اسرائیل کانال جدیدی برای رقابت با کانال سوئز می سازد

۲۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۹۱۴۱۱۶ سرخط اخبار

اسرائیل قصد دارد کانال جدیدی را برای رقابت با کانال سوئز ایجاد کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، کانال جدید به نام بن گوریون مانند کانال سوئز، دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می کند. ایجاد کانال جدید هم اکنون در مرحله برنامه ریزی است.

بندر ایلات اسرائیل در ساحل دریای سرخ با استفاده از کانال به دریای مدیترانه متصل خواهد شد. این کانال در وسط مناطق تحت کنترل اسرائیل حفر خواهد شد.

طول این کانال به اندازه کانال سوئز خواهد بود اما به دلیل داشتن امکانات بیشتر، عبور از آن نسبت به سوئز سریعتر و راحت تر انجام خواهد گرفت.

هم اکنون کانال سوئز یک طرفه است و یک روز در میان مخصوص عبور کشتی ها در یک جهت است اما اسرائیل دو کانال مجزا برای رفت و برگشت کشتی ها حفر خواهد کرد تا کشتی ها همزمان بتوانند در دو سو حرکت کنند.

در این وضعیت هیچ کشتی برای عبور از این کانال منتظر نخواهد ماند اما هم اکنون کشتی ها برای عبور از کانال سوئز حدود تا دو هفته منتظر می مانند.

مصر نیز به شدت به برنامه ساخت کانال بن گوریون اعتراض و تهدید کرده است روابط دیپلماتیک با اسرائیل را قطع خواهد کرد اما تل آویو اهمیتی برای این تهدید قائل نشده است.

کانال بن گوریون 50 متر عمق خواهد داشت که 10 متر بیش از عمق کانال سوئز است. در این کانال جدید کشتی هایی به طول 300 و عرض 110 متر می توانند از این کانال عبور کنند.

ساخت این کانال سه سال به طول می انجامد و در این پروژه 150 هزار نیرو کار خواهد کند. هزینه این طرح حدود 14 ملیارد دلار اعلام شده است. البته درآمد کانال سالانه حداقل 4 میلیارد دلار خواهد بود.

در صورت راه اندازی این کانال، درآمد مصر از کانال سوئز از سالانه 8 میلیارد دلار فعلی به 4 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

اسرائیل همچنین هم اکنون در حال بررسی و رایزنی با سه بانک آمریکایی برای دریافت وام 14 میلیارد دلاری با سود یک درصدی و بازپرداخت 30 ساله است.

کلید واژه ها: کانال سوئز اسرائیل


( ۳۱ )

نظر شما :