«امیدواری محتاطانه» کاترین اشتون به دور جدید مذاکره با ایران

۱۵ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۵ کد : ۱۹۱۴۵۳۲ سرخط اخبار

ابراز امیدواری مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین دولت چین نسبت به دور جدید مذاکرات هسته ای ایران، ابراز نگرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به برنامه هسته ای ایران، تصمیم دولت هند برای بیمه کردن نفتکش های حامل نفت ایران و تجمع گروه های سلفی مصر علیه توسعه روابط این کشور با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در آلماتی، بخش مهمی از اخبار امروز مطبوعات جهان به موضع گیری های مختلف در این زمینه اختصاص دارد. در این رابطه، خبرگزاری «رویترز» از «ابراز امیدواری محتاطانه» کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به این مذاکرات خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، اشتون روز گذشته در جمع خبرنگاران گفته: «من همیشه به طور محتاطانه ای خوشبین هستم. اما من این موضوع را هم به روشنی بیان می کنم که گرفتن پاسخی از سوی ایران، برای ما بسیار مهم است». به گفته وی، برای حصول موفقیت در این مذاکرات، لازم است که ایران پاسخ خود به پیشنهادهای گروه 1+5 را ارائه نماید.


دولت چین، یکی از اعضای گروه 1+5 نیز نسبت به حصول توافق در مذاکرات پیش رو در آلماتی ابراز امیدواری کرده است. به نوشته روزنامه «چاینا دیلی»، سخنگوی وزارت خارجه چین از همه طرف های حاضر در مذاکرات آلماتی خواسته به منظور ایجاد اعتماد متقابل، اقدامات عملی انجام دهند. به گفته وی، دور پیشین مذاکرات که در اواخر ماه فوریه برگزار شد، نمایانگر اولین گام در آغاز مذاکرات بنیادین و محتوایی بود. وی افزوده: «چین امیدوار است همه طرف ها، بر پایه دو دور پیشین مذاکرات، به گونه ای فعالانه در پی توافق برآمده و نگرانی های یکدیگر را به طول کامل در نظر بگیرند». به گفته وی، دولت چین به تلاش های مشترک خود با همه طرف های دخیل در مذاکرات به منظور تسهیل روند پیشرفت در دور جدید گفت و گوها ادامه می دهد.


اما با وجود این ابراز خوشبینی ها، رژیم اسرائیل همچون همیشه نسبت به روند مذاکرات هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی با تکرار این ادعا که ایران در پی ساخت سلاح هسته ای است، گفته: «این مدل که بر اساس آن یک کشور مشغول مذاکره باشد، اما در عین حال به توسعه سلاح هسته ای اقدام کند؛ تهدید کند و در همان حال مشغول توسعه سلاح هسته ای و تهدید به استفاده از آن باشد، ما نمی توانیم اجازه دهیم چنین امری در مورد ایران اتفاق بیفتد». وی همچنین گفته مسائل گوناگونی از جمله مسئله رژیم اسرائیل و فلسطین در منطقه خاورمیانه وجود دارد، اما همه آن ها تحت الشعاع مسئله هسته ای ایران قرار دارد. وی گفته باید این اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هسته ای دسترسی پیدا نخواهد کرد.


در میان دیگر اخبار، روزنامه «تایمز هند» از اقدام دولت این کشور در تهیه صندوقی برای تأمین حق بیمه کشتی های واردکننده نفت ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دولت هند در حال تأسیس «شرکت سرمایه گذاری بیمه انرژی هند» است که بتواند با استفاده از آن، برای شرکت های پالایش داخلی که به واسطه خودداری شرکت های بیمه ای اروپا از بیمه کشتی های ایرانی دچار مشکل شده اند، تسهیلات بیمه فراهم کند. تأسیس این شرکت بر اساس تصمیمی صورت می گیرد که در ملاقات ماه گذشته میان مشاور امنیت ملی دولت هند، وزارت نفت این کشور و هیئت توسعه صنعت نفت هند اتخاذ شده بود.


در نهایت، روزنامه «ایجپت ایندیپندنت»، بخش انگلیسی روزنامه «المصری الیوم»، از تجمعات و تظاهرات های گروه های سلفی مصر علیه توسعه روابط این کشور با ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، این تجمعات به دعوت حزب «دعوه» و حزب «نور»، از احزاب سلفی مصر انجام می گیرد. قرار است این گروه ها روز جمعه در محوطه بیرون اقامتگاه رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر و همچنین مراکز اخوان المسلمین دست به تظاهرات بزنند. همچنین قرار است رهبران سلفی در تجمعات این گروه ها، آن ها را از «خطرات شیعیان» آگاه سازند. در یک تصویر که این روزنامه از تجمعات پیشین سلفی های مصر علیه ایران منتشر کرده، فردی با یک پلاکارد در دست دیده می شود که روی آن نوشته شده: «ای مجوس؛ کسی در مصر به تو خوشامد نمی گوید!».

کلید واژه ها: مذاکرات بیمه مصر است. به است. به نوشته سلفی به نوشته تجمعات سلاح سلاح هسته ای ایران چین هند


نظر شما :