مخالفان: به اسد مصونیت می‌دهیم

۱۱ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۱۰۹۸۸ سرخط اخبار

یک منبع در فرماندهی ستاد ارتش روسیه از حضور چند یگان پیاده نظام در یکی از کشتی های جنگی اعزامی به سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گفته این منبع روس، کشتی های جنگی روسیه اواسط ماه ژانویه به بندر طرطوس سوریه که یکی از پایگاه های دریایی مهم روسیه در آن قرار دارد، وارد می شوند.

همچنین این منبع اعلام کرد: دو کشتی جنگی دیگر اخیرا دریای سیاه را به مقصد آبهای سوریه ترک کرده اند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرد کشتی های جنگی روسیه دریای سیاه را به مقصد آبهای سوریه ترک کرده اند.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی روسیه این کشتی ها به دلیل احتمال ایجاد شرایط اضطراری و نیاز به خروج شهروندان روسیه از سوریه، عازم این کشور می شوند.

از سوی دیگر شبکه خبری روسیه الیوم اعلام کرد که وزارت خارجه روسیه خبر داده است که مسئولان روسیه و آمریکا ماه آتی میلادی نشستی را با اخضر الابراهیمی در خصوص حل و فصل بحران سوریه برگزار می کند.

 

گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در صفحه شخصی اش در پایگاه اجتماعی توییتر در این خصوص نوشت: نشست مذکور در ژانویه و با حضور نماینده کشور آمریکا و الابراهیمی برگزار می شود.

 

پیشتر نیز الابراهیمی نشست مشابهی را با مقامات روسیه و آمریکا در خصوص بحران سوریه برگزار کرده و این نشست را سازنده توصیف کرد.

همچنین محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر نیز در پی دیدارش با اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با بعید دانستن امکان استفاده از گزینه نظامی در سوریه خواهان آغاز فوری عملیات "تحول دموکراتیک" در سوریه شد.

 

عمرو رشدی، سخنگوی وزارت خارجه مصر در مصاحبه با خبرنگاران به نقل از وزیر خارجه مصر اعلام کرد که کامل عمرو امکان استفاده از گزینه نظامی در سوریه را بعید دانسته و با هرگونه دخالت کشورهای خارجی در امور سوریه نیز مخالف است.

 

وزیر خارجه مصر همچنین آغاز فوری عملیات انتقال قدرت در سوریه را خواستار شد.

 

دیدار وزیر خارجه مصر با الابراهیمی سه روز پس از سفر کامل عمرو به روسیه و مذاکره با مقام های کرملین در خصوص بحران سوریه صورت گرفت. دولت مصر بارها اعلام کرده که با هرگونه دخالت نظامی در سوریه مخالف بوده و تنها راهکار حل و فصل بحران سوریه را مذاکرات سیاسی می داند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز اعلام کرد: کامل عمرو در دیدارش با الابراهیمی بر ادامه تلاش های مصر جهت دستیابی به راهکاری مسالمت آمیز و سیاسی در خصوص سوریه تاکید کرده است.

 

الابراهیمی نیز روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب که در قاهره برگزار شد نسبت به اوضاع سوریه و تبدیل شدن این کشور به سومالی جدید هشدار داد.

 

در همین حال ولید البنی، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که تنها امتیازدهی مخالفان به دولت سوریه این است که بشار اسد بدون محاکمه شدن از قدرت برکنار شود.

وی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: مذاکره در خصوص بحران سوریه تنها پس از برکناری اسد از قدرت ممکن خواهد بود.

 

البنی همچنین قبول هرگونه طرحی که این شرط مخالفان را در بر نداشته باشد بعید دانسته و گفت: اصل بر این است که بشار اسد به خاطر اقداماتش در سوریه محاکمه شود اما موافقت مخالفان با برکناری وی بدون محاکمه امتیازدهی بزرگی است.

 

سخنگوی ائتلاف ملی مخالفان سوریه در ادامه افزود: ما هیچ اطمینانی به بشار اسد نداریم. لذا باقی ماندن اسد در قدرت تا زمان برگزاری انتخابات سوریه یعنی دادن فرصت بیشتر به وی برای تجدید قوا و بازگشت به گذشته است.

