حدادعادل: آمریکا پشیمان نیست، فقط روش خود را عوض کرده

۳۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۳ کد : ۱۹۱۵۱۶۱ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
غلامعلی حداد عادل، کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با اشاره به این که تقابل آمریکا و شوروی از بین رفته و امروز رویارویی بین اسلام‌گرایی بیداری اسلامی و استکبار به سرکردگی آمریکاست معتقد است به دلیلی ندارد ما تصور کنیم آنها از اقدامات گذشته خود پشیمان شده‌اند بلکه روش‌هایشان عوض شده است و در این زمینه می‌توان به نگاهی که به سوریه دارند، اشاره داشت.
حدادعادل: آمریکا پشیمان نیست، فقط روش خود را عوض کرده

فارس: غلامعلی حداد عادل عضو ائتلاف پیشرفت در همایش «هفتمین رئیس جمهور در مسیر پیشرفت، مقاومت و عدالت» که از سوی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود، در خصوص شرایط فعلی انقلاب و کشور اظهار داشت: مسائلی که در داخل کشور می گذرد به ویژه انتخابات جدا از مسائل جهانی و منطقه ای نیست. امروز انقلاب اسلامی به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر در عرصه سیاست جهانی تبدیل شده است.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری تصریح کرد: در 50 سال گذشته تقابل آمریکا و شوروی سرمایه داری و کمونیست بود و به صورت جنگ سرد دنیا حول این دو قطب در نوسان بود.وی اضافه کرد: اما امروز این تقابل از بین رفته و رویارویی بین اسلام گرایی بیداری اسلامی و استکبار به سرکردگی آمریکاست؛ منشاء این تحول انقلاب اسلامی است.

حداد عادل با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مستقل و ریشه دار است و در واقع از پشتیبانی توده های مردم برخوردار است، اظهار داشت: در واقع همین مسئله خود تهدیدی برای استکبار به شمار می رود.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه هیچ اتفاقی در غرب نیفتاده که تحولی در رفتار آنها ایجاد کند، یادآور شد: نگرشی که آنها نسبت به انسان، جهان و هستی داشتند، به استعمارگری در قرن 19 انجامیده بود و در حال حاضر نیز همین مسئله حاکم است. در واقع پیغمبری در غرب نیامده که رویکرد آنها عوض شده باشد.

حدادعادل تصریح کرد: دلیلی ندارد ما تصور کنیم آنها از اقدامات گذشته خود پشیمان شده اند بلکه روش هایشان عوض شده است و در این زمینه می توان به نگاهی که به سوریه دارند، اشاره داشت.

وی به اتفاقات سال 1332 اشاره و اضافه کرد: در جریان ملی شدن نفت انگلیسی ها نفت را تحریم کردند تا کسی آن را نخرد و این درست مثل تحریم اقتصادی است و در کنار تحریم نفت یک برنامه دیگر نیز داشتند و آن ایجاد اختلاف در درون کشور بود.

حداد عادل گفت: در 28 مرداد 1332 که در واقع 13 ماه بعد از 30 تیر 1331 و اوج پیروزی نهضت ملی شدن نفت بود، این نهضت با کودتای 8 ساعته از بین رفت، که تحریم اقتصادی و اختلافی که بین کاشانی و مصدق به وجود آمد، خود دلیلی برای از بین رفتن این مسئله بود.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: بعدها انگلیسی ها گفتند که در بین هر دو طرف جاسوس داشته اند که ماموریت شان دامن زدن به تضادها بود. البته حزب توده نیز ماموریت خود را انجام می داد.

حدادعادل با بیان اینکه بنده نمی خواهم بگویم همه چیز شبیه آن موقع است چرا که در آن زمان ولایت فقیه نبود و حکومت در دست متدینین قرار نداشت. اما آنها می خواهند تجربه موفق خود را دوباره تکرار کنند.

