بوده است. شرایط حساس منطقه یی نیز این وظیفه را برای ما ایجاد می کند که از همه ظرفیت ها و توان مان برای ایجاد وحدت استفاده کنیم و بدانیم که دامن زدن به اختلافات مذهبی به ویژه اختلافات در درون جهان اسلام یک توطئه است و بدخواهان جهان اسلام این مساله را دنبال می کنند.

 

اجلاس مداخله آمیز قاهره درباره خوزستان، تاثیر منفی در روابط ایران و مصر نخواهد داشت

وی درباره نشست گروه های عرب مخالف ایران در مصر هم زمان با سفر صالحی به این کشور نیز اظهار کرد: اگر اخبار را مرور کنید متوجه می شوید که چه کشورها و جریان هایی از این سفر ابراز ناراحتی کرده اند و چه ملت هایی ابراز خوشحالی داشته اند. طبیعی است که برخی جریان ها و کشورها از نزدیک شدن کشورهای بزرگ منطقه مانند ایران و مصر خوشحال نیستند و همه تلاش شان را به کار می گیرند تا در این روابط خدشه ایجاد شود. البته این گونه اقدامات هیچ تاثیری نخواهد داشت. مسوولان دو کشور عزم و اراده شان را برای توسعه روابط نشان داده اند و این سفرها و رایزنی ها حتما به نفع دو ملت و کل منطقه خواهد بود.

مهمان پرست ادامه داد: ریشه فکری این جریان و وابستگی های شان کاملا مشخص است و بلافاصله پس از اعلام برگزاری این جلسه مطرح شد که از طرف الازهر نیز در این جلسه شرکت و این جلسه را تایید می کنند که شاهد اعلام رسمی الازهر بودیم که نه در آن جلسه شرکت کردند و نه آن را تایید کردند. به نظر می رسد اجازه نخواهند داد که این گونه اقدامات تاثیر منفی در روابط دو کشور بگذارد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه یی وزارت امور خارجه هم چنین در مورد سفر نخست وزیر سوریه به ایران نیز گفت: امروز شاهد ورود نخست وزیر سوریه به ایران خواهیم بود و در راستای توسعه روابط دوجانبه بحث های مختلفی که در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد هیات مقدماتی قبلا وارد ایران شده است و زیر نظر دستیار اقتصادی وزیر امور خارجه نشست اولیه تشکیل شد.

وی ادامه داد: این سفر به دعوت معاون اول رییس جمهور انجام می شود و برای توسعه روابط دو کشور سفر مهمی است.

مهمان پرست هم چنین درباره سفر امیر عبداللهیان به چین نیز اظهار کرد: رایزنی در مورد تحولات منطقه و ادامه گفت وگو بین کشورهای موثر در دستور کار این سفر است. چین کشور مهم و تاثیرگذاری است که می تواند در حل بحران های منطقه یی نقش موثری داشته باشد. رایزنی و تبادل نظر بین ما و کشورهای موثر منطقه در حل بحران ها امری معمول است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم چنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدام برخی از نهادهای علمی جمهوری آذربایجان برای تدوین تاریخ مشترک ایران و این کشور و اقدام ایران در این باره نیز گفت: ایران و آذربایجان مشترکات فراوانی با یکدیگر دارند، حتما آمادگی داریم برای تدوین تاریخ کشورهای تازه استقلال یافته شوروی کمک کنیم، بخش مهمی از تاریخ کشورها و هویت آن ها در اسناد فارسی زبان وجود دارد و برای این که بتوانند تاریخ کشورشان را تدوین کنند حتما متخصصان ایران آماده همکاری هستند. باید در تدوین تاریخ با دقت نظر عمل کرد و بر اساس اسنادی که به صورت موثق در کشور ما وجود دارد عمل کرد و ما می توانیم در این زمینه با جمهوری آذربایجان همکاری داشته باشیم.

