رزمایش مشترک دریایی امریکا و کره

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۹ کد : ۱۹۱۲۳۸۴ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، رسانه های محلی منطقه اعلام کردند این رزمایش به مدت سه روز انجام می شود.

منابع خبری در سئول گفته اند که این رزمایش در واقع پاسخ پیشدستانه به کره شمالی است که از قصد خود برای انجام سومین آزمایش اتمی خبر داده است.

روزنامه های کره جنوبی و خبرگزاری این کشور گزارش دادند این رزمایش در آبهای شرقی شبه جزیره کره انجام می شود.

به غیر از ناو ˈ یو اس اس سان فرانسیسکو ˈ ، یک زیردریایی هسته ای و چند ناو موشک انداز نیروی دریایی آمریکا نیز دراین رزمایش شرکت دارند.

کره جنوبی نیز در این رزمایش ناوشکن های پیشرفته ، جنگنده ،ضد زیردریایی و بالگردهای مسلح را به خدمت گرفته است.

همزمان ˈ کیم جونگ اون ˈ رهبر کره شمالی دیروز در نشستی گفته است که ارتش کشورش باید خود را برای حراست از حق حاکمیت و تمامیت ارضی قویتر کند.

از سوی دیگر دیپلمات های ژاپن و آمریکا درباره آخرین تحولات منطقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کرده اند.

این گفت و گوی تلفنی امروز میان ˈ جان کری ˈ وزیر خارجه جدید آمریکا و ˈ فومیو کیشیدا ˈ همتای ژاپنی وی انجام شد .

دو طرف در این ارتباط تلفنی درباره اوضاع منطقه آسیا و اقیانوس آرام و تحولات امنیتی بحث و تبادل نظر کردند.

یکی از مهمترین مباحث احتمال آزمایش هسته ای کره شمالی بود که دو کشور تاکید کردند اوضاع را کاملا زیر نظر خواهند اشت.

کره شمالی روز شنبه این هفته دولت آمریکا را به خاطر بکارگیری سیاست های دوگانه در مقابل برنامه فضایی کشورها محکوم کرد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی از اینکه واشنگتن برخورد نرمی در مقابل پرتاب یک فروند راکت دوربر توسط کره جنوبی در هفته گذشته داشت، انتقاد کرد.

این سخنگوی که اظهاراتش توسط خبرگزاری رسمی کره منعکس شد، گفته است آمریکا پرتاب راکت ماهواره بر کره شمالی و برنامه فضایی این کشور را مستوجب تنبیه و صدور قطعنامه شورای امنیت دانست اما اقدام کره جنوبی را ˈتوسعه فن آوری ˈ قلمداد کرده است.

وی ضمن تذکر دادن به دولت اوباما به خاطر استاندارهای دوگانه در سیاست خارجی تاکید کرد: کاوش های فضایی کره شمالی کاملا صلح آمیز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از سه روز سکوت در مقابل اقدام کره جنوبی به پرتاب راکت دوربرد ˈنارو - 1 ˈبه مدار زمین، گفت که هیچ مبنای مقایسه ای بین اقدام پیونگ یانگ و سئول وجود ندارد.

وی مدعی شد، در کره جنوبی توسعه فن آوری به صورت مسوولانه وجود دارد.

این در حالیست که دولت اوباما تحت پوشش جنگ روانی، پرتاب راکت ماهواره بر کره شمالی در اواسط ماه دسامبر سال 2012 را اقدامی برای آزمایش موشک دوربرد بالستیک تبلیغ کرد.

دولت اوباما با انجام سناریوهای مختلف و با کمک لابی صهیونیستی بلاخره موفق شد دو هفته قبل شورای امنیت را مجبور به تصویب قطعنامه ای علیه کره شمالی بکند.

کره شمالی نیز پس از صدور این قطعنامه به طور رسمی اعلام کرد شورای امنیت به بازیچه ای در دست چند کشور غربی تبدیل شده و دیگر پای میز مذاکره شش جانبه برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره نخواهد نشست.

رهبران پیونگ یانگ ضمن تهدید به انجام آزمایش هسته ای جدید گفته اند که خلع سلاح کشورشان بدون خلع سلاح جهانی از جمله نابودی هزاران سلاح هسته ای در آمریکا معنی ندارد.

کلید واژه ها: ˈ کره شمالی آمریکا کره جنوبی رزمایش پرتاب آزمایش راکت سلاح


نظر شما :