تنها اگر آمریکا صادق باشد مذاکره می کنیم

پاسخ صالحی به پیشنهاد مذاکره بایدن

۱۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۱۲۳۵۷ آمریکا ترجمه برگزیده
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
این مذاکرات تنها زمانی انجام می شود که اطمینان کافی داشته باشیم آمریکا این بار با نیت صادقانه جلو آمده است. چرا که تجربه های گذشته ایران متاسفانه خلاف این امر را به اثبات رسانده است.
پاسخ صالحی به پیشنهاد مذاکره بایدن

دیپلماسی ایرانی: جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می برد در دو روز گذشته مواضعی را در حمایت از دیپلماسی و مذاکره با ایران اتخاذ کرده است. وی روز جمعه در مراسم افتتاحیه این نشست اعلام کرد که زمان برای دیپلماسی با ایران وجود دارد، البته این زمان محدود نیست. معاون باراک اوباما روز شنبه نیز اظهار داشت در صورتی که مقام معظم رهبری در ایران عزم جدی داشته باشد، آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی آماده است.

این اظهارات بایدن با واکنش سریع مقامات تهران همراه بود. هرچند در ماه های اخیر پیشنهاد مذاکره آمریکا و ایران بارها از زبان مقامات آمریکایی از اوباما گرفته تا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق و جان کری، جانشین وی مطرح شده بود، اما تهران به سرعت به این موضع گیری ها واکنش نشان نمی داد.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ روز شنبه به آلمان سفر کرده ، در واکنش به اظهارات بایدن به یورونیوز گفت: این مذاکرات تنها زمانی انجام می شود که اطمینان کافی داشته باشیم آمریکا این بار با نیت صادقانه جلو آمده است. چرا که تجربه های گذشته ایران متاسفانه خلاف این امر را به اثبات رسانده است.

صالحی که پیش تر به مذاکرات موضوعی ایران و آمریکا در خصوص شرایط عراق و افغانستان اشاره کرده بود، بر این باور است که تصمیم گیری کلی در خصوص رابطه تهران و واشینگتن بر عهده مقام معظم رهبری است. وی ماه گذشته در واکنش به اخباری دال بر اعلام آمادگی کاخ سفید برای مذاکره با ایران این دیدگاه را مطرح کرد.

از سوی دیگر علائدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به اهمیت نشان دادن صداقت آمریکایی ها اشاره می کند.

در مقابل اظهارات بایدن، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که تصمیم گیری در مورد مذاکره مستقیم با آمریکا در عرصه هسته ای به عهده شورای عالی امنیت ملی است، گفت: جمهوری اسلامی تاکنون به صورت موضوعی با آمریکا مذاکراتی داشته است که این متفاوت از مذاکرات کلی در عرصه روابط دو جانبه به شمار می آید.

علاءالدین بروجردی با اشاره به استقبال اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امورخارجه آلمان از پیشنهاد معاون رییس جمهور آمریکا در خصوص مذاکره مستقیم ایران و آمریکا، گفت: تاکنون جمهوری اسلامی با آمریکایی ها به صورت موضوعی در عرصه های مختلف همچون بحران عراق مذاکراتی داشته است اما این موضوع با مذاکرات کلی در عرصه روابط دوجانبه متفاوت است.

وی افزود: البته تصمیم گیری در مورد مذاکره مستقیم با آمریکا در عرصه هسته ای به عهده شورای عالی امنیت ملی است اما مطمئنا جمهوری اسلامی براساس منافع ملی اش در این خصوص تصمیم گیری می کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با بیان این که آمریکایی ها در بیان اظهارات خود از حداقل صداقت برخوردار نیستند، گفت: یکی از دلایلی که جمهوری اسلامی هیچ وقت از پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکایی ها استقبال نکرده است عدم صداقت آنها است.

بروجردی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر آمریکایی ها در شرایطی علاقه مند به مذاکره مستقیم با ایران هستند که مجموع مذاکرات آنها در ده سال گذشته با ایران هیچ سودی برایشان نداشته است و آنها نتوانسته اند جلوی پیشرفت و هسته ای شدن ایران را بگیرند.

با این حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که کشورش روابط نزدیک تجاری و هسته ای با ایران دارد ، حمایت کامل خود را از اظهارات بایدن در خصوص مذاکره با ایران اعلام کرده است. وی از اهمیت ارائه مشوق ها به ایران سخن گفته و این در شرایطی است که روز جمعه گفته بود، باید به ایران تضمین داده شود که غرب به دنبال گزینه تغییر رژیم در ایران نیست.

گفتنی است مسکو به دنبال نخستین نشانه های ارسالی از سوی واشینگتن برای گفت و گوی دوجانبه با ایران نیز از این موضع پشتیبانی کرده بود.

انتشار اولیه: یکشنبه 15 بهمن 1391 / باز انتشار: چهارشنبه 18 بهمن 1391

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: آمریکا بایدن مذاکره مستقیم صالحی


نظر شما :