ویکی‌لیکس دست امریکا علیه چاوز را رو کرد

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۹۱۴۵۶۱ سرخط اخبار

 وب سایت افشاگر ویکی لیکس از اقدامات و استراتژی های سفارت آمریکا و سفیر سابق این کشور در ونزوئلا برای نفوذ و بی ثبات کردن دولت هوگو چاوز، رئیس جمهوری سابق این کشور پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، وب سایت افشاگر ویکی لیکس با انتشار فایل های محرمانه ای در خصوص اقدامات ویلیام برونفیلد، سفیر سابق آمریکا در ونزوئلا و معاون کنونی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مشخص کرد که این دیپلمات قصد داشته با چهار استراتژی اقدام به مخدوش کردن سیاست های دولت هوگو چاوز، رئیس جمهوری فقید ونزوئلا کند.

این چهار مورد، نفوذ در سیاست بنیادین دولت چاوز، ایجاد تفرقه در میان هواداران وی، حمایت و حفاظت از تجارت و اقتصاد حیاتی آمریکا و انزوای بین المللی چاوز را شامل می شوند.

بر اساس خاطرات و نوشته های این سفیر سابق، کمک های مالی آمریکا به سازمان های غیردولتی ونزوئلا برای نفوذ و سرکوب حزب سیاسی چاوز بوده است.

در وب سایت ویکی لیکس آمده است که آمریکا در مجموع حدود یک میلیون دلار برای انجام سه هزار نشست در ونزوئلا پرداخته تا از این طریق امیدوار باشد بتواند هواداران چاوز را از وی دور کند.

بین سال های 2004 تا 2007 میلادی، آمریکا 15 میلیون دلار به 300 سازمان غیردولتی در ونزوئلا کمک مالی کرده است.

علاوه بر این، بخش اعظم یادداشت ها و خاطرات این سفیر سابق مربوط به اقدامات و تلاش های آمریکا برای بزرگ جلوه دادن نقض حقوق بشر در ونزوئلا بوده است. همچنین در بخش هایی از این خاطرات به حمایت مالی فعالان و اعضای مخالف دولت چاوز برای شرکت در نشست هایی خارج از ونزوئلا و ابراز نگرانی هایشان در خصوص دولت چاوز اشاره شده است.

کلید واژه ها: چاوز آمریکا ونزوئلا


نظر شما :