وی بر همین اساس به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «حماسه سیاسی و اقتصادی» اشاره و تصریح کرد: باید دانست که غربی ها از ماه ها پیش فشار اقتصادی را به حداکثر رساندند تا در ایران آشفتگی اقتصادی و نارضایتی عمومی پدید آید تا در واقع مردم به خیابان بریزند اما چنین اتفاقی نیفتاد و همچنین فشار هسته ای را کم نمی کنند و این مسئله قبل از انتخابات به نتیجه نمی رسد.

حدادعادل به دیدارش با یکی از سفرای کشورهای غربی اشاره کرد که خواستار نظر وی درباره مذاکرات آلماتی یک و دو شده بود که وی در این زمینه گفت: بنده به این سفیر کشور خارجی گفتم هیچ تفاوتی در اوضاع به وجود نمی آید؛ چون اینها بذری در فضای سیاسی و اقتصادی افشانده اند که مایلند حاصلش را در انتخابات درو کنند. به گونه ای که اگر مردم به اصولگراها رای ندهند و گروه دیگری روی کار آید، فشار اقتصادی کم می شود.

عضو ائتلاف پیشرفت با تاکید بر اینکه غرب بسیار مایل است که در ایران اختلاف ایجاد شود، گفت: برخی دانسته یا ندانسته به این مسائل دامن می زنند و در واقع اختلافاتی که بین قوا پیش می آید بیش از همه کسانی را خوشحال می کند که می خواهند بحران اقتصادی را با بحران سیاسی تکمیل کنند.از این رو حماسه سیاسی و اقتصادی واکنشی در برابر بحران سیاسی و اقتصادی است که رهبری به خوبی این دو را در مقابل یکدیگر قرار دادند.

حدادعادل با تاکید بر اینکه دشمن بر روی انواع اختلاف ها به ویژه دامن زدن به اختلاف بین رئیس جمهور و رهبری بسیار کار می کند، گفت: اخبار بی بی سی کاملا از این موضوع حکایت دارد که آنها این مسیر را دنبال می کنند تا این کشور با یک انتقال نرم قدرت تقدیم رئیس جمهور نشود.

وی بر همین اساس یکی از دستاوردهای بزرگ ما را انتقال نرم قدرت دانست و گفت: ما از طریق مردم سالاری دینی و رای، حکومت را جابجا می کنیم و این مسئله ای است که آنها می خواهند اینگونه نباشد. و در واقع این کشتی قبل از رسیدن به ساحل غرق شود. از این رو باید تدبیر کرد و در دامن دشمن نیفتاد و به بحران سیاسی دامن نزد.

عضو ائتلاف پیشرفت ادامه داد: ما در اردوگاه اصولگرایان باید بدانیم فشارهای اقتصادی ممکن است در مردم تمایلی برای تغییر را که یک امر طبیعی است و در هر انتخاباتی یک حدی از آن وجود دارد، شکل بگیرد. اصلاح طلبان گاهی در تحلیل های خود عنوان می کند این انتخابات یک فرصت طلایی است که باید گفت پشت سر این فرصت طلایی حرف های بسیاری نهفته است.

حدادعادل با بیان اینکه در انتخابات های گذشته ما واصلاح طلبان بودیم، یادآور شد: در حال حاضر سه ضلع وجود دارد؛ اصولگرایان، فتنه و انحراف این سه ضلع را تشکیل می دهند و این مسئله را پیچیده تر کرده است.

از این رو معتقدم با مجموعه این شرایط تحلیل مان از ماه ها پیش این بود که حضور اصولگرایان با تعدد نامزدها در صحنه انتخابات به مصلحت انقلاب نیست.

