نظر اخضر ابراهیمی دربارۀ کاندیداتوری اسد

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۰ کد : ۱۹۱۵۳۵۰ سرخط اخبار

منابع رسانه ای اعلام کردند: اخضر ابراهیمی در گزارش اخیرش به شورای امنیت خواسته است بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 میلادی مشارکت نکند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اینترفاکس ، اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در نشست اخیرش با اعضای شورای امنیت و در گزارش خود اعلام کرده است، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، مصمم است که به عنوان یک شهروند سوری در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کند اما می توان از وی خواست که از این حق خود به شکل داوطلبانه دست کشیده و برای سال 2014 میلادی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشود چرا که این مساله برای وی پیروزی به دنبال نخواهد داشت بلکه به این وسیله می تواند در تلاش ها برای نجات سوریه سهیم باشد.

پیشتر شماری از کشورهای منطقه و غرب از بشار اسد خواسته بودند قدرت را واگذار کند، این در حالی است که بشار اسد ضمن رد این درخواست آن را بی ارزش خوانده و اعلام کرده بود که وی به خواست مردم سوریه و با رای آنها انتخاب شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، در گزارش اخیر ابراهیمی به آخرین تحولات سوریه اشاره شده و آمده است: اوضاع سوریه چنانچه به نظر می رسد کاملا مایوس کننده است و هیچ کور سوی امیدی برای خروج از تونل طولانی و تاریکی که سوریه در آن گرفتار آمده، وجود ندارد.

ابراهیمی همچنین اعلام کرد: اوضاع سوریه روز به روز بدتر می شود نظام سوریه آماده گوش دادن به درخواست ها و طرح ها نیست. مخالفان نیز چنانکه باید اتحاد نداشته و مواضع ثابت یا برنامه سیاسی مطمئنی ندارند.

وی افزود: گزینه طرف های درگیر سوری و جامعه جهانی هرگز تغییر نکرده و نخواهد کرد و این جنگ مرگبار تا پایان ادامه خواهد داشت و هم طرف ها ی درگیر در سوریه و هم آنهایی که از این دو طرف حمایت می کنند بر عقاید خود پایبند خواهند بود که پیروزی از آن آنهاست و پیروزی نه فقط ممکن بلکه آشکار است اما هم طرف های درگیر و هم حامیان شان در پایان می فهمند که هیچ راهکار نظامی برای این بحران وجود ندارد و باید هر چه سریعتر مذاکرات جدی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه را آغاز کنند.

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در ادامه خاطرنشان کرد: اعلام آمادگی اخیر معاذ الخطیب، رئیس مستعفی ائتلاف ملی مخالفان سوریه برای مذاکره با مقام های نظام در حقیقت به مثابه بارقه امیدی در وضعیت راکد سوریه بود.

ابراهیمی همچنین نسبت به اقدامات غسان هیتو، نخست وزیر موقت مخالفان سوری در از بین بردن بارقه های امید و مخالفتش برای مذاکره با دولت سوریه ابراز ناامیدی کرد.

وی همچنین در گزارش خود بر لزوم تلاش دو طرف برای آغاز روند سیاسی در سوریه تاکید و اعلام کرد: طرح معاذ الخطیب همچنان با اهمیت باقی می ماند و نباید رد شود.

معاذ الخطیب پیشتر اعلام کرده بود، آماده است با نمایندگان دولت سوریه که دستشان به خون مردم این کشور آلوده نیست، مذاکره کند.

ابراهیمی همچنین اعلام کرد: از مردم سوریه به خاطر اقدامات اندک در 9 ماه گذشته و نیز به خاطر تلاش هایی که متاسفانه جز نتایجی اندک چیزی به دنبال نداشت عذرخواهی می کنم چرا که تلاش ها برای توقف خشونت و تحقق صلح تاکنون محقق نشده است.

اخضر ابراهیمی سال گذشته میلادی و در پی استعفای کوفی عنان، فرستاده سابق سازمان ملل به سوریه ماموریتش در این کشور را آغاز کرد.

کلید واژه ها: سوریه در گزارش بشار اسد ابراهیمی


نظر شما :