تجهیز جنگنده‌های ارتش به موشک‌های ۲۰۰ کیلومتری

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۹ کد : ۱۹۱۵۳۲۱ سرخط اخبار

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، استفاده از موشک های کروز دریایی در جنگنده ها و بالگردهای رزمی ازجمله تکنیک هایی است که برای مقابله با تهدیدات دریایی دشمن، همواره مد نظر فرماندهان و متخصصان صنعت دفاعی کشورمان بوده که برای نمونه، می توان به پروژه «قائم» اشاره کرد که به تجهیز جنگنده های ارتش به موشک های 120 کیلومتری هوا به سطح «نور» اختصاص داشت.

پروژه قائم؛ نصب موشک های کروز «نور» بر روی جنگنده ها

موشک نور یکی از مشهورترین و پرتیراژترین موشکهای کروز دریایی است که در بیشتر رزمایش های دریایی ارتش و سپاه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این موشک می تواند به صورت زمین پایه، دریاپایه و هواپایه علیه اهداف شناوری، سکوهای نفتی و مواضع دریایی دشمن بکار گرفته شود.

* افزایش برد موشک های کروز دریایی با ورود قادر

31 مردادماه سال 90 و همزمان با روز صنعت دفاعی بود که موشک 200 کیلومتری کروز «قادر» با حضور رییس جمهور رونمایی شد اما در همان ابتدای کار، رسانه های غربی با جوسازی های خبری اعلام کردند تولید این موشک توسط ایران صحت نداشته و ایرانی ها تنها یک نمونه از مدل خارجی آن را در اختیار دارند.

اما مدتی نگذشت که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیش از 20 فروند از موشک های جدید قادر را تحویل نیروهای دریایی سپاه و ارتش داد تا نشان دهد جمهوری اسلامی ایران نه تنها توان طراحی و ساخت این موشک را دارد، بلکه تولید انبوه آن نیز در کمترین مدت زمان پس از رونمایی، انجام گرفته است.

موشک کروز قادر

انتشار تصاویر شلیک موشک قادر از عمق سواحل کشور علیه اهداف سطحی و شناوری نیز نشان دهنده اطمینان به برد بالای این موشک و همچنین سامانه های هدف گیری آن بود.

در مراسم تحویل سامانه های موشکی قادر به نیروهای مسلح، وزیر دفاع گفت که این موشک نیز همچون نمونه قبلی آن، قابلیت شلیک در سه وضعیت زمین پایه (ساحلی)، دریاپایه (شناوری) و هواپایه را دارد.

شلیک موشک کروز قادر از ساحل

سامانه خلبان خودکار دیجیتال، سامانه ناوبری با دقت بالا، امکان برنامه ریزی موشک قبل از شلیک، امکان هدفگیری اهداف با سطح مقطع راداری پایین، رادار پیشرفته با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک، آماده سازی و واکنش سریع موشک برای حمله به هدف و توانایی ضربه زدن به اهداف ساحلی علاوه بر هدفهای شناوری ازجمله توانمندی هایی است که در موشک کروز قادر لحاظ شده است.

حالا بعد از بکارگیری موشک های قادر در رزمایش های دریایی که توانمندی این موشک و شلیک آن از روی لانچرهای ساحلی و شناوری را نشان می داد، نمایش نمونه هواپایه موشک قادر در رژه 29 فروردین ماه نشان می دهد پروژه نصب این موشک بر روی پرنده های رزمی نیروهای مسلح با موفقیت صورت گرفته و حالا باید شاهد تجهیز جنگنده ها و بالگردهای رزمی به موشک های 200 کیلومتری دریایی باشیم؛ امکانی که موجب افزایش توان و قدرتمندی دستان بلند نیروهای مسلح در عرصه مقابله با تهدیدات دریایی خواهد شد.

نمایش نمونه هواپایه موشک قادر در رژه 29 فروردین

یکی دیگر از ویژگی های بکارگیری موشک قادر بر روی شناورها و یا جنگنده ها و بالگردها این است که با توجه به برد زیاد این موشک، می توان سامانه های پرتابگر آن را در محدوده ای دورتر از شناورهای دشمن نگه داشت و از طرف دیگر موجب کاهش منطقه امن برای حرکت ناوهای متخاصم خواهد شد که این امر یعنی دورایستایی شناورهای دشمن، آسیب پذیری آنها را نیز بیشتر خواهد کرد.

این پروژه در کنار سامانه موشکی هوا به هوای فکور (با قابلیت شلیک از جنگنده اف14)، دو مورد از دستاوردهای هواپایه ای است که در رژه 29 فروردین برای اولین بار به نمایش درآمدند.

کلید واژه ها: موشک قادر کروز جنگنده هواپایه سامانه شلیک نیروهای مسلح شناوری دشمن موشک قادر


( ۲ )

نظر شما :