 

مذاکرات درباره ادامه توافق نامه مرزی عبور تا 45 کیلومتر با آذربایجان پیگیری می شود

مهمان پرست درباره لغو توافق نامه مرزی عبور تا 45 کیلومتر از سوی آذربایجان و اقدامات ایران در این باره نیز گفت: ما قائل به لغو روادید با کشورهای همسایه هستیم. معتقدیم هر چه موانع برای رفت و آمد مردم برطرف شود حتما به نفع دو ملت و دو کشور خواهد بود و روابط دو ملت را نزدیک تر و عمیق تر می کند و همکاری های تجاری و اقتصادی را افزایش می دهد و نتیجه آن به نفع کشورها خواهد بود به همین دلیل ما با برخی از کشورها بحث لغو روادید را دنبال کردیم، حتی با برخی از کشورها به صورت یک طرفه لغو روادید اعلام کردیم.

او ادامه داد: این که در محدوده مرز دو کشور امتیازات ویژه ای برای رفت و آمد قرار داده شود حتما به توسعه همکاری ها و فعال شدن بازارچه های مرزی کمک می کند، قراردادی که ما با آذربایجان داشتیم در این زمینه می توانست برای مردم بسیار مفید باشد. مذاکرات در دست پیگیری است، امیدواریم مجددا منجر به توافقاتی شود تا اهالی ساکن در حوالی مرزهای دو کشور بتوانند رفت و آمد داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره قرارداد همکاری امنیتی بین آمریکا و افغانستان و سفر کرزای به این کشور نیز تاکید کرد: بحران کشورهای منطقه از طریق همکاری های منطقه یی قابل رفع است و حضور کشورهای خارج از منطقه نمی تواند کمکی به حل مشکلات بکند و مسائل منطقه را پیچیده تر می کند. در مورد افغانستان این آمادگی وجود دارد که در برقراری امنیت و آرامش از نیروهای افغانی استفاده شود و تاکید رییس جمهور افغانستان نیز این مطلب بوده است که پس از این توافق و در آینده نزدیک نیروهای افغانی از کشورشان دفاع می کنند و ثبات و امنیت را در این کشور تامین می کنند. همه کشورهای منطقه یی در این جهت در کنار افغانستان خواهند بود تا همه مشکلات به صورت بومی حل شود.

وی تاکید کرد: امنیت افغانستان کاملا به امنیت کشورهای منطقه و امنیت ایران مرتبط است بنابراین کشورهای همسایه و منطقه بیش ترین تلاش را برای حفظ این امنیت دارند.

مهمان پرست درباره طرح دبیرکل اتحادیه عرب که در آن اعلام کرده بود که سوریه باید در ذیل ماده 7 منشور سازمان ملل متحد قرار گیرد نیز گفت: در قبال سوریه دو رویکرد روش مسالمت آمیز با پیگیری توقف درگیری ها و دموکراسی در سوریه و ایجاد فضای مناسب برای کمک رسانی و قطع مداخله خارجی و هم چنین روش افزایش درگیری ها و به کارگیری خشونت و ارسال سلاح و ایجاد زمینه برای مداخله نظامی وجود دارد. ایران از رویکرد اول حمایت می کند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه اظهار کرد: بین این دو رویکرد اختلاف نظر وجود دارد. معتقدیم کشورهای موثر به سمت رویکرد مسالمت آمیز حرکت خواهند کرد و مردم سوریه خواهان توقف درگیری ها هستند که در شرایط مناسب بتوانند خودشان امور کشور خود را به دست بگیرند و نظرات شان را راجع به آینده کشور ابراز کنند. این که برخی کشورها و مجموعه های منطقه یی و بین المللی بخواهند خلاف این طرح ها حرکت کنند به معنای آن است که چندان موافق ثبات و امنیت در منطقه نیستند و یا به دنبال زمینه سازی برای مداخلات نظامی خارجی هستند.