 

جورج صبرا، رئیس شورای ملی مخالفان سوریه نیز به نوبه خود اعلام کرد: ما هرگز با هرگونه راهکاری که به نظام اسد مشروعیت بدهد ولو برای یک روز موافقت نخواهیم کرد.

وی همچنین تاکید کرد: جهان باید در برابر دولت سوریه ایستادگی کرده و تنها به توصیف حوادث سوریه به عنوان جنگ داخلی و سومالی جدید اکتفا نکنند.

 

این در حالی است که پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که بشار اسد، قصد برکناری از سمتش را ندارد و اصرار بر این مسئله وضعیت را در سوریه بدتر می کند.

خبرگزاری سوریه نیوز نیز در خبری اعلام کرد: نخست وزیر ترکیه در ادامه دخالت هایش در امور داخلی سوریه مدعی شد: بیش از 100 کشور جهان دیگر اسد را به رسمیت نمی شناسند و این به معنای آن است که اسد باید از قدرت برکنار شود.

 

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بار دیگر در اظهاراتی مداخله جویانه در جمع ساکنان منطقه آقجاقلعه در استان اورفه واقع در جنوب شرق ترکیه گفت: در حال حاضر بیش از 100 کشور جهان دیگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به عنوان رهبر و نماینده ملت سوریه به رسمیت نمی شناسند بلکه ائتلاف ملی مخالفان سوریه را به رهبری احمد معاذ الخطیب به عنوان نماینده سوریه به رسمیت می شناسند و این به معنای آن است که بشار اسد باید از قدرت برکنار شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: من ایمان دارم و معتقدم که تولد سوریه جدید به دست خود مردم این کشور محقق خواهد شد اما باید بگویم هر ولادتی به ناچار درد و مشکلاتی را به دنبال دارد.

 

اردوغان در ادامه افزود: اسد می گوید که خطاهایی که قبلا انجام داده هرگز تکرار نخواهد کرد. اما شاهدیم که روزانه اقداماتی انجام می دهد که از کارهای پدرش نیز بدتر است به نحوی که تعداد سوری های کشته شده در سوریه به هزاران تن رسیده است.

 

پیشتر حدود 114 کشور دنیا از جمله آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا در نشست موسوم به "دوستان سوریه" در مراکش ائتلاف ملی مخالفان سوریه را به عنوان نماینده قانونی این کشور به رسمیت شناختند.

از سوی دیگر سمیح المعایطه، وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی رسمی دولت اردن اعلام کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه اردن در حال تلاش برای همکاری با اسرائیل جهت دخالت نظامی در سوریه است، شایعه ای بیش نیست.

وی گفت: اردن با تشکیل ائتلاف نظامی با اسرائیل یا هر کشوری در جهان مخالف است اما این حق اردن است که امنیت مرزهای خود را در برابر تهدیدهایی از جمله وجود سلاح شیمیایی تامین کند.

روزنامه الوطن سوریه نیز در خبری نوشت: ارتش سوریه چهار خلبان ترکیه ای را که در حملات گروه های تروریستی به فرودگاه های حلب دست داشتند بازداشت کرده است.

بنا به نوشته این روزنامه، یگان های ارتش سوریه اخیرا در تلاش برای دستگیری و پیگرد بقایای گروه های تروریستی چهار خلبان ترکیه ای را که در حال تلاش برای ورود به فرودگاه حلب به همراه یک گروه مسلح بودند دستگیر کردند.

درگیری های سوریه از 22 ماه قبل در این کشور آغاز شده و تاکنون به کشته شدن هزاران تن و آواره شدن صدها هزار تن دیگر در داخل و خارج این کشور انجامیده است.

کلید واژه ها: سوریه روسیه مصر ترکیه بشار اسد قدرت الابراهیمی بحران مخالفان سوریه ائتلاف کشتی وزیر خارجه آمریکا هرگونه ملی مخالفان سوریه اردن به رسمیت کامل عمرو ملی مخالفان عمرو رسمیت که بشار اسد نظامی در سوریه جنگی که بشار


نظر شما :