ظرفیت تولید نفت ایران 4.5 میلیون بشکه شد

۱۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۹۱۳۴۸۷ سرخط اخبار

محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت افزایش ظرفیت تولید نفت خام، گاز طبیعی، ظرفیت پالایش نفت، گاز و فرآوردهای نفتی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید گاز غنی کشور حدود 700 میلیون متر مکعب در روز بوده که تا  پایان برنامه پنجم توسعه به بیش از یک میلیارد و 480 میلیون افزایش می یابد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به افزایش سه برابری ظرفیت تولید گاز ایران گفت: همچنین هم اکنون ظرفیت تولید نفت خام ایران به چهار میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

این مقام مسئول با یاد آوری اینکه تا پایان برنام پنجم توسعه حدود یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت خام ایران افزوده می شود، گفت: به منظور افزایش ظرفیت تولید گاز در  حال  حاضر بزرگترین پروژه اقتصادی کشور در منطقه پارس جنوبی در حال انجام است.

وی با اشاره به انجام 71 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسه فازهای مختلف پارس جنوبی بیان کرد: تاکنون 47 میلیارد دلار سرمایه  گذاری برای توسعه این میدان مشترک گازی محقق شده و 24 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در حال انجام است.

خجسته مهر با یادآوری اینکه هم اکنون بیش از 100 هزار نفر در طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی مشغول به کار هستند، تبیین کرد: پیش بینی می شود تا سال آینده تولید زود هنگام گاز در برخی از فازهای پارس جنوبی آغاز شود.

افزایش ظرفیت پالایش گاز به یک میلیارد متر مکعب

خجسته مهر در ادامه با بیان ینکه هم اکنون ظرفیت پالایش گاز کشور حدود 550 میلیون متر معکب در روز است، تاکید کرد: بر این اساس تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت پالایش گاز به بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز افزایش می یابد.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت با اشاره به طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی خطوط لوله جدید انتقال گاز اظهارداشت: هم اکنون ساخت دو خط لوله بزرگ انتقال گاز نهم و یازدهم سراسری در دستور کار شرکت ملی گاز قرار دارد.

این مقام مسئول همچنین ظرفیت فعلی پالایش نفت کشور را یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز عنوان کرد و ادامه داد: به زودی با بهره برداری از طرح های جدید پالایشگاهی بهینه سازی توسعه پالایشگاه های موجود نفت ظرفیت، پالایش نفت کشور به بیش از دو میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

 

کلید واژه ها: ظرفیت گاز میلیارد پالایش ظرفیت تولید پارس ظرفیت پالایش بشکه پارس جنوبی هم اکنون مهر


نظر شما :