سئول قصد ساخت بمب اتمی دارد

۱۵ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۱۴۵۳۰ سرخط اخبار

روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه نوشت کره جنوبی قصد ساختن سلاح اتمی دارد.به گزارش واحد مرکزی خبر ، روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه نوشت جنگ اعصاب در شبه جزیره کره درحال تشدید است و پیونگ یانگ روز گذشته مانع ورود کارشناسان و مدیران کره جنوبی به منطقه صنعتی کسون شد که سمبل همکاریهای دو کشور و به منزله یک منبع مهم کسب درآمد خارجی برای کره شمالی است. مقامات کره شمالی پیش از این از قصد خود برای راه اندازی مجدد رئاکتوری خبرداده بودند که فعالیت آن پنج سال پیش متوقف شده است. واشنگتن درپاسخ تهدید کرد که از خود و متحدانش دفاع خواهد کرد. در چنین شرایطی سئول خواهان کسب مجوز از آمریکا برای تولید سوخت هسته ای است و به عقیده کارشناسان قصد تولید بمب اتمی را دارد.

براساس این گزارش تمایل پیونگ یانگ به ازسرگیری فعالیت رئاکتور موجب نگرانی مقامات سئول و توکیو شده و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش کره شمالی را یک کشور هسته ای نمی داند. به گفته وی واشنگتن هرکاری که ضروری باشد برای دفاع از خود، کره جنوبی و ژاپن انجام خواهد داد. این هشدار با نمایش قدرت هم همراه بوده و در زمان برگزاری مانور مشترک کره جنوبی جنگنده های پیشرفته آمریکایی بی-دو، جنگنده بمب افکنهای اف-بیست و دو و بمب افکنهای بی-پنجاه و دو که به دوران جنگ سرد تعلق دارند بر فراز این کشور به پرواز در آمده اند. همه این هواپیماها امکان حمل سلاح هسته ای را دارند.

به نوشته روزنامه، حتی گزارشهای مربوط به تلاشهای کره جنوبی برای جلب موافقت واشنگتن با تولید سوخت هسته ای در خاکش هم موجب کاهش تشنج در منطقه نشده است. به گفته کارشناسان منع گسترش سلاحهای هسته ای این مساله می تواند موجب آغاز دور جدید مسابقه تسلیحات هسته ای درآسیای شمالی و خاورمیانه شود.

سئول به واشنگتن اطمینان داده که قصد تولید سلاح هسته ای را ندارد ولی به عقیده قانونگذاران آمریکایی و کارشناسان هسته ای تمایل کره جنوبی به کسب توان غنی سازی اورانیوم و فرآوری سوخت مستعمل زمینه دسترسی آن را به فناوریهایی فراهم می سازد که امکان استفاده از مواد تجزیه شونده را برای ساخت بمب اتمی می دهند. این مساله موجب تشدید اختلاف نظر بین دو کره می شود. علاوه براین به عقیده دیپلماتهای آمریکایی اگر امکان دستیابی کره جنوبی به این فناوری فراهم شود کشورهای اردن، ویتنام و عربستان هم چنین امکانی را از آمریکا خواهند خواست .براساس این گزارش، درکره جنوبی بیست و دو رئاکتور اتمی کار می کند. طبق توافقنامه سال هزارو نهصد و هفتاد و دو آمریکا سوخت هسته ای مورد نیاز را در اختیار این کشور قرار می دهد. در گفتگوهای اخیر دو طرف امکان بازبینی این توافقنامه بررسی شده است.

به گفته باب کروکر سناتور آمریکایی که به تازگی با رئیس جمهور و سایر سیاستمداران کره جنوبی دیدار کرده مقامات این کشور مصرانه برای به دست آوردن حق فرآوری سوخت مستعمل هسته ای مبارزه می کنند و البته حس غرور ملی هم در این زمینه نقش دارد. براساس نظرسنجی اخیر، دو سوم مردم این کشور مایلند کشورشان به سلاح هسته ای دسترسی داشته باشد.

کنستانتین آسمولف کارشناس ارشد انستیتو شرق شناسی وابسته به آکادمی علوم روسیه در گفتگو با روزنامه چنین اظهار نظرکرده که این جریان جدید نیست. در زمان لی من باک رئیس جمهور سابق هم کره جنوبی خواهان دسترسی به این فناوریها بود. در این کشور لابی محافظه کاری وجود دارد که مایل است کره جنوبی یک قدرت هسته ای شود. ضمن این که این کشور برنامه هسته ای را زودتر از کره شمالی شروع کرده است. ولی آمریکاییها نگران این مساله هستند و بعید است که به این زودی تصمیمی گرفته شود.

وی در خصوص اوضاع منطقه صنعتی کسون چنین اظهار نظرکرده که این اقدام فعلا به منزله یک تک تیر از سوی کره شمالی است. کانالهای ارتباطی بین دو کره قطع شده است ولی براساس آخرین داده ها بخشی از نیروهای کره جنوبی همچنان امکان ورود به این منطقه را پیدا کرده اند. در هر صورت توقف ورود آنها نشانه نگران کننده ای است.

به عقیده استیون هگارد استاد مدرسه روابط بین الملل و تحقیقات اقیانوس آرام وابسته به دانشگاه کالیفرنیا ، بعید است که پیونگ یانگ این منطقه را کلا تعطیل کند چون درآمدش به آن بستگی دارد و بیشتر از کره جنوبی آسیب خواهد دید.

براساس داده های وزارت وحدت کره جنوبی هشتصد و شصت و یک کارشناس از این کشور در منطقه کسون کار می کنند که تعدادی از آنها به طور روزانه به آنجا می روند و برمی گردند و بعضی هم چند شب در آنجا می مانند.

کلید واژه ها: کره جنوبی کره شمالی واشنگتن و دو آمریکا بمب کارشناسان سلاح عقیده


( ۱ )

نظر شما :