صالحی: پیشنهاد اخیر آمریکا متفاوت است

۱۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۳:۳۵ کد : ۱۹۱۳۴۳۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه گفت: طول کشیدن ساخت نیروگاه بوشهر باعث انتقال تکنولوژی به داخل و خودکفا شدن مهندسان ایرانی شد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی طی سخنانی اظهار کرد: کارشناسان فنی در برابر توانمندی های ایران سر تعظیم فرو می آورند.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با کشورهای 1+5 گفت: ایران هر وقت وارد گفت وگو شده، با اقتدار وارد شده است. ما به کاری که انجام می دهیم، اطمینان داریم. من 10 سال پیش هم گفته بودم که به فعالیت های صلح آمیز هسته یی کشورمان بسیار امیدوارم. پرونده هسته یی ایران قطعا حل خواهد شد. پرونده ما نه مثل پرونده کره شمالی خواهد بود و نه مانند پرونده لیبی. امروز هم اطمینان قاطع داریم که پرونده هسته یی ایران حل خواهد شد.

صالحی افزود: ما به کاری که انجام می دهیم، اطمینان داریم. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته یی خود اطمینان داریم . ریگی در کفش نداریم، لذا با اطمینان خاطر صحبت می کنیم. بنابراین در ده سال اخیر در گفته ها و مواضع مسئولین ما هیچ تزلزلی نبوده است. اگر می خواستیم لاپوشانی کنیم و به کار خود مشکوک بودیم در مواردی ردی از خود می گذاشتیم ، اما هیچگاه این طور نبوده است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به فشارهای غرب به ایران و کاهش روابط اقتصادی با اروپا گفت: نفی نمی کنیم که فشارهای آنها برای ما مشکلات و مزاحمت هایی ایجاد کرده است، اما فشار آنها راه به جایی نبرد، زیرا مردم ما بیدار و آگاهند.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت: غرب متوجه شده است که با این فشارها راه به جایی نمی برند.

صالحی افزود: طرفین امروز احساس می کنند برای نوعی برون رفت از شرایط فعلی آمادگی ایجاد شده است.اعلام آمادگی که به تازگی آمریکایی ها برای گفت وگو داشته اند، با گدشته فرق دارد. وقتی بررسی می کنیم شدت و گستردگی و شرایط را متفاوت می بینیم. مقام معظم رهبری هم برای ما روشن فرمودند که هر موقع احراز شد که نیت آنها صادقانه است و قصد رفتارهای پیشین خود را ندارند، پیشنهاد آنها را بررسی می کنیم. من به این مساله بسیار امیدوارم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در روابط ایران و آمریکا تحول خاصی را در آینده قابل پیش بینی می بینید؟ گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند و امام خمینی نیز فرموده بودند، ما جز با یک مجموعه با نام رژیم صهیونیستی با سایرین مشکلی به مفهوم اساسی نداریم. شرایطی ایجاد شده که بین ایران و آمریکا به دلایل تاریخی و مسایل گذشته مشکلاتی به وجود آمده است. مردم ایران گله های عمده ای دارند. امروز هم مانند موضوع ملی شدن نفت ایران عمل می کنند. امروز اما فهمیده اند که این ملت پس از سه هزار سال تاریخ مکتوب با این فشارها تحت تاثیر قرار نمی گیرند. اگر امروز پایداری کنیم نقطه عطف و تضمین کننده حیات طیبه این ملت برای قرن ها است.

کلید واژه ها: اطمینان پرونده یی هسته یی


نظر شما :