لطفا خویشتن دار باشید آقای کیم جونگ اون

۰۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۱۱۹۶۷ سرخط اخبار

درپی بیانیه کره شمالی در زمینه آمادگی برای اجرای سومین آزمایش هسته ای این کشور و پرتاب موشک های بیشتر علیه منافع آمریکا، دولت پکن روز پنجشنبه همه طرف های درگیر را به خویشتنداری فرا خواند.

 


به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، ˈهونگ لیˈ سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران در پکن گفت، همه طرف های درگیر باید از اقدامی که ممکن است به وخامت اوضاع درمنطقه منجر شود، پرهیز کنند.

وی با اشاره به مسکوت ماندن طولانی مذاکرات بر سر برنامه هسته ای کره شمالی افزود: چین امیدوار بود که طرف های درگیر، آرامش خود را حفظ کرده و در گفتار و رفتار خود محتاطانه عمل کنند و منافع بلند مدت خود و نیز تلاش برای از سرگیری مذاکرات شش جانبه را مدنظر قرار دهند.

اظهارات این مقام چینی در حالی که مطرح شده که کمیسیون دفاع ملی کره شمالی به تازگی در بیانیه ای کشورهای متخاصم این کشور و تحت امر آمریکا را تهدید به آزمایش اتمی کرد.

در این بیانیه آمده است: ما این موضوع را مخفی نمی کنیم که به پرتاب موشک های دور برد و ماهواره های مختلف خود ادامه خواهیم داد و آماده انجام سومین آزمایش هسته ای با هدف دشمن سرسخت خود یعنی آمریکا هستیم.

چین شریک تجاری و تامین کننده اصلی انرژی کره شمالی است، اما هفته جاری از قطعنامه شورای امنیت در محکومیت پرتاب موشک از سوی پیونگ یانگ در ماه گذشته و نیز اعمال تحریم ها علیه این کشور حمایت کرد.

این خبرگزاری به نقل ازˈ شی ین هونگˈ استاد روابط بین المللی دانشگاه پکن نوشت: چین نفوذ اندکی بر رهبری کره شمالی در رابطه با ساختار نظامی این کشور دارد. به طور معمول، آزمایشات هسته ای و پرتاب موشک یک نیاز عقیدتی و در خدمت اهداف سیاسی داخلی است. اعمال نفوذ در این زمینه نه تنها برای چین بلکه برای کشورهای خارجی دشوار است.

چین بارها خواستار خویشتنداری طرف های درگیر شده و معتقد است که به انزوا کشیدن پیونگ یانگ ممکن است این کشور را وادار به واکنش کند موضوعی که به بی ثباتی شبه جزیره کره و منطقه منجر خواهد شد.

 

کلید واژه ها: کره شمالی


نظر شما :