به گزارش فارس در ادامه نشست پرسش و پاسخ دانشجویان با دکتر غلامعلی حدادعادل برگزار شد و دانشجویی به عنوان اولین سؤال از وی پرسید نقاط ضعف و قوت دولت را چگونه ارزیابی می کنید، اظهار داشت: هنوز هم نمی توان نقاط ضعف دولت فعلی را تماما بیان کرد چرا که فعلا دولت مملکت است و انتقادات ما سقفی دارد؛ اما بنده در عین حال وارد این بحث می شوم.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره نقاط مثبت این دولت گفت: این دولت، دولت پرتلاش و پرکاری است و در مجلس هفتم و ریاست جمهوری دهم جزو کسانی بودم که نه پنهانی بلکه آشکارا از دولت احمدی نژاد حمایت کردم، حضور در استان ها و داشتن یک بیان مردمی و انتخاب افراد عموما سالم برای کابینه از نقاط مثبت این دولت به شمار می رود و وزرای دولت نهم و دهم افراد درستی بودند.

رئیس مجلس هفتم ادامه داد: نقطه قابل توجه این است که این دولت در زیر فشار اقتصادی چرخ کشور را می چرخاند و یک واقعیت است. چرا که اداره کشور کار آسانی نیست؛ دولت هیچ گاه نمی تواند برای عموم مردم مشکلات خود را توضیح دهد و در جلساتی مثل مجمع تشخیص مصلحت وقتی دولت مشکلات خود را بیان می کند باز هم همه موارد را تشریح نمی کند.

وی بر همین اساس به مسائل مالی، بانکی، نقل و انتقال ارز، تحریم بانک مرکزی و تحریم نفتی اشاره کرد و گفت: هر گاه ما سعی می کنیم که با هر کشوری یک گره اقتصادی را باز کنیم یک هفته بعد هیئتی از آمریکا یا جای دیگر وارد می شوند و آن گره باز شده را دوباره کور می کنند.

حدادعادل با بیان اینکه در همین شرایط این دولت با اینکه گرانی و مشکلات مدیریتی وجود دارد، اما آن چیزی که خارجی ها مدنظر دارند که مردم از گرانی به خیابان بریزند، شکل نمی گیرد و در واقع این از زحمات دولت است، گفت: از این رو این دولت حتما قوت هایی دارد اما نقطه ضعف های این دولت دو دسته هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یک دسته اموری که به رابطه این دولت با رهبری باز می گردد که اینها به نظرم اصل است و دسته دیگر ضعف ها بحث های مدیریتی و انتقادی هستند؛ به نظر بنده رفتار این دولت به گونه ای بوده که اعتماد جامعه به عقلانی بودن تصمیم گیری های دولت کم شده است و این لطمه بزرگی است.

وی با بیان اینکه رفتار این دولت به گونه ای نبوده است که اعتماد مردم را به منطقی و عقلانی بودن تصمیم گیری ها جلب کند، اظهار داشت: به عنوان مثال می توان به تغییر وزرا در ماه های پایانی دولت اشاره کرد. برای مثال آقای تقی پور که وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات را اداره می کرد، چه مشکلی داشت؟

حدادعادل اضافه کرد: ما در مجلس با وزارتخانه وی مشکلی نداشتیم و بحرانی به وجود نیامده بود اما دیدیم که این وزیر عزل شد و طی چند ماه با سرپرست اداره شد و دوباره وزیری برای سه ماه روی کار می آید؛ نظیر این اتفاق برای وزارت بهداشت و درمان نیز افتاد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص وزارت بهداشت این تصمیم گیری از دو جهت معیوب است، گفت: اول اینکه هیچ دولتی در پایان عمر خود وزیر عوض نمی کند و دوم اینکه وزیر این وزارتخانه یک خانم بوده است و در ابتدای دولت دهم شاهد بودید که آقای احمدی نژاد چقدر از فضائل حضور خانم وزیر در مجلس و تلویزیون صحبت کرد و اینکه می خواهد یک سوم کابینه اش خانم ها باشند.

حدادعادل با بیان اینکه مجلس بالاخره از میان وزرای زن پیشنهادی به یکی از آنها رای داد، گفت: بالاخره یک وزیر زن وارد کابینه شد و متین رفتار کرد. یعنی هم به عنوان یک پزشک متخصص و یک زن متدین با حجاب اسلامی وزارتخانه سنگین را اداره کرد و کارنامه کاری اش معیوب نیست. حال ممکن است نمره اش 20 نباشد.