وی درباره اقدام ترکیه برای تعیین یک حاکم در شمال سوریه نیز گفت: مردم سوریه باید تصمیم بگیرند که چه آینده ای داشته باشند. هیچ کشور و جریانی نمی تواند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد و پیش شرط بگذارد. گروه های مخالفی که مسلحانه با دولت سوریه در حال جنگ هستند نیز تعداد بسیار کمی در مقایسه با مردم سوریه دارند. چرا نگران هستند که انتخابات برگزار شود؟ هر چقدر با برگزاری انتخابات در سوریه مخالفت شود تردیدها را نسبت به این که این گروه ها مورد حمایت اکثریت مردم هستند بیش تر می کند.

مهمان پرست درباره اظهارات مقامات انگلیسی نسبت به جزایر مالویناس نیز اظهار کرد: ما بر مبنای مواضع اصولی خود ترکیبات استعماری را درباره مسائل سرزمینی محکوم می کنیم و با آن به شدت مخالفیم و به کارگیری زبان تهدید و استفاده از زور را در حل اختلافات بین کشورها غیرقانونی و مردود می دانیم. توصیه می کنیم که دو طرف مناقشه از راه حل مسالمت آمیز برای حل مسائل شان استفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اظهارات سفیر آمریکا در یمن مبنی بر تلاش ایران برای بی ثبات کردن یمن نیز اظهار کرد: این اظهارات بی پایه و اساس تازگی ندارد و در جهت اتهام زدن به کشور ما و اختلاف افکنی بین کشورهای منطقه انجام می شود. باید به سفیر آمریکا در یمن یادآوری کرد که حرکت مردم در منطقه و موج بیداری اسلامی به خاطر حمایت های طولانی آمریکایی ها از دیکتاتورهای منطقه بوده است که باعث تنفر مردم منطقه در سیاست های مقامات آمریکایی شده است. اگر با هوشمندی کافی و دقت مسائل منطقه را دنبال کنند متوجه خواهند شد که شعارهای مردم و احساسات آن ها در جهت ابراز تنفر نسبت به سیاست های آمریکایی ها و هم پیمانان شان است. بهتر است در مسائل منطقه دخالت نکنند و اجازه دهند مردم منطقه خودشان تصمیم بگیرند.

وی درباره آخرین اقدامات وزارت خارجه نسبت به پیگیری وضعیت دو مهندس دیگر ربوده شده در سوریه نیز گفت: وزارت خارجه از همه ظرفیت های خود برای آزادی دو مهندس استفاده کرده است و تمام توان خود را به کار گرفته، امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی آن ها باشیم و آنان به کشور بازگردند. تلاش ها در این باره ادامه دارد.

مهمان پرست درباره ادعای همسر لوینسون، مامور سابق FBI مبنی بر ارائه نامه ای به ایران برای پیگیری وضعیت همسرش و درخواست برای آزادی وی نیز گفت: ادعایی که در این زمینه مطرح می شود ادعای دقیقی نیست. اعلام کرده ایم که هیچ اطلاعی در این زمینه نداریم و پرداختن به این مساله با اهداف خاصی دنبال می شود. امیدواریم تلاش های انجام شده منجر به دست یافتن به اطلاعات دقیقی شود. ما در ظرفیت های خود آمادگی داریم که به مسائل انسانی کمک کنیم اما طرح ادعاهایی که با اهداف سیاسی دنبال می شود و اتهام زنی ها را به شدت رد می کنیم.

مهمان پرست در ابتدای این نشست ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول گفت: مناسبت سالروز 29 دی که سالگرد پیروزی مردم غزه در مقابل جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه که به عنوان روز غزه و نماد مقاومت مردم فلسطین شناخته شده است را گرامی می داریم.

کلید واژه ها: مذاکرات یی پرست سوریه هسته یی بین المللی امنیت توافق نیز گفت: سلاح کشورهای منطقه پرست درباره


نظر شما :