کری: آمریکا از مذاکرات هسته‌ای ایران استقبال می‌کند

۲۰ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۲:۱۶ کد : ۱۹۱۴۷۶۸ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «جان کری» روز سه شنبه صبح در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل تأکید کرد: ایالات متحده آمریکا به وضوح اعلام کرده است که ما نه تنها در کنار اسرائیل بلکه در کنار تمام جامعه بین الملل هستیم و به وضوح اعلام می کنیم که ما جدی هستیم. ما از مذاکرات استقبال می کنیم اما این یک مذاکره بی انتها و بی پایان نیست.

گرچه ایران همواره تأکید کرده به دنبال تسلیحات هسته ای نیست، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: ایران نمی تواند و نخواهد توانست یک سلاح هسته ای داشته باشد.

کری همچنین با «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی در خصوص فرایند سازش اسرائیل و همچنین تحولات سوریه گفت وگو کرد.

این دیدار به سفر سه روزه کری برای گفت وگو درباره موضوعات امنیت منطقه ای و فرایند متوقف شده سازش بین فلسطینیان و اسرائیلی ها پایان داد.

نتانیاهو نیز در این دیدار به وزیر خارجه آمریکا هشدار داد که ساعت هسته ای ایران در حال تیک تیک کردن است و ایران نمی تواند اجازه داشته باشد برنامه هسته ای خود را ادامه دهد و نباید به این کشور اجازه داده شود در مبارزه طلبی با تمام جامعه بین الملل این برنامه را ادامه دهد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: من فکر می کنم که همه متوجه این مسئله باشند که زمان ایران رو به پایان است و ایران از گفت وگوها برای پیشرفت و گسترش برنامه هسته ای خود استفاده می کند.

علیرغم آنکه رژیم صهیونیستی یکی از اعضای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) نیست و زرادخانه های گسترده هسته ای دارد، نتانیاهو درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفت که تلویزیون دولتی ایران از تأسیسات جدید تولید مواد هسته ای و دو سایت جدید استخراج خبر داده است و همه ما مفهوم اینکه یک کشور سرسخت سلاح هسته ای داشته باشد را می فهمیم.

ایران بارها تأکید کرده که برنامه هسته ای کاملاً صلح آمیز دارد اما رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی از همپیمانان آنها، بدون هرگونه سند و مدرک ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای متهم کرده اند و در همین راستا تحریم های یکجانبه ای را علیه تهران تحمیل کرده اند.

وی افزود که به همراه کری درباره خشونت های سوریه و مرگ غم انگیز غیرنظامیان و همچنین نگرانی ها درباره ذخایر سلاح های شیمیایی گفت وگو کردند.

نتانیاهو در ارتباط با ادعای سلاح های شیمیایی در سوریه گفت: تکه تکه شدن آن کشور یک وضعیتی را به وجود آورده است که یکی از خطرناک ترین ذخایر تسلیحات جهان هم اکنون برای تروریست هایی با هر شکل مهیا شده است.

کری روز دوشنبه با شیمون پرز دیدار کرد و ابراز خوشبینی کرد که فرایند سازش در واقع آینده دارد و شیمون پرز در اینباره گفت: فکر می کنم می توان بین شکاف های ما و همسایگان فلسطینی ما پل زد و من این را از روی تجربه می گویم. عقب نشینی هایی وجود دارد اما تصویر کلی یک تصویر پیشرفت است.

کلید واژه ها: سلاح آمریکا رژیم صهیونیستی دیدار


نظر شما :