اظهار نظر صالحی درباره معاذ الخطیب

۱۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۳ کد : ۱۹۱۲۴۸۴ سرخط اخبار

ˈعلی اکبر صالحیˈ که به منظور شرکت در چهل و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود در پایان سه روز فعالیت دیپلماتیک فشرده و سنگین،قبل از ترک برلین به مقصد قاهره برای انجام ماموریتی مهمتر و سنگین تر در راه اعتلای نام پرافتخار ایران اسلامی،به سوالات خبرنگار ایرنا درخصوص برخی مسائل وموضوعات داخلی و بین المللی پاسخ گفت.



** روابط با آلمان، بهترین در اروپا

از وزیر امور خارجه ابتدا درخصوص سفر به آلمان، روابط با این کشور اروپایی و همچنین نقش برلین در پیشبرد مذاکرات هسته ای با توجه به حضور این کشور در فهرست اعضای گروه مذاکره کننده 1+ 5 سوال شد.

صالحی در پاسخ گفت:آلمان کشور مهمی است و روابط دو کشور یکی از بهترین روابط دو جانبه ایران با یک کشور اروپایی است،ما مشترکات فراوانی داریم و دو ملت نیز از قدیم با هم در تماس بوده اند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به دیدار خود با همتای آلمانی اش در این سفر،گفت:احساس من این است که سیاست و رفتار مجموعه مسوولین سیاسی آلمان بخصوص آقای وزیرخارجه عقلانی بوده و آنها سعی می کنند عملکرد ها مبتنی بر واقع گرایی باشد.

صالحی خاطرنشان کرد:برغم اینکه آلمان ها قید ها و موانع خود را در مجموعه اروپایی دارند اما واقع گرا و عمل گرا هم هستند و این یکی از امتیازات خوب و مهم سیاستمداران آلمانی است.

وزیر امور خارجه ایران درخصوص نقش آلمان در پیشبرد مذاکرات با غرب،گفت: شرایط موجود این امکان را می دهد که بتوانیم با آلمانی ها بیشتر کار کنیم و برلین نقش موثرتری در گروه 1 + 5 درخصوص حل قضیه هسته ای ایران انجام بدهد .

صالحی با بیان اینکه انتظار ما این است و آن را در دیدار با آقای وستروله هم مطرح کردیم،گفت:با توجه به روابط خوب ما با آلمان و همچنین نزدیکی و همکاری خوب آلمان با دیگر کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا،این کشور می تواند نقش کلیدی تری بازی کرده و مسوولیت فعال تری در این ارتباط برعهده بگیرد.



** معاذ الخطیب را انسانی علاقمند به حل بحران سوریه دیدم

وزیر امور خارجه در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوالی درخصوص محتوای دیدارش با احمد معاذ الخطیب به عنوان رییس گروه ائتلاف مخالفان سوری درحاشیه نشست مونیخ که بازتاب بسیار زیادی در رسانه های بین المللی داشته،گفت:دیدار بسیار خوب و مفیدی بود و ایشان را یک انسان دلسوز و علاقمند به حل بحران سوریه دیدم.

صالحی خاطرنشان کرد: احساس کردم که آقای خطیب یک انسان واقع گرا است که بخاطر همین ویژگی اش ازسوی برخی افراد و گروه ها تحت فشار قرار گرفته است.

وی افزود:در گفتگو هایی که با مقام های اروپایی داشتم آنها نیز مواضع اخیر اتخاذ شده از سوی آقای الخطیب را تایید می کردند.

صالحی خاطرنشان کرد:من فکر می کنم که ایشان در نهایت با بینش و پیشینه خود بتواند جریان معارضه در سوریه را در جهتی هدایت کند که در نهایت به نفع ملت این کشور باشد بدون ابنکه نسخه ای از خارج برای این کشور پیچیده شود.

وزیرامورخارجه تصریح کرد: آقای الخطیب برای گفتگو با دولت سوریه اعلام آمادگی کرده و این خودش عمل گرایی و واقع گرایی وی را نشان می دهد .

صالحی ادامه داد: البته ایشان شرایطی هم برای گفتگو دارد و این طبیعی است که طرفین شرایط خود را داشته باشند و اگر فرایند گفتگو ها آغاز شود در خلال آن می توان بسیاری از مسائل مورد سوء تفاهم را حل کرد .

وزیر امور خارجه تصریح کرد:قبل از آغاز فرایند گفتگو ها نمی توان همه چیزها را پیش بینی کرد،گفتگو یک فرایند است که در داخل آن می توان موضوعات مختلف را مطرح و درمورد آن تصمیم گرفت اگر همه چیز قابل پیش بینی بود که دیگر نیازی به گفتگو نبود .

