تحلیل رسانه های خارجی از کاندیداتوری هاشمی و مشایی

سیاستمدار کهنه کار معادله ها را عوض کرد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۱۶۰۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران با ورود سیاستمدار کهنه کار، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، و اسفندیار رحیم مشایی، نامزد منتخب دولت وارد مرحله ای پیش بینی نشده و جدید شد.
سیاستمدار کهنه کار معادله ها را عوض کرد

دیپلماسی ایرانی: رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران با ورود سیاستمدار کهنه کار، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، و اسفندیار رحیم مشایی، نامزد منتخب دولت وارد مرحله ای پیش بینی نشده و جدید شد. هر دو این چهره ها در آخرین دقایق مهلت پنج روزه نام نویسی، به وزارت کشور رفتند و در میان انبوه خبرنگاران و عکاسان، برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

مشایی که از مدت ها پیش علاقمندی احمدی نژاد برای اعلام کاندیداتوری وی روشن شده بود تقریبا همزمان با هاشمی که در انتخابات 84 به رقابت با احمدی نژاد رفته بود، برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ثبت نام کرد. مشایی در حالی اعلام کاندیداتوری کرد که در خارج از ساختمان وزارت کشور، شعارهای له و علیه وی سر داده می شد.

روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه می نویسد، هر دو این چهره ها تا آخرین دقایق تحلیلگران را در تردید نگاهداشتند و سرانجام شگفتی ساز شدند. البته آنها باید از سد شورای نگهبان عبور کنند و در صورتی که اعضای این شورا صلاحیت آنها را تایید کنند، راه دشوار رقابت برای رسیدن به پست ریاست جمهوری پیش رو خواهد بود.

 

روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه می نویسد، هر دو این چهره ها تا آخرین دقایق تحلیلگران را در تردید نگاهداشتند و سرانجام شگفتی ساز شدند. البته آنها باید از سد شورای نگهبان عبور کنند و در صورتی که اعضای این شورا صلاحیت آنها را تایید کنند، راه دشوار رقابت برای رسیدن به پست ریاست جمهوری پیش رو خواهد بود.

مشایی 52 ساله پس از ثبت نام اعلام کرد که را احمدی نژاد را در سیاست های بین المللی و اقتصادی ادامه خواهد داد. احمدی نژاد و تیم او که زمانی مورد حمایت مقامات عالی قرار داشتند، اکنون این پشتیبانی را از دست داده اند. با این حال احمدی نژاد در یک کنفرانس خبری گفت مشایی یعنی احمدی نژاد و احمدی نژاد یعنی مشایی. این در حالی است که مشایی در مورد موضوعاتی مانند آزادی های شخصی و حقوق فردی بسیار سخن گفته و در راس برپایی کنفرانسی قرار داشته که در آن زنان با حرکات موزون قرآن را حمل می کردند که البته واکنش تند روحانیون را به همراه داشت.

از سوی دیگر، رفسنجانی از خود چهره پراگماتیکی به نمایش گذاشته و به دنبال جامعه ای باز تر و روابط اقتصادی بهتر با غرب است. رفسنجانی که در آستانه 80 سالگی قرار دارد، یکی از انقلابیون کهنه کار ایران است که می گوید با توجه به نحوه عملکرد رئیس جمهور و تیم اش، ایران در منطقه خطر قرار دارد.

هرچند ایران هم اکنون با مشکلات اقتصادی عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که بخشی از آن ناشی از تحریم هاست، اما هیچ یک از کاندیداهایی که روز شنبه ثبت نام کردند، طرحی برای حل این مشکلات اقتصادی ارایه ندادند.

رفسنجانی با خبرنگاران گفت و گو نکرد اما اخیرا اعلام کرده بود که تجربه مدیریت برای حل مشکلات ایران را دارد.

امیر محبیان، تحلیلگر امور ایران با اشاره به مرحله شورای نگهبان که پیش روی نامزدها قرار دارد، می گوید، تردید در مورد تایید صلاحیت مشایی وجود دارد. پیش از این نیز محافظه کاران مشایی را از چهره های وابسته به جریان انحرافی اعلام کرده بودند.

