تهدید کره شمالی به لغو پیمان‌های صلح با سئول

۱۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۱۳۷۳۴ سرخط اخبار

کره شمالی پس از دور تازه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل که روز گذشته به تصویب رسید تهدید کرد در حال لغو تمامی پیمان صلح با همسایه جنوبی اش (موسوم به موافقتنامه ترک مخاصمه) است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رسانه دولتی بی بی سی، پیونگ یانگ علاوه بر این تهدید کرده است این کشور همچنین خط تلفن مستقیم با سئول را قطع و گذرگاه مرزی مشترک با آن را به حالت تعطیل درخواهد آورد.

کره شمالی در بیانیه ای روی وب سایت رسمی این کشور قرار گرفته اعلام کرده گذرگاه مرزی مشترک دو کشور در روستای مرزی «پانمونجم» را به حالت تعطیل درمی آورد.

در این بیانیه همچنین تصریح شده پیونگ یانگ به سئول اطلاع می دهد این کشور خط تلفن مستقیم میان کره شمالی ـ جنوبی را قطع می کند.

هدف از این خط مستقیم که در سال 1971 میلادی ایجاد شد ارتباط مستقیم میان سران دو کشور در شرایط بالا گرفتن تنش های سیاسی بود، اما از آن برای انجام هماهنگی های لازم برای انتقال افراد و کالاها از منطقه غیرنظامی هم استفاده می شد.

پیونگ یانگ تأکید کرده که در شرایط وخیم کنونی این خط مستقیم دیگر نمی تواند وظیفه اش را انجام دهد.

* تهدید به آمریکا به حمله پیشگیرانه هسته ای و قطعنامه سازمان ملل 

پیش از این و در روز گذشته ( 7 مارس، برابر با 17 اسفند) وزارت خارجه کره شمالی همچنین با صدور بیانیه ای تصریح کرد واشنگتن در صدد حمله اتمی به این کشور است و هشدار داد ارتش کره شمالی به حمله اتمی پیشگیرانه متوسل خواهد شد.

تنها ساعاتی پس از این تهدید بود که قطعنامه جدیدی در سازمان ملل با رأی تمامی 15 عضو این شورا برای تشدید تحریم ها علیه کره شمالی تصویب شد.

تحریم های قبلی علیه کره شمالی، این کشور را با مشکلات اقتصادی عمده ای مواجه ساخته و به کمبود مواد اساسی در آن کشور منجر شده است.

* تنش ها با کره شمالی چگونه بالا گرفت؟

تنش های بین المللی با کره شمالی زمانی بالا گرفت که این کشور در روز 24 بهمن یک بمب اتمی 7 کیلو تُنی آزمایش کرد که واکنش تند مجامع بین المللی را به همراه داشت.

شورای امنیت سازمان ملل بلافاصله پس از تأیید شدن خبرهای این آزمایش هسته ای اعلام کرد تا ساعاتی دیگر جلسه اضطراری تشکیل خواهد داد.

آزمایش هسته ای کره شمالی در راستای تهدیدهای پیشین این کشور انجام می شد که گفته بود قصد دارد در اعتراض به دور جدید تحریم های سازمان ملل سومین دور آزمایش هسته ای خود را انجام دهد.

این تحریم ها در واکنش اقدام سال گذشته کره شمالی در دسامبر سال گذشته (آذر ماه) وضع شده بود که طی آن پیونگ یانگ یک فروند موشک دوربرد به فضا پرتاب کرد.

در حالی که پیونگ یانگ گفت پرتاب این موشک در راستای اهداف صلح آمیز این کشور و برای پژوهش های علمی در فضا بوده است، چین، روسیه، آمریکا، کره جنوبی و برخی کشورهای دیگر با انتشار بیانیه هایی این پرتاب را محکوم کردند.

شورای امنیت سازمان ملل که پیشتر کره شمالی را از پرتاب موشک های دوربرد منع کرده بود نیز در ژانویه سال جاری (برابر با بهمن ماه) با تصویب قطعنامه ای سازمان فضایی این کشور و تعدادی از مقام های آن را به فهرست تحریم های بین المللی اضافه کرد. کره شمالی مدت اندکی پس از تصویب این قطعنامه در واکنش به آن اعلام کرد سومین آزمایش هسته ای خود را انجام خواهد داد. 

کره شمالی در سالهای 2006 و 2009 هم دو بمب اتمی آزمایش کرده است.

کلید واژه ها: کره شمالی


نظر شما :