تغییر قانون اساسی برای دفن جنازه چاوز

۲۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۶ کد : ۱۹۱۳۹۲۱ سرخط اخبار

نیکلاس مادوروکفیل ریاست جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: پیکر ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری فقید این کشور امریکای جنوبی روز جمعه به موزه تاریخی انقلاب بولیواری در شهر کاراکاس منتقل می شود.

به گزارش ایرنا، منابع خبری گزارش دادند:مادورو یکشنبه شب به وقت محلی - صبح دوشنبه به وقت تهران - هنگام حضور در موزه انقلاب گفت:ˈ من از همه مردم ونزوئلا دعوت می کنم با همه عشق، اشک و وفاداری خود صبح جمعه برای همراهی ما در خیابانها و همراهی همیشگی فرمانده چاوز حاضر شوند.ˈ

موزه انقلاب ونزوئلا که نام دیگر آن، ˈپادگان مونتانیاˈ(کوهستانی) است،جایی است که چاوز درکودتای نافرجام فوریه سال 1992 میلادی علیه رییس جمهوری فاسد وقت ونزوئلا،عملیات خود را از آنجا آغاز کرد اما به دلیل شکست کودتا،محاکمه و زندانی شد.او چند سال بعد، در دوره ریاست جمهوری بعدی ونزوئلا از زندان آزاد شد و به فعالیتهای سیاسی روی آورد. چاوز 8 سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در سال 1998 میلادی با رای و پشتیبانی مردم برای نخستین بار به پیروزی رسید تا طرح خود موسوم به ˈانقلاب بولیواریˈ را دنبال کند.

اما در حالی که مادورو پیش از این گفته بود پیکر چاوز مومیایی می شود تا برای همیشه همگان بتوانند او را در موزه انقلاب ونزوئلا ببینند،او گفت که فردا سه شنبه پیشنهاد اصلاح قانون اساسی در مجلس ملی مطرح خواهد شد تا در صورت تصویب آن،بتوان پیکر چاوز را به بنای یادبود ملی ونزوئلا که پیکر ˈسیمون بولیوارˈ قهرمان آزادیبخش امریکای جنوبی در آنجا دفن است، انتقال داد.

بر اساس قانون اساسی ونزوئلا،کسانی می توانند در بنای سیمون بولیوار دفن شوندکه از یک سو،خدمات مهمی به انقلاب بولیواری ونزوئلا کرده باشند و ازسوی دیگر، 25 سال از مرگ آنها گذشته باشد.

چاوز روز سه شنبه هفته گذشته در سن 58 سالگی بر اثر بیماری سرطان درگذشت و از روزچهارشنبه گذشته پس از یک تشییع باشکوه مردمی، پیکر او در آکادمی نظامی کاراکاس قرار گرفت تا مردم بتوانند با او وداع کنند.

مراسم رسمی وداع با رییس جمهوری فقید ونزوئلا روز جمعه گذشته با حضور سران 33 کشور و هیاتهای بلندپایه از 54 کشور جهان برگزار شد اما بنا به گزارشها،صفهای طولانی مردم برای دیدن و وداع با پیکر او همچنان در آنجا ادامه دارد.

مادورو کفیل ریاست جمهوری ونزوئلا روزجمعه گذشته اعلام کرد برای اینکه همه مردم بتوانند با رهبر فقید خود دیدار کنند، پیکر او تا یک هفته برای وداع در همان محل باقی می ماند.

کلید واژه ها: ونزوئلا


نظر شما :