 

امیر محبیان، تحلیلگر امور ایران با اشاره به مرحله شورای نگهبان که پیش روی نامزدها قرار دارد، می گوید، تردید در مورد تایید صلاحیت مشایی وجود دارد. پیش از این نیز محافظه کاران مشایی را از چهره های وابسته به جریان انحرافی اعلام کرده بودند.

المانیتور نیز با اشاره به نامزدی هاشمی و مشایی نوشت: روز شنبه ، آخرین روز از مهلت نام نویسی برای انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد، خالی از پیچیدگی و غافلگیری نبود. محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عضو ارشد مذاکرات هسته ای برای انتخابات ثبت نام کردند. علی اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی نیز در آخرین دقایق به جمع کاندیداها پیوستند.

اکنون شرایط به گونه ای است که از تمامی طیف های سیاسی، نامزدی در انتخابات حضور دارد. حالا آنها باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند که انتظار می رود به کمتر از 12 نفر از تمامی کاندیداهای انتخابات، اجازه ورود به رقابت های انتخاباتی بدهد. همچنین این پرسش مطرح است که چه کسی به نمایندگی از ائتلاف 1+2، به عنوان نامزد نهایی معرفی می شود . از سوی دیگر آیا مشایی تایید صلاحیت خواهد شد و پرسش دیگر نیز این است که آیا تمامی اصلاح طلبان پشت هاشمی می ایستند؟

المانیتور در ادامه می نویسد، رفسنجانی دقایقی پس از مشایی ثبت نام کرد و این احتمال دور از ذهن نیست که هر کدام از آنها در بیرون از ساختمام وزارت کشور منتظر دیگری بودند تا ببینند اگر طرف مقابل ثبت نام کرد، دیگری نیز به صحنه بیاید. همچنین حضور هر دو آنها در انتخابات می تواند میزان مشارکت مردمی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد، در حالی که خارج ماندن آنها از گود انتخابات، می توانست نتیجه عکس داشته باشد.بلافاصله پس از اعلام کاندیداتوری هاشمی، هواداران وی در بیرون از ساختمان وزارت کشور تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از او سر دادند.

فایننشال تایمز با اشاره به نام نویسی های روز شنبه گزارش داد: علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور محافظه کار اسبق ایران برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. اقدامی که می تواند راه را برای بازگشت اصلاح طلبان میانه رو به قدرت، هموار کند. به گزارش این روزنامه انگلیسی، جدی ترین رقبای هاشمی، کاندیداهای نزدیک به مقام معظم رهبری هستند و در بین آنها چهره هایی مانند جلیلی، قالیبفا و ولایتی حضور دارند.

این در حالی است که بر خلاف مشایی، احتمال رد صلاحیت هاشمی که یکی از بنیانگذاران انقلاب اسلامی به شمار می رود، اندک است. با این وجود در روزهای اخیر تندرو ها به عنوان های مختلف سعی کردند از نامزدی وی در انتخابات جلوگیری کنند. به گمان آنها، هاشمی از حمایت مردمی برخوردار نیست چرا که بنا بر آنچه این دسته از منتقدان ادعا می کنند، به فساد متهم است. در مقابل هاشمی از حمایت چهره هایی مانند محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران برخوردار است.

واشینگتن پست نیز در این زمینه نوشت: حضور هاشمی و مشایی در صحنه انتخاباتی فضار را به کلی متحول کرد. رفسنجانی در ده دقیقه پایانی مهلت نام نویسی ثبت نام کرد.  او چهره ای پراگماتیک است که می تواند روابط ایران با ایالات متحده را بهبود ببخشد.

به گزارش رویترز، نام نویسی لحظه آخری رفسنجانی صحنه انتخابات را دگرگون کرد.انتخاباتی که در دهه های اخیر از نظر غیر قابل پیش بینی بودن، بی سابقه بوده است. اکنون حضور هاشمی معادلات قبلی در خصوص اینکه رقابت بر سر کاندیداهای محافظه کار خواهد بود را بر هم زده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: هاشمی مشایی ریاست جمