رؤسای جمهوری آمریکا چقدر درس خوانده‌اند؟

۰۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۱۲۹۸۹ سرخط اخبار

عصرایران؛مریم جعفری - رئیس جمهوری آمریکا را بسیاری مقتدر ترین فرد جهان می دانند . اما به راستی برای رسیدن به چنین مقامی، به چه میزان تحصیلات دانشگاهی احتیاج است؟ بسیاری بر این باورند که هر رئیس جمهوری باید از دانشگاه های معتبر جهان فارغ التحصیل شده باشد و مدارک درخشانی را در کارنامه خود به کاخ ریاست جمهوری ببرد؛ اما این موضوع شامل حال تمامی روسای جمهوری جهان نمی شود و در این میان میهمانان کاخ سفید نیز استثنا نیستند.

جالب است بدانید که "جرج واشنگتن" که از او به عنوان بنیانگذار آمریکا یاد می شود، هیچ تحصیلات دانشگاهی نداشته است. البته اکثر روسای جمهوری در آمریکا تحصیلات دانشگاهی داشته اند، حتی نخستین کسانی که بر این کرسی مهم تکیه زده اند. از هفت میهمان اول کاخ سفید، پنج رئیس جمهور تحصیلات دانشگاهی داشته اند؛ در آن زمان افراد تحصیل کرده از مردم عادی متمایز بودند.

تاکنون آمریکا، ۴۴ مرد را برای تصاحب کرسی صدرات کاخ سفید انتخاب کرده است؛ از این افراد ۲۴ تن از دانشگاه های خصوصی برآمده اند، ۹ نفر فارغ التحصیل دانشگاه های عمومی بودند و ۱۰ رئیس جمهور هیچ گاه قدم به دانشگاه نگذاشته اند. البته به استثنای "گروور کلیولند" و "هری ترومن" تمامی ساکنان کاخ سفید از سال ۱۸۶۹ میلادی، مدرکی برای عرضه داشته اند.

روسای جمهورهای آمریکا در چه دانشگاه هایی درس خوانده اند؟

پنج نفر از ساکنان تحصیل کرده کاخ سفید در مقطع لیسانس در دانشگاه "هاروارد" تحصیل کرده اند و این بیشترین میزان در بین دانشگاه های آمریکاست ؛ چهار نفر هم دانش آموخته کالج "ویلیام اند مری" بوده اند. همچنین سه تن از رئیس جمهوری های آمریکا در دانشگاه "ییل" و دو نفر در "پرینستون" و دو تن نیز در "یواس ام ای وست پوینت" تحصیل کرده اند.

در بین ساکنان کاخ سفید، ۱۰ رئیس جمهور وجود دارد که هرگز تحصیلات دانشگاهی نداشته اند. جرج واشنگتن که در واقع او را می توان بنیانگذار آمریکا نامید از این دسته است ؛ "اندرو جکسون"، "مارتین ون بورن"، "زاخاری تیلور"، "میلارد فیلمور"، "آبراهام لینکلن"، "گروور کلیولند"، و "هری ترومن" از رئیس جمهوری هایی بوده اند که تحصیلات دانشگاهی نداشته اند. اندرو جانسون، هرگز به مدرسه نرفت و خودش سواد خواندن را آموخت.


اندرو جکسون

البته برخی از این افراد، در موسسات مختلفی دوره های اموزشی دیده بودند. به عنوان مثال، جورج واشنگتن هرچند تحصیلات دانشگاهی ندارد اما از کالج "ویلیام اند مری"، گواهینامه نقشه برداری دریافت کرده است. جرج واشنگتن از ثروتمند ترین مردان زمان خود بود و حاضر به دریافت حقوق ریاست جمهوری که در آن زمان ۲۵ هزار دلار در سال بود نشد. واشنگتن هیچ گاه در کاخ سفید زندگی نکرد و تنها رئیس جمهوری است که عضو هیچ حزب سیاسی نبود.

در این میان تنها سه تن از روسای جمهوری آمریکا در دانشگاه های خارج از مرزهای آمریکا تحصیل کرده اند؛ به عنوان مثال، "جان اف کندی" در دانشکده اقتصاد لندن بوده و "جان آدامز" به دانشگاه "لیدن" رفته است. اما هر دوی این افراد بعد ها به دانشگاه هاروارد نقل مکان کرده اند. "بیل کلینتون" نیز مشمول بورسیه ای (بورسیه رودس) برای تحصیل در دانشکده "آکسفورد" انگلیس شد.

  برخی از این افراد در محل تحصیل خود دچار مشکلات تحصیلی و حتی اخراج بودند؛ "جیمز بوکانن"  رئیس جمهوری است که به خاطر بی انضباطی و بدرفتاری از دانشکده "دیکینسون" اخراج شد. او بعد ها با تعهدی که داد بار دیگر به دانشکده بازگشت.

"دوایت آیزنهاور" نیز ۱۷ بار به خاطر سیگار کشیدن، تمیز نکردن اتاق و تاخیر در آماده شدن برای بازرسی تذکر دریافت کرده بود. "جیمی کار تر" نیز قبل از اینکه به یواس ام ای وست پوینت برود، دوبار از دانشکده های "سوت وسترن جرجیا" و "جرجیا تک" اخراج شده بود.

از ساکنان کاخ سفید، سه فرد نیز در آکادمی های نظامی ایالات متحده حضور داشته اند. "اولیسس سیمون گرانت" و "دوایت آیزنهاور" در آکادمی ارتش در "وست پوینت" و "جیمی کار تر" در آکادمی دریای ایالات متحده در "آناپولیس" شرکت کرده اند.

۱۱ رئیس جمهور هم ژنرال بودند: "جرج واشنگتن"، "اندرو جکسون"، "ویلیام هنری هریسون"، "جان تایلر"، "فرانکلین پیرس"، "اولیسس سیمون گرانت"، "روترفورد بیر چارد هیس"، "جیمز آبرام گارفیلد"، "چستر آلن آرتور"، "بنیامین هریسون" و " دوایت دیوید آیزنهاور".

"اندرو جکسون"، "آبراهام لینکون" و "جان کالوین کولیج" پس از مطالعه آزاد، به رغم اینکه در زمینه حقوق تحصیل نکرده اند، بعد ها وکیل شده اند.
"جرج دبلیو بوش" هم تنها رئیس جمهوری بود که فوق لیسانس در رشته تجارت داشت. "ویلیام هنری هریسون" نیز در  دانشکده پزشکی دانشگاه "پنسیلوانیا" تحصیل می کرد اما قبل از اینکه مدرک خود را بگیرد، آن را کنار گذاشت.

کلید واژه ها: دانشگاه تحصیل آمریکا دانشگاهی تحصیلات تحصیلات دانشگاهی تحصیل کرده "ویلیام "جان ساکنان واشنگتن


( ۸ )

نظر شما :