بان‌کی‌مون: مذاکرات آلماتی سازنده بود

۲۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۸ کد : ۱۹۱۳۸۸۳ سرخط اخبار

به گزارش مشرق، باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه پرس تی وی نوشت: دبیرکل سازمان ملل مذاکرات آلماتی بین ایران و گروه 1+5 را مثبت ارزیابی کرد.

بان کی مون در مصاحبه با مجله اتریشی "پروفایل" گفت: مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 (روسیه، چین، فرانسه، آمریکا، انگلیس به علاوه آلمان) مفید بوده است.

وی تاکید کرد تلاش های ایران در راستای اعتماد سازی به حل و فصل اختلافات بر سر برنامه انرژی هسته ای این کشور کمک خواهد کرد.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5، 26 و 27 فوریه در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

دو طرف در پایان این مذاکرات توافق کردند پس از برگزاری مذاکرات در سطح کارشناسان در استانبول ترکیه در تاریخ 17 و 18 مارس، بار دیگر در 5 و 6 آوریل برای برگزاری دور بعدی گفتگوها با یکدیگر دیدار کنند.

آمریکا، اسرائیل و برخی متحدان آنها بارها ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته ای اش متهم کرده اند. واشنگتن و اتحادیه اروپا بر پایه این ادعاهای بی پایه و اساس، تاکنون چندین دور تحریم های یک جانبه غیر قانونی علیه جمهوری اسلامی وضع کرده اند.

 این در حالی است که ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فنآوری هسته ای برای دستیابی به اهداف صلح آمیز برخوردار است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هرگز مدرکی که حاکی از انحراف برنامه انرژی هسته ای این کشور به سمت تولید سلاح های اتمی باشد پیدا نکرده اند.

کلید واژه ها: مذاکرات انرژی


نظر شما :