سوریه و سازمان ملل به توافق نرسیدند

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۹۱۴۵۵۶ سرخط اخبار

 به گفته یک دیپلمات سازمان ملل، دولت سوریه و این سازمان هنوز در خصوص میزان دسترسی بازرسان تسلیحات شیمیایی به مناطقی از سوریه برای بررسی احتمال استفاده از این نوع سلاح ها در درگیری های اخیر این کشور، به توافق دست نیافته اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرد که اتهامات وارد شده از سوی دولت سوریه در خصوص استفاده مخالفان سوری از سلاح شیمیایی در حمله به شهری واقع در شمال حلب را مورد بررسی قرار خواهد داد.

کشورهای غربی همچنین خواستار تحقیق و بررسی ادعاهای مخالفان دولت سوریه در خصوص استفاده از چنین سلاح هایی علیه مردم شده اند.

مخالفان دولت سوریه مدعی هستند، دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه سه حمله اخیر با استفاده از سلاح شیمیایی را خود انجام داده است.

یکی از دیپلمات های شورای امنیت سازمان ملل نیز که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت: درباره میزان دسترسی به سایت های شیمیایی با مقام های سوریه هنوز توافقی صورت نگرفته است و تا زمانی که این توافق مورد بررسی قرار نگیرد هیچ یک از بازرسان این سازمان وارد منطقه مورد نظر نخواهند شد.

همچنین در این خصوص نامه هایی میان بشار الجعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل و آنگلا کین، رئیس دفتر امور خلع سلاح شیمیایی و اتمی در سازمان ملل رد و بدل شده است به طوری که در یکی از نامه ها الجعفری به کین در خصوص انجام اصلاحیه هایی برای اعزام بازرسان به منطقه اعلام شده است.

الجعفری بارها اعلام کرده که بازرسان تنها می توانند در منطقه نزدیک به حلب به انجام بازرسی های محدود بپردازند.

همچنین رئیس دفتر امور خلع سلاح شیمیایی و اتمی سازمان ملل نیز اعلام کرده که بازرسان این تیم تحقیقاتی از سوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برای انجام این ماموریت انتخاب می شوند.

این مقام مسئول همچنین افزود: بازرسان سازمان ملل همچنان نسبت به احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در مناطق دیگر سوریه دقت لازم را به عمل می آورند و تحقیقاتشان تنها مربوط به شرق حلب نمی شود.

فرانسه و انگلیس نیز ماه گذشته در درخواست خود به بان کی مون اعلام کردند که مناطق مختلف سوریه باید در خصوص این مساله مورد بررسی قرار گیرد چرا که مخالفان دولت سوری مدعی هستند بشار اسد از سلاح شیمیایی علیه آنها استفاده می کند.

این درخواست فرانسه و انگلیس باعث برانگیختن خشم ویتالی چورکین، سفیر سوریه در سازمان ملل شده است و او دولت های پاریس و لندن را به تلاش برای تاخیر و منحرف کردن بررسی های سازمان ملل متهم کرد.

کلید واژه ها: سوریه شیمیایی سلاح بازرسان سلاح شیمیایی دولت سوریه از سلاح شیمیایی از سلاح


نظر شما :