نتیجه ای متفاوت در انتخابات پاکستان

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۳:۴۲ کد : ۱۹۱۶۰۴۱ سرخط اخبار

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی پاکستان حاکی از آن است که احزاب متعلق به نواز شریف و عمران خان در حوزه های انتخاباتی از سایر رقبا پیشی گرفتند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج اولیه انتخابات پارلمانی پاکستان نشان می دهد حزب «مسلم لیگ نواز» متعلق به نواز شریف، نخست وزیر سابق این کشور و حزب «تحریک انصاف» متعلق به عمران خان، پیشتاز انتخابات هستند.

شبکه راشاتودی نیز در خبری فوری گزارش داد که نواز شریف و خان نیز توانستند در حوزه های انتخابی خود، آرای لازم را کسب و به پارلمان راه یابند.

بنا بر این گزارش، اگرچه حزب مسلم لیگ نواز پیشتاز انتخابات است اما 15 کرسی در ایالت پنجاب را به رقیب خود خان واگذار کرده است.

این گزارش افزود: حزب خان نیز در 50 کرسی از مجموع 342 کرسی انتخابات، پیشتاز آرا است.

به نظر می رسد حزب مسلم لیگ نواز، پیروز انتخابات پارلمانی پاکستان باشد اما این حزب نمی تواند اکثریت پارلمان را کسب کند و برای تشکیل دولت باید با حزب خان ائتلاف کند.

رقابت اصلی در این انتخابات میان سه «حزب مسلم لیگ نواز»، «حزب مردم پاکستان» و «حزب تحریک انصاف» بود.

انتخابات پارلمانی پاکستان در حالی آغاز شد که هم به آزمونی تاریخی برای تحکیم پایه های دموکراسی در این کشور تبدیل شده و هم با تهدید شورشیان طالبان روبه روست.

این انتخابات می تواند وجهه ای تاریخی پیدا کند، زیرا از زمان تأسیس کشور پاکستان در سال 1947 تاکنون این برای نخستین بار است که یک دولت غیرنظامی به طور کامل دوره پنج ساله زمامداری خود را به پایان می رساند و زمام امور را در اختیار یک دولت غیرنظامی دیگر قرار می دهد.

در حدود 86 میلیون نفر واجد شرکت در انتخابات پارلمانی بودند. نتایج قطعی این انتخابات احتمالا فردا «یکشنبه» مشخص می شود.

کلید واژه ها: خان پارلمانی نواز پاکستان انتخابات پارلمانی پارلمانی پاکستان لیگ


نظر شما :