وی ادامه داد: حال چه معنی دارد چند ماه مانده به پایان دولت بدون هیچ توضیحی این خانم کنار برود و حال باید گفت که در این وضع موجود و مدت کم چه می توان کرد حال اینکه شما از فلان آقا که رئیس یک دانشکده است، خوشتان نمی آید. از این قبیل مسائل وجود داشته است.

حدادعادل در ادامه سخنان خود یادآور شد: بر مسئله وزیر ارتباطات در حالی که مجلس از کنار رفتن وزیر قبلی دلخور بود اما به وزیر جدید رای داد، گفت: بعد از این مسئله که قرار بود لایحه بودجه به مجلس داده شود، دولت لج کرده و رئیس جمهور به مجلس نمی آید.در حالی که مقام معظم رهبری توصیه می کنند بداخلاقی کنار گذاشته شود.

عضو ائتلاف پیشرفت در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص تعریف تکنوکرات بودن اظهار داشت: فهم بنده از تکنوکراسی به همان گونه است که مقام معظم رهبری اشاره کردند؛ ما به توجه صرف به تحول ظاهری و پیشرفت های اکتسابی بدون در نظر گرفتن ملاحظات معنوی و انسانی تکنوکراسی می گوییم؛ در واقع پیشرفت بدون عدالت تکنوکراسی است.

حدادعادل با بیان اینکه برخی ها از جمله رجال اصلاح طلب وقتی با شیوخ خلیج فارس رفت و آمد می کنند، می گویند آنها دارای چه ساختمان های شیکی هستند. در واقع باید گفت اگر نگاه ظاهری به توسعه اقتصادی و پیشرفت ها داشته باشیم بدون اینکه معنویت را در نظر بگیریم به این مسئله نزدیک شدیم.

 

ما در اردوگاه اصولگرایان باید بدانیم فشارهای اقتصادی ممکن است در مردم تمایلی برای تغییر را که یک امر طبیعی است و در هر انتخاباتی یک حدی از آن وجود دارد، شکل بگیرد.

 

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با قالیباف و ولایتی ائتلاف کردید اما با زاکانی و جلیلی این ائتلاف صورت نگرفته و شما چه مشترکاتی با اعضای ائتلاف پیشرفت دارید، گفت: ما با دوستانی مثل جلیلی و زاکانی اختلافی نداریم و بنده با اینکه با ولایتی و قالیباف هستم با زاکانی از همه دوست تر هستم و هر روز در مجلس یکدیگر را می بینیم و مشورت دقیق داریم و هیچ نشانه ای از ذره ای دلخوری بین بنده و امثال زاکانی وجود ندارد و این احساس قلبی را نسبت به جلیلی و لنکرانی هم دارم و آنها را مومن و انقلابی می دانم.

حدادعادل با بیان اینکه همان گونه که مقام معظم رهبری نیز اشاره داشتند آرمانگرایی باید با واقع بینی همراه باشد، یادآور شد: واقع بینی بدون آرمانگرایی درست نیست؛ باید در پی یافتن فردی مناسب باشیم و از طرف دیگر توجه کنیم که این فراد رای بیاورد.

عضو ائتلاف پیشرفت ادامه داد: زمانی که بنده با ولایتی و قالیباف با یکدیگر قصد تشکیل ائتلاف داشتیم صحبت از آمدن زاکانی، جلیلی و لنکرانی نبود و ما هم الان اینگونه نیست که بگوییم فقط عدد 3 و این عدد می تواند به 4 یا 5 گزینه افزایش یابد و افرادی مثل آقای ابوترابی هم اگر رای آوری قابل توجهی داشته باشند می توانند تعداد این 3 نفر را افزایش دهند.

وی با تاکید بر اینکه اما با برداشتن شرط رای آوری ائتلاف 20 نفره خواهد شد، گفت: اگر آن را به احزاب و گروه ها بدهید وحدت محقق نمی شود چرا که در مجلس نهم گروه های اصولگرا به نتیجه نرسیدند. ما سه نفر را می توانیم با یکدیگر هماهنگ کنیم اما 30 نفر را خیلی نمی توان هماهنگ کرد.

