فشار بانک‌های آلمانی بر دانشجویان ایرانی

۰۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۹۱۳۰۴۱ سرخط اخبار
به تازگی مؤسسات مالی و بانک های بزرگ آلمانی، متناوب اقدام به بستن حساب های دانشجویان ایرانی در این کشور می کنند و از باز کردن حساب های جدید برای این دانشجویان و ایرانی ها سر باز می زنند. این در حالی است که هیچ دلیلی برای این کار خود به ایرانیان ارائه نمی شود.
 

به گزارش «تابناک»، نشریه اشپیگل در گزارشی کوتاه به مسأله بسته شدن حساب های دانشجویان ایرانی در مؤسسات مالی آلمان و بانک های بزرگ این کشور همچون دویچه بانک و کامرزبانک پرداخته است.

به نوشته این نشریه، مشتریان ایرانی به تازگی نامه هایی از سوی این بانک ها دریافت می کنند که در آنها اعلام شده که به زودی حساب آن ها بسته خواهد شد و در این نامه ها هیچ دلیلی برای این کار نیامده است.

«لوتز باکلیش»، مسئول یکی از مؤسسات امور پناهندگان ایرانی در برلین در این رابطه گفته است: از نوامبر ۲۰۱۲ میزان شکایات از مسدود شدن حساب ها و همچنین عدم افتتاح حساب های جدید بسیار افزایش یافته و هزاران ایرانی از این امر دچار مشکل شده اند.

بر پایه این گزارش، برخی از حساب های بسته، مانده هایی بالغ بر هزار یورو دارد که طی نامه ای به دارندگان این حساب ها اعلام شده که یا می توانند اقدام به بستن حساب خود کرده یا این مبلغ را به یکی دیگر از مؤسسات مالی انتقال دهند.

هرچند بسیاری از بانک ها از اعلام علت اقدام خود در این باره به دلیل حفظ اسرار بانکی خودداری کرده اند، مؤسسات اسپارکاس و جیرورباند، علت این کار را تحریم های جهانی علیه ایران و در خصوص برنامه هسته ای اعلام کرده اند؛ مواردی که به شدت مراودات تجاری آلمان با ایران را کاهش داده است.

به نوشته این نشریه، تحریم ها از سال ۲۰۰۷ بوده و همزمان با تجارت، بسیاری از شهروندان ایرانی را نیز متضرر ساخته است، حال آن که آن دسته از افرادی که در لیست سیاه تحریم هستند، بایستی بتوانند به فعالیت عادی خود ادامه داده و بدون هیچ مشکل و ایرادی به امور مالی خصوصی خود ادامه دهند.

باکلیش همچنین به اشپیگل گفته است: بانک های آلمانی در پی فشار دوچندانی که از سوی شرکای آمریکایی بر آن ها وارد می شود، اقدام به بستن حساب ایرانیان می کنند. از دید آمریکایی ها، هیچ مراوده ای با هیچ ایرانی نباید انجام بگیرد.

حجم بالای مسدودیت حساب های ایرانیان حتی منجر به آن شده که دولت آلمان اقدام به ارتباط با بانک ها در این رابطه کند.

چندی پیش، امیلی هبر، یکی از مقامات وزارت خارجه آلمان در نامه ای به مؤسسات مالی آلمان اعلام نموده بود که اقدام آن ها برای بستن حساب ایرانیان، هیچ مبنای قانونی ندارد. وی از بانک ها و مؤسسات آلمانی خواسته بود که اقدام به یک ممیزی جدید در حساب ها کرده و حساب های جدید را افتتاح کنند.

کلید واژه ها: بانک آلمان


نظر شما :