** چرا قزاقستان ؟

با اشاره به انتخاب و معرفی کشور قزاقستان به عنوان میزبان دور بعدی مذاکرات هسته ای گروه 1+ 5 با ایران،از وزیر امور خارجه دلیل این انتخاب سوال شد که وی در پاسخ گفت: قزاق ها از مدتها قبل تقاضا کرده بودند و در لیست کشورهای مورد نظر برای میزبانی مذاکرات قرار داشتند.

صالحی افزود: در سفرهای قبلی که من به این کشور داشته ام آنها بارها پیشنهاد خود را برای میزبانی مذاکرات هسته ای ارئه کرده بودند.قزاقستان کشور نزدیک به ما است و روابط سیاسی بسیار خوب و گرمی با ایران دارد روابط تجاری و اقتصادی دو کشور نیز روز به روز درحال توسعه و گسترش است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:قزاقستان کشوری است که اعتماد کامل به مسوولین آن داریم و به عنوان یک میزبان بی طرف مورد اعتماد کامل ما هستند.



** توافق با آرژانتین بسیار خوب بود

با اشاره به توافق اخیر تهران - بوئنس آیرس درباره حل مسئله آمیا،از وزیر امور خارجه در رابطه با جزئیات این توافق و مرحله بعدی در دستور کار، سوال شد که وی در پاسخ،این توافق را بسیار مهم و خوب توصیف کرد و گفت: تفاهم نامه امضا شده شامل 9 بند است.

صالحی افزود:در بندهای این توافق نامه مشخص شده که در آینده چه گام های دیگری برای تشکیل کمیسیون مورد نظر برداشته شود.

وی ادامه داد: البته قبل از هر چیز این تفاهم نامه باید به تایید مجلس برسد و تا عملیاتی شود،ما هم باید آن را به تایید مقامات ذیربط برسانیم که البته از این نظر مشکلی نداریم .

وزیرامورخارجه گام بعدی این توافق نامه را تعیین 5 متخصص بین المللی عنوان کرد که باید مورد توافق طرفین باشند و بعد از آن کارهای بعدی در دستور کار قرار گیرد.



** از اتفاق روز یکشنبه در مجلس متاسف شدم

از وزیر امور خارجه به عنوان یک عضو دولت،درخصوص مسائل مطرح شده در جلسه روز یکشنبه مجلس و استیضاح وزیر کار،رفاه و تامین اجتماعی سوال شد که وی به شدت از این موضوع ابراز تاسف کرد.

صالحی با بیان اینکه آرزو داشتم چنین اتفاقی نیافتد،گفت:به طور قطع هر ملتی دلش می خواهد دولتمردانش که به عنوان متولیان امور کشور هستند،در انسجام، وحدت و در یک شرایط همدلی و وفاق قرار داشته باشند .

وزیرامورخارجه افزود:وقتی ملتی می بیند که دولتمردانش درحالت اختلافی غیرقابل توجیه قرار دارند و وفاقی وجود ندارد،این موضوع اثر روانی نامطلوبی روی ملت دارد و به یقین درجهت ارتقای روحیه ملت نبوده و آن را تضعیف می کند.

صالحی بار دیگر با بیان اینکه آروز داشتیم و دوست داشتم که این اتفاق نمی افتاد و من خیلی از این بابت متاسف شدم،گفت: آروزی همه ما این است که خواسته های ملت تامین شود و با اقدامات خود روحیه ملت را بالا ببریم و آنها را شاد و بانشاط کنیم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اینگونه رفتارها و اتفاقات برای ملت نشاط آفرین نیست،گفت:باید سعه صدر بیشتری داشته باشیم و در شرایطی که بدخواهان و بعضی ها بر علیه ما بسیج شده اند،همدل باشیم.

صالحی تصریح کرد:بدترین کار در این شرایط این است که در برابر دشمن و بدخواهان، به جای اینکه به یک ریسمان وحدت آفرین متصل باشیم، اینگونه نشان دهیم که جبهه ما متفرق است.

وی افزود: خداوند هم گفته و روایات و احادیث هم بر این نکته تاکید دارد که هر وقت تفرقه بین شما افتاد بدانید،عاقبت خوشی نخواهید داشت.



** به لطف خدا اهداف سفر محقق شد

وزیر امور خارجه در پایان این گفتگو در ارزیابی کلی از سفر سه روزه اش به آلمان و دستاوردهای آن،گفت: با زحمتی که همه دوستان کشیدند و برنامه ریزی های دقیقی که با درایت نماینده سیاسی جمهوری اسلامی در آلمان انجام شد،

توانستیم تا حدودی خواسته های ملت بزرگ ایران را به گونه ای تامین کنیم که بر عزت و اقتدار ملت در این ایام عزیز افزوده باشد.

صالحی تاکید کرد:ملت ایران خیلی بیشتر از اینها حق دارد و باید تا میتوانیم برای سربلندی،عزت و اقتدار ملت سرافراز ایران اسلامی تلاش کنیم.

کلید واژه ها: آلمان توافق مذاکرات اروپایی الخطیب این توافق 5 وزیر امور خارجه سوریه


نظر شما :