از مداخله نظامی خبری نیست

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۹۱۵۴۰۶ سرخط اخبار

 به رغم درخواست اخیر مخالفان سوری مبنی بر هدف قراردادن تجهیزات و ذخایر جنگی ارتش سوریه از سوی کشورهای عضو ناتو، انگلیس و آمریکا دخالت نظامی در سوریه را بعید دانستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه النهار الجدید، آلستر برت، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، اعلام کرد که کشورش حامی حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.

وی تاکید کرد: هیچ طرح بین المللی برای دخالت نظامی در سوریه وجود ندارد اما نبود راهکاری سیاسی و فوری برای حل بحران سوریه نیز پیامدهای منفی زیادی را برای کشورهای منطقه به دنبال خواهد داشت.

همچنین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که واشنگتن در آینده نزدیک دخالت نظامی در سوریه را بعید می داند.

پنتاگون تاکید کرد: به رغم وجود اطلاعاتی از سوی سازمان اطلاعت آمریکا درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، آمریکا در آستانه دخالت نظامی در سوریه نیست.

ارتش آمریکا پیشتر اعلام کرده بود اگر رئیس جمهوری آمریکا تصمیم به دخالت نظامی در سوریه بگیرد طرح حمله فورا روی میز وی خواهد بود. این درحالی است که همراهان چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در سفر اخیر وی به خاورمیانه هرگونه اقدام نظامی در سوریه را بعید دانستند.

یکی از مسئولان بلندپایه وزارت دفاع آمریکا در امارات به خبرنگاران گفت: هدف ما ارائه پیشنهاداتی به رئیس جمهوری آمریکا بنا به درخواست وی است.

این در حالی است که پیشتر مخالفان سوریه در نشست گروه به اصطلاح (دوستان سوریه) خواهان ضربه زدن به تجهیزات نظامی دولت سوریه به وسیله ناتو شدند.

از سوی دیگر عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در مصاحبه با شبکه روسیه الیوم تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر خرید نفت از مخالفان مسلح سوری را نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی دانست.

وی اعلام کرد: دولت سوریه در هر جایی از استان درعا و حتی مرزهای سوریه و ترکیه حضور دارد و امور را اداره می کند و شهروندان سوری حتی در مناطقی که گروه های تروریستی مسلح در آنجا هستند کمک رسانی می شوند چرا که دولت سوریه در هر حال به وظایف خود عمل می کند.

الزعبی با بیان اینکه مخالفان سوریه یک گروه متحد و واحد نبود و طرح سیاسی در اختیار ندارد عنوان داشت: بین مفهوم مخالف و مخالفان مسلح اختلاف وجود دارد. چرا که مخالف مفهومی مسالمت آمیز و سیاسی است اما گروه مسلح مفهومی امنیتی و نظامی است و آنچه گروههای مسلح تروریستی در سوریه مرتکب می شوند جنایت جنگی است.

الزعبی درباره ادعاهای اسرائیل مبنی بر استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی گفت: سوریه هرگز از سلاح شیمیایی در صورتی که در اختیار داشته باشد استفاده نکرده و نخواهد کرد.

الزعبی همچنین اعلام کرد که سوریه با سازمان ملل درباره انجام تحقیقات در خصوص استفاده از سلاحهای شیمیایی در منطقه خان العسل حلب همکاری می کند.

وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه نیز تاکید کرد که دولت به صورت غیر مستقیم با برخی از گروههای مخالف خارجی در ارتباط است.

وی از گروههای تروریستی و مخالفان خارجی خواست تا در روند سیاسی سوریه مشارکت کرده و به جای پرداختن به اظهارات مغرضانه رسانه ای به وطنشان بازگشته و بر سر میز مذاکره ملی حاضر شوند.

الحلقی همچنین تاکید کرد که دولت مرحله اول برنامه سیاسی پیشنهادی بشار اسد برای حل بحران سوریه را به اجرا درآورده و مقدمات برای برگزاری کنفرانس ملی از طریق رایزنی میان کمیته های وزارتی، احزاب و چهره های سیاسی و اجتماعی فراهم شده است.

پیشتر بشار اسد طرحی را برای حل و فصل بحران سوریه ارائه داد که در آن بر لزوم پایبندی کشورهای حامی تروریست ها بر متوقف کردن حمایت های مالی و تسلیحاتی خود از این گروهها، تاکید شده بود.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا سیاسی نظامی در سوریه دخالت نظامی در دخالت نظامی دخالت نظامی در سوریه بحران شیمیایی


نظر شما :