وضعیت اسد در انتخابات آتی از زبان مفتی سوریه

۱۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۳:۱۴ کد : ۱۹۱۲۳۳۴ سرخط اخبار

مفتی کل سوریه در پایان گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر با اعلام اینکه تولید و استفاده از سلاح شیمیایی حرام است، اظهار داشت نامزدی بشار اسد در انتخابات آتی سوریه به نظر و خواست مردم این کشور بستگی دارد.

شیخ "احمد بدرالدین حسون" مفتی کل سوریه در ادامه گفتگو با خبرگزاری مهر درباره شایعات مبنی بر وجود سلاح شیمیایی در سوریه اظهار داشت : مسئله سلاح شیمیایی یک ادعای دروغ است که از سوی غرب مطرح می شود، همانطور که پیش از این درباره عراق مطرح شده بود. این موضوع مثل مسئله موشک های پاتریوت است. مسئله سلاح شیمیایی مثل سلاح هسته ای است، ما شرعا و قانونا به تولید و استفاده از آن اعتقادی نداریم.

وی تصریح کرد: امام خمینی رحمه الله و همچنین آیت الله خامنه ای تولید و استفاده از سلاح های کشتار جمعی را حرام دانسته اند حتی ما با تولید مین نیز مخالفیم، زیرا این سلاح کسی را که نمی شناسد می کشد. ما خواهان خاورمیانه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی هستیم.

حسون اظهار داشت : از سوی دیگر حتی آمریکایی ها نیز بارها گفته اند مدارکی را در اختیار ندارند که نشان دهد نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. رژیم صهیونیستی هر از گاهی، غرب را به طرح این ادعای دروغ علیه سوریه تشویق می کند.

مفتی کل سوریه خاطرنشان کرد: ما حتی اگر روزی وارد فلسطین شویم هرگز از سلاح شیمیایی علیه اسرائیلی ها نیز استفاده نخواهیم کرد. ما تنها یک سلاح علیه اسرائیلی ها داریم و آن این است که به کشورتان بازگردید و حق فلسطینی ها را پس دهید. ما به کشتن انسان با سلاح هسته ای یا سلاح شیمیایی اعتقادی نداریم.

شیخ احمد بدرالدین حسون افزود: اگر بخواهند ما را با ادعای سلاح شیمیایی محاکمه کنند ما آنها را به این دلیل که چه مقدار کلاهک هسته ای و شیمیایی در اختیارشان است محاکمه خواهیم کرد و اینکه چرا آنها اجازه چنین چیزی را داشته باشند، اما ملت های دیگر اجازه آن را نداشته باشند.

930610_orig.jpg

وی در ادامه به مهر گفت : ما شرعا سلاح شیمیایی را حرام می دانیم. طرح سلاح شیمیایی در سوریه یک ادعای دروغ از سوی غرب است همانطور که قبلا در مورد عراق مطرح شد و ادعای غرب در این باره سرانجام به سقوط دولت ها در انگلیس و دیگر کشورهای غربی منجر شد. خود کشورهای غربی سلاح شیمیایی در اختیار عراق قرار دادند و رژیم [صدام] نیز در مقابل دیدگان همین کشورها از این سلاح در حلبچه استفاده کرد.

حسون اظهار داشت : غربی ها اکنون ما را به چیزی متهم می کنند که خود به آن متهم هستند و سلاح شیمیایی را در برخی کشورهای جهان از جمله ویتنام به کار بردند.

مفتی کل سوریه درباره سلفی هایی که در این کشور علیه نظام سوریه می جنگند ،گفت: مشکل ما با سلفی ها و تندروها این است که آنها تنها به ظاهر دین توجه دارند. افراطی ها تنها به ظاهر دین توجه دارند و هدف و غایت آن را درک نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم زندگی سلفی ها در میان ملت ها کوتاه است، اما آنها مثل ویروس خفته می مانند که گاهی فعال می شوند و برخی کشورها و دولت ها از آنها بهره برداری می کنند، اکنون نیز آمریکا و کشورهای اروپایی از سلفی ها بهره برداری می کنند، زیرا این کشورها پیش از این از سلفی ها علیه اتحاد جماهیر شوروی استفاده و سپس آنها را به حال خود رها کردند و در حال حاضر این افراد همدیگر را در افغانستان می کشند.

شیخ احمد بدرالدین حسون اظهار داشت : این موضوع در الجزایر نیز رخ داده است طی 10 سال درگیری میان سلفی ها و ملت الجزایر بیش از 400 هزار نفر کشته شده اند. بنابراین سلفی ها در هر زمان و مکانی وجود داشته اند.

مفتی کل سوریه خاطرنشان کرد: ما باید زمینه فرهنگی و گفتگو در عرصه های مذهبی را بگشاییم و از سیاسی کاری امور فقهی بپرهیزیم. بین دین و زندگی جدایی نیست، اما نباید از عقاید در زمینه ایجاد دشمنی میان مردم استفاده کرد، زیرا اصل در دین رضایت است نه اکراه و اجبار و خداوند متعال در این رابطه فرموده است : لا اکراه فی الدین این در حالی است که باید به قانون پایبند بود.

وی در ادامه گفت : باید راه درست را به سلفی ها و وهابی ها در صورت جنگیدن با ما نشان دهیم .

مفتی کل سوریه در پایان گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر درباره نامزدی بشار اسد در انتخابات آتی سوریه نیز گفت: این موضوع به ملت سوریه مربوط می شود اگر سوری ها خواهان نامزدی بشار اسد باشند وی در انتخابات شرکت خواهد کرد. اسد به دنبال قدرت نیست، بلکه آرزوی وی خدمت به سوریه است و اینکه سوریه قدرتمند باشد.

کلید واژه ها: سلاح سوریه شیمیایی سلاح شیمیایی سلفی سلفی ها کل سوریه از سلاح داشت : شیمیایی در دین اظهار داشت :


نظر شما :