حدادعادل بر همین اساس تصریح کرد: برخی از کسانی که اکنون در صحنه هستند 7 دهم درصد رای بیشتر ندارند و این فرد نمی تواند رای آوری در انتخابات داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این میزان رای از کجا مشخص می شود، یادآور شد: نظرسنجی های بسیاری مانند بسیج، صدا و سیما و جاهای دیگر انجام شده که نشان می دهد رای این سه نفر بالاتر از بقیه است و بین 45 تا 50 درصد مجموع آراء این سه نفر است.

حدادعادل در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه مواضع شما با آقای قالیباف درباره فتنه 88 متفاوت است و چه طور با یکدیگر ائتلاف کرده اید، گفت: اینگونه نیست که قالیباف طرفدار فتنه و بنده مخالف آن باشم و در واقع صحبت های وی در صدا و سیما بعد از انتخابات وجود دارد. اما انتظار بنده از وی این بود که صراحت بیشتری داشته باشد. ولی این گونه نیست که حال وی موافق فتنه بوده باشد.

رئیس مجلس هفتم اضافه کرد: در زمان مجلس ششم وقتی فتنه و آشوب هایی در 18 تیر رخ داد، سران اصلاح طلب وی را به مجلس می کشاندند اما قالیباف به کسی باج نمی داد. و در ایام فتنه نیز وی اقداماتی انجام داد تا اوضاع بدتر نشود چرا که هم فرمانده نیروی انتظامی و هم شهردار تهران بود.

وی در ادامه سخنان خود به مسئله توسعه و پیشرفت اشاره کرد و گفت: هنوز در جامعه ما به خوبی این دو مسئله تفکیک نشده اند که برای مثال توسعه منفی و پیشرفت مثبت باشد از این رو هر کس کلمه توسعه را بکار گیرد نباید گفت گناه کرده است.

حدادعادل با بیان اینکه اینگونه نیست که اگر ما در کنار یک فرد قرار بگیریم از اصول خود دست می کشیم چرا که وی نیز تکنوکرات یا غیراصولگرا نیست، گفت: البته ما سه نفر یک جور فکر نمی کنیم اما بنده قالیباف را منحرف نمی دانم.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اگر از این سه نفر یک نفر رای بیاورد دو نفر دیگر کمک می کنند، گفت: اگر بخواهند کمک می کنیم؛ البته هیچ گونه قولی به یکدیگر ندادیم که مثلا یکی وزیر یا معاون شود اما تصمیم داریم به یکدیگر کمک کنیم؛ بنده و آقای ولایتی دیگر نیازی نداریم دیگر وزیر یا معاون شویم. چرا که در سال 58 از بنده خواستند وزیر ارشاد شوم اما قبول نکردم.

وی در خصوص بحث مربوط به یارانه نیز گفت: من سخنانی مبنی بر اینکه یارانه ها پنج برابر شود را حرف غلطی می دانم چرا که مخالف واقعیت های علم اقتصاد هستم؛ اهل اصراف و ریخت و پاش نیستم و در واقع اداره کشور را با روش های مقتصدانه مفید می دانم؛ اقتصاد مقاومتی هنوز در جامعه ما معنی پیدا نکرده و باید در راستای تحقق این بحث تلاش کنیم.

وی در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سبک زندگی باید عوض شود، گفت: باید تحولات فرهنگی در جامعه ایجاد شود و در کنار آن تدابیر اقتصادی در امر تولید به وجود آید. چرا که هر چه به تولید در کشور بها داده نشود وابستگی بیشتر خواهد شد.

حدادعادل در پایان خاطرنشان کرد: افتخارم این است از نظر فرهنگی پیرو رهبری باشم و در واقع سرباز کوچکی در جبهه فرهنگی انقلاب هستم.


نظر شما :