گزارش نیویورک‌تایمز از فضای انتخاباتی در ایران

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۴ کد : ۱۹۱۵۵۹۷ سرخط اخبار

توماس اردبرینک طی گزارشی برای نیویورک تایمز به بررسی فضای انتخاباتی در ایران پرداخته است، این روزنامه نگار آمریکایی مبنایی گزارش خود را افزایش انتقادات از دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داده است. در این گزارش با تحلیل های غیر واقعی که خط حمایت از دولت در آن دیده می شود روبه رو هستیم.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو بخش هایی از گزارش نیویورک تایمز، به این شرح است: تنها شش هفته به انتخابات ریاست جمهوری ایران مانده و سیاست مداران فصل تازه ای از انتقادات علیه محمود احمدی نژاد و دولتش را آغاز کرده اند. این سخنان تازه ترین جلوه جنگ لفظی است که ماه ها پیش میان احمدی نژاد و یارانش از یک سو و ائتلاف سست روحانیون و فرماندهان سپاه پاسداران از سوی دیگر آغاز شد.

هر شب در برنامه هایی که در زمان اوج بیننده از شبکه دولتی پخش می شود، منتقدان به شدت نسبت به آنچه سوء مدیریت دولت در زمینه اقتصاد خوانده می شود، انتقاد کرده و نه تحریم های بین المللی، که رئیس جمهوری را به دلیل ضعف اقتصادی مورد سرزنش قرار می دهند.

یک اقتصاددان در مصاحبه ای که طی ماه جاری از شبکه سه به عنوان پربیننده ترین شبکه تلویزیونی ایران پخش شد، با نشان دادن نموداری قصد داشت تاثیر سیاست های احمدی نژاد بر افزایش شدید بیکاری را به تصویر بکشد. گوینده این برنامه گفت: «با کمال تعجب باید بگویم این اتفاق دقیقاً در زمانی رخ داد که درآمدهای نفتی ایران رکورد دار بود.» با این حال درآمدهای نفتی ایران در حال حاضر به دلیل تحریم های ناشی از مسئله هسته ای ایران کاهش یافته است.

 روزنامه ها با هرگونه وابستگی سیاسی و سایت های خبری نیمه دولتی با اشتیاق فراوان به جریان انتقاد از رئیس جمهوری پیوسته اند. روز دوشنبه روزنامه شرق تصویری از سخنرانی احمدی نژاد در استادیومی که تقریباً خالی بود را منتشر کرد. هفته گذشته وب سایت میانه روی عصرایران نظرسنجی را منتشر کرد که در آن 91.5 درصد از ایرانیان از سیاست های اقتصادی احمدی نژاد ناراضی بودند.

 این تغییر لحن بیانگر سختگیرانه شدن مواضع مقامات ارشد ایران در قبال احمدی نژاد است که بر اساس قانون نمی تواند یک دوره دیگر در انتخابات شرکت کند اما از کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی که تحت الحمایه وی است دفاع می کند.

 این انتقادات به شدت در تناقض با سال 2009 است. در آن دوره جریان هماهنگی که در رسانه های خبری دولتی و نیمه دولتی شکل گرفت، هرکسی را که به پیروزی احمدی نژاد شک داشت، بخشی از «فتنه ای» خواند که قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی را دارد.

اما حمایت رئیس جمهوری از مشایی منجر به ایجاد شکاف میان متحدان سابق شده است. مشایی در سخنرانی های خود مواضع ملی گرایانه را بر بعد اسلامی آن ترجیح داده و با تاکید بر آن باعث شده سنت گرایان احساس خطر کنند.

 احمدی نژاد و یارانش در سفر به نقاط مختلف کشور با اعتراضاتی علیه مشایی روبرو شده اند. هفته گذشته احمدی نژاد در بازدید از استان خوزستان در واکنش به سخنان منتقدان گفت که اگر بخواهد زیادی افشاگری کند، دیگران حسابش را می رسند. وی برخی اشخاص را متهم به اعمال فشار به منظور در دست گرفتن کشور، ثروت و مردمش کرد. وی گفت: «آنها می خواهند که ما آرمان های انقلاب را فراموش کنیم تا بتوانند به پول برسند و ثروتمند شوند.»

 این اظهارات با واکنش تند حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روبرو شد. وی گفت که سخنان رئیس جمهوری باعث تشویش اذهان عمومی می شود. کیهان، روزنامه دولتی ایران از احمدی نژاد خواست که اگر شهامتش را دارد نام افرادی که در فساد مالی دست داشته اند را فاش کند. این روزنامه به سردبیری حسین شریعتمداری در سرمقاله خود نوشت: «ایران به رئیس جمهور ترسو نیازی ندارد.»

 اما بسیاری از مقامات برجسته ایرانی به نگرانی خود در مورد تهدیدات رئیس جمهور تاکید دارند. محمدرضا باهنر، یکی از نامزدهای انتخاباتی هفته گذشته گفت: « من از بگم بگم های احمدی نژاد می ترسم همان طوری که از تریلی که راننده اش حالی به حالی است باید ترسید و از جلوی آن فرار کرد.»

 با وجود آنکه دستگاه قضایی ایران طی یک دهه اخیر صدها روزنامه و مجله را توقیف کرده، اما در برابر موج انتقادات از رئیس جمهور سکوت کرده است.

در شرایطی که مشایی هنوز به طور رسمی نامزدی خود را در انتخابات اعلام نکرده، بسیاری از روحانیون و وزرای خارجه سابق و مقامات اطلاعاتی وارد این رقابت شده اند. روز یکشنبه علی اکبر رفسنجانی، رئیس جمهوری سابق ایران به گروهی از بازدیدکنندگان گفت که شرکت در انتخابات را رد نمی کند.

نامزدهای انتخاباتی برای شرکت در انتخابات باید از هفتم تا یازدهم ماه می به طور رسمی ثبت نام کنند تا پس از آن از سوی شورای نگهبان تایید شوند. در نهایت در 21 ماه می اعلام می شود که چه کسانی مجاز به نامزدی در انتخابات هستند. آیت الله خامنه ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی روز شنبه گفت: «همه افراد می توانند در انتخابات شرکت کنند اما نباید وعده های بی اساس به مردم بدهند.»

کلید واژه ها: احمدی نژاد مشایی انتقادات


نظر شما :