حضور گسترده تندروهای آلمانی در سوریه

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۵ کد : ۱۹۱۵۵۲۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مجله اشپیگل، مقامات امنیتی آلمان معتقدند تعدادی از اسلامگراهای تندروی آلمانی در سوریه حضور داشته و در حال مبارزه با دولت این کشور هستند. چیزی که مقامات آلمانی را نگران کرده آن است که این افراد در حال آموزش و تقویت روابطشان با تندروها بوده و ممکن است این روابط در زمان بازگشت به آلمان نیز ادامه داشته باشد.

به طور مثال ابراهیم یکی از شهروندان آلمانی است که آخرین بار در ماه مارس رویت شده است. وی پیشتر نیز در تظاهرات سلفی ها در آلمان حضور داشته است. اما وی به یک باره با یک اتوبوس به سوی ترکیه می رود و پس از آن ناپدید می شود. مقامات آلمان معتقدند که وی هم اکنون در سوریه در حال مبارزه است. پلیس توانست اولین تلاش وی برای ورود به سوریه به همراه دیگر تندروها را ناکام بگذارد اما هم اکنون وی جزو افرادی است که در سوریه بوده یا در حال ورود به سوریه است.

ابراهیم یکی از چندین موردی است که به طور تنگاتنگ توسط مقامات آلمانی تحت نظر قرار گرفته شده است.

از سوی دیگر، «هانس پیتر فردریک» وزیر کشور آلمان روز پنجشنبه در مصاحبه با مجله اشپیگل به طور رسمی برای نخستین بار تایید کرد که جهادگران تندروی آلمانی در سوریه حضور دارند. وی همچنین به شدت ابراز نگرانی کرد اروپایی هایی که در جنگ سوریه در حال آموزش هستند به خانه بازگشته و به دنبال ادامه جهاد باشند.

یافته های مقامات آلمانی منعکس کننده تصویر کلی از آژانس های اطلاعاتی بین المللی است که بر اساس آن تندروها به سرعت در حال حرکت به سوریه هستند.

از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه از مارس 2011، این کشور به اردوگاهی برای طرفداران القاعده تبدیل شده است. آنها یاد می گیرند که چگونه از تسلیحات و مواد منفجره استفاده کنند و چگونه روابط جدید و خطرناک خود با همفکران خود در سراسر جهان را حفظ کنند.

مقامات آلمانی معتقدند که هم اکنون 20 تبعه آلمانی در حال جنگ در سوریه هستند. برخی گزارش ها حاکی از آن است که تعدادی از این شهروندان همسران خود را نیز با خود برده و به طور مستقیم در خط مقدم جبهه حضور دارند. در جولای 2012، وزارت خارجه آمریکا برآورد کرد که حدود 100 جنگجوی خارجی در سوریه فعالیت می کنند اما آمارهای اخیر نشان می دهد که بین 2 هزار تا 5 هزار و پانصد خارجی در حال جنگ در سوریه هستند که از این تعداد، 500 نفر آنها شهروندان کشورهای اروپایی هستند. برخی از این افراد مهاجرانی هستند که به تبعه کشورهای اروپایی تبدیل شده و برخی نیز اروپایی هایی هستند که به اسلام گرویده اند.

برای چندین ماه است که موضوع سوریه به یکی از مهمترین موضوعات گروه های سلفی تبدیل شده است. آنها در سخنرانی های خود مردم را به کمک های نقدی برای جنگ در سوریه دعوت می کنند و با کمک هایی فراتر از کمک های نقدی نیز مخالفت نمی کنند.

«ابراهیم ابو ناجیه» سلفی معروف آلمانی در سخنرانی خود در ماه دسامبر گفت: برادران و خواهرات ما در سوریه به کمک نیاز دارند.

به اعتقاد وی، جنگ در سوریه بخشی از جنگ جهانی بین مذاهب است.

یکی دیگر از سلفی های مشهور آلمانی «دنیس کاسپرت» است. وی زمانی که بدون هیچگونه نگرانی از بازداشت شدن به سوریه گریخت، شایعاتی منتشر شد که وی به همراه دیگر تندورها در جبهه مقدم سوریه در حال مبارزه است. شایعاتی نیز منتشر شد که وی در جریان جنگ در شهر حلب کشته شده است. البته ظاهرا وی اخیر تماس هایش با افراد نزدیک به خود در آلمان را از سر گرفته است.

مقامات آلمانی به شدت از توانایی دنیس کاسپرت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی نگران هستند. کارشناسان گفته اند  در ویدئویی که از وی پیش از سفر به سوریه منتشر شده و در آن از مسلمانان خواسته تا به سوریه بروند سبب شد تا تعدادی از جوانانی که مردد بودند روانه سوریه شوند.

در صورتی که وی اقدام به انتشار ویدئویی هایی از سوریه کند، احتمالا تاثیرات قدرتمندتری به همراه خواهد داشت.

«ایمن الظواهری» رهبر کنونی القاعده در فوریه 2012 و یک سال پس از ناآرامی ها در سوریه در نوار ویدئویی گفت: از مسلمانان می خواهم تا آنجایی که می توانند به کمک برادرانشان در سوریه بشتابند. پس از آن، در مارس 2013 «هاجان» که سال ها در شهر کاسل در مرکز آلمان زندگی می کرد در نوار ویدئویی به زبان آلمانی از شهروندان آلمانی خواست تا به «جنگ مقدس» در سوریه بپیوندند.

کلید واژه ها: سوریه آلمانی آلمان جنگ در جنگ در سوریه سلفی ویدئویی اروپایی که وی


نظر شما :