ابراز همدردی جامعه بین‌الملل با مردم ونزوئلا در پی درگذشت چاوز

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۱ کد : ۱۹۱۳۶۴۰ سرخط اخبار

در پی درگذشت رییس جمهوری ونزوئلا، رهبران کشورهای مختلف به ابراز همدردی با مردم این کشور آمریکای جنوبی پرداختند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش از مردم ونزوئلا حمایت می کند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد، روابط سازنده با دولت بعدی ونزوئلا فصل جدیدی در روابط بین دو کشور رقم زند.

 

اوباما با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: در این لحظات دشوار مرگ چاوز، آمریکا بار دیگر بر حمایت خود از مردم ونزوئلا و همچنین لزوم توسعه روابط سازنده با دولت این کشور تأکید می کند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در این بیانیه افزود: ونزوئلا فصل جدیدی در تاریخ خود می گشاید و آمریکا همچنان به حمایت خود از سیاست هایی که مدافع اصول دموکراتیک، نظام قانونی و رعایت حقوق بشر هستند، ادامه می دهد.

 

همچنین، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه درگذشت هوگو چاوز را تسلیت گفت و وی را به خاطر عزمش برای برپایی عدالت مورد تحسین قرار داد.

 

وی گفت: چاوز به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا از سال 1999 آثار عمیقی در تاریخ این کشور برجای گذاشت.

 

رئیس جمهوری فرانسه افزود: چاوز آرزوی خود را برای مبارزه جهت برپایی عدالت و توسعه ابراز می کرد.

 

رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد: مطمئن هستم ونزوئلا از آزمایش دموکراسی و ثبات پیروز بیرون خواهد آمد.

 

استفان هارپر، نخست وزیر کانادا ضمن ابراز همدردی با مردم ونزوئلا اعلام کرد، درگذشت چاوز راه را برای یک دوران انتقالی باز می کند که باید به مردم ونزوئلا امکان دهد تا به آینده ای بهتر و شکوفا تر دست پیدا کنند.

 

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز نسبت به درگذشت رئیس جمهوری ونزوئلا ابراز تاسف کرد.

 

به گزارش سی.ان.ان، وی گفت: متأسفانه امروز از درگذشت چاوز آگاه شدم. چاوز به عنوان فردی که 14 سال ریاست جمهوری ونزوئلا را برعهده داشت، تاثیری فراگیر و دائمی بر این کشور گذاشته است.

 

 

از دیگر سوی، ویتالی چورکین، فرستاده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: چاوز سیاست مداری فوق العاده برای ونزوئلا، آمریکای لاتین و سراسر جهان بود و نقشی چشمگیر در توسعه روابط ونزوئلا و روسیه ایفا کرد. بنابرین ما از درگذشت وی به شدت متأسف هستیم.

 

در همین حال، اولانتا هومالا، رئیس جمهوری پرو ضمن اعلام همدردی با خانواده چاوز و مردم ونزوئلا، از درگذشت وی به شدت ابراز تأسف کرد.

 

همچنین وزارت امور خارجه کلمبیا با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز تأسف نسبت به درگذشت چاوز اعلام کرد: رئیس جمهوری ونزوئلا نقشی چشمگیر در روند صلح دولت کلمبیا با شورشیان فارک داشت.

 

وزارت امور خارجه اکوادور با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: درگذشت چاوز ضایعه ای جبران ناپذیر برای آمریکای لاتین به شمار می رود.

 

پایگاه اینترنتی واشنگتن پست گزارش داد، دیلما روسف، رییس جمهوری برزیل در واکنش به درگذشت رییس جمهوری ونزوئلا اظهاراتش را با یک دقیقه سکوت آغاز کرد. روسف چاوز را «رهبری بزرگ و یک دوست برزیل» خواند و گفت که درگذشت وی ضایعه ای جبران نشدنی است.

 

کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس جمهوری آرژانتین، پس از اطلاع از خبر درگذشت چاوز، همه برنامه های خود را به حالت تعلیق در آورد.

 

در واکنشی دیگر، جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا گفت: هوگو چاوز به خاطر ادعاهای جسورانه و نیز تلاش هایش برای استقلال دولت های آمریکای لاتین، در یادها خواهد ماند.

 

دفتر ریاست جمهوری السالوادور نیز در صفحه توییترش نوشت: ونزوئلا نه تنها یک رییس جمهور بلکه یک میهن پرست و اندیشمند را از دست داده است.

 

همچنین، دانیلو مدینا، رییس جمهوری دومنیکن در صفحه توییترش نوشت: با اندوهی بسیار از خبر درگذشت چاوز مطلع شدم. او دوست حامی و نزدیک کشور ما بود.

کلید واژه ها: ونزوئلا چاوز جمهوری ونزوئلا درگذشت چاوز مردم ونزوئلا رئیس رئیس جمهوری فرانسه بیانیه آمریکا


نظر شما :