سیاستمداران چگونه از مالیات فرار می کنند؟

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۹۱۴۵۶۴ سرخط اخبار

برای نخستین بار بیش از دو میلیون سند محرمانه منتشر شده است که نشان می دهد ثروتمندان جهان برای "فرار مالیاتی" از چه روش هایی استفاده می کنند و دارایی های خود را در چه کشورهایی پنهان می کنند.

به گزارش ایسنا، نزدیک به دو و نیم میلیون سند، از جمله ایمیل ها و دیگر مدارک مربوط به پنهان کاری های مالی ثروتمندان بزرگ جهان در یک دهه گذشته در حالی در رسانه های جهان منتشر شده که پیش تر همواره هویت این افراد و دارایی هایشان مخفی می ماند.

در میان اسناد نام بسیاری از مقامات بلندپایه سیاسی و حکومتی، دلالان اسلحه، اعضای خانواده های سلطنتی و چهره های شناخته شده دیگر از بیش از ۱۷۰ کشور جهان به چشم می خورد.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، هنوز دقیقا مشخص نیست که مجموع دارایی افرادی که اقدام به "فرار مالیاتی" می کنند چقدر است، اما برخی از اقتصاددانان انگلیسی می گویند، ممکن است این رقم به بیش از ۳۰ تریلیون دلار برسد.

کارشناسان می گویند، اطلاعات منتشر شده آنقدر ارزشمند و تکان دهنده هستند که با توجه به بحران جهانی اقتصاد، یک زلزله تمام عیار را در سراسر جهان پدید خواهند آورد.

این پروژه که "آف شور لیکس" (Offshore Leaks) نام گرفته، بهشت های مالیاتی ثروتمندان را نشان می دهد. آف شور که به معنی "ساحلی" است، اشاره به مناطقی تجاری دارد که در کنار دریا قرار گرفته اند و عموما در این نقاط هیچ گونه مالیاتی برای دارایی ها پرداخت نمی شود.

بیشتر این اسناد مربوط به پنهان کاری های مالیاتی در پاناما، لوگزامبورگ و جزایر ویرجین انگلیس (BVI) است و در میان متخلفان نام مقامات دولتی و خاندان های ثروتمندی از کانادا، آمریکا، چین، تایلند، هند، پاکستان و بسیاری از کشورهایی که از اقمار شوروی سابق بوده اند، دیده می شود.

پنهان کاران مالیاتی؛ از دنیای سیاست تا جهان تجارت

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان و خانواده اش، همسر معاون نخست وزیر روسیه، خزانه دار کمپین انتخاباتی فرانسوا اولاند در فرانسه، همسر یک سناتور در کانادا، دختر ارشد فردیناند مارکوس، دیکتاتور فیلیپین، بارونس کارمن، از مشهورترین کلکسیونرهای جهان که اهل اسپانیا است و همسر مارک ریچ، یک تاجر بزرگ نفت در آمریکا، از جمله چهره های مشهوری هستند که تاکنون نامشان فاش شده است.

به نظر می رسد فرانسوا اولاند، نخست وزیر فرانسه از جمله کسانی باشد که پس از انتشار این اسناد با دردسرهای بزرگی مواجه خواهد شد . اسناد نشان می دهند که وزیر دارایی سابق در کابینه او هم یک حساب بانکی خود در سوئیس را بیش از ۲۰ سال پنهان کرده و مدام درباره آن به رسانه ها دروغ گفته است.

در مغولستان، وزیر سابق اقتصاد که حالا از نمایندگان برجسته پارلمان است، احتمالا مجبور به کناره گیری خواهد شد. ذکر نام این افراد تازه آغاز شده و ادامه انتشار اسناد احتمالا موجی از برکناری ها و رسوایی ها را در پی خواهد داشت.

چندین رسانه برجسته از ۴۶ کشور جهان در ماه های گذشته مشغول بررسی این اسناد بوده اند؛ در میان این رسانه ها نام های بزرگی همچون واشنگتن پست، گاردین، لوموند و بی .بی .سی به چشم می خورد. گفته می شود آنچه تاکنون منتشر شده، فقط دور اول انتشار این اسناد است و احتمالا در آینده نزدیک باید منتظر خبرهای بیشتری پیرامون این پروژه جنجال برانگیز و استثنایی بود.

حجم اطلاعاتی که به دست آمده بیش از ۲۶۰ گیگا بایت است. گفته می شود این اطلاعات از طریق دو کمپانی فعال در صنایع "آف شور" جمع آوری شده، اما سال گذشته از طریق یک منبع ناشناس در اختیار کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاری کاوشگرانه در واشنگتن قرار گرفته است.

کلید واژه ها: دارایی رسانه پنهان این اسناد


نظر شما :