جدال آمریکا با اروپا بر سر حزب الله

۰۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۱۳۰۹۶ سرخط اخبار

 هفت ماه پس از حمله انتحاری در بلغارستان که در آن انگشت اتهام صهیونیست ها به سوی حزب الله لبنان نشانه رفت، واشنگتن و تل آویو از اتحادیه اروپا خواستند که نام حزب الله را در لیست گروه های تروریستی خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانس 24، اتحادیه اروپا که به منظور تحریم حزب الله لبنان و قرار دادن نام این حزب در لیست تحریم های خود، تحت فشار واشنگتن و تل آویو قرار گرفته است، در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه خود به این مساله پرداخت.

نیکولای مادونف، وزیر امور خارجه بلغارستان، مسئول اعلام نتایج تحقیقاتش در این خصوص شده است. وی زمانی که به این نشست می رفت به مطبوعات اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید اقدامی گروهی و کارآمد علیه حزب الله در دستور کار خود قرار دهند.

با این وجود کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید زمانی برای فکر کردن راجع به این موضوع داشته باشند چرا که 27 کشور عضو این اتحادیه، به دو دسته تقسیم شده اند. گروهی همچون هلند و انگلستان با این اقدام موافق و گروهی همانند فرانسه و ایتالیا مخالف آن هستند چرا که پاریس و رم بر این باورند که چنین تصمیمی شرایط لبنان را بیش از پیش متزلزل می کند و واضح است که این اقدام جان نیرو های حافظ صلح اتحادیه اروپا (فینول) مستقر در جنوب لبنان را هم به خطر می اندازد.

فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز اذعان کرد: حتی اگر فرانسه یا ایتالیا نظر خود به این موضوع را علنی سازند، باید دید که بلغارستان چه مدارک مستدلی را می تواند در مورد اتهام های مطرح شده علیه حزب الله ارائه دهد.

آمریکا سعی دارد که شرکای اروپایی خود را راضی کند که با این مساله با جدیت برخورد کنند.

در ابتدای ماه فوریه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا خواستار اقدامی فوری جهت اعمال فشار بیشتر بر حزب الله بود.

همچنین در اواسط فوریه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به نوبه خود از اتحادیه اروپا خواست که تصمیم جدی و لازم را در مورد حزب الله بگیرد.

کلید واژه ها: اتحادیه اتحادیه اروپا اروپا حزب الله لبنان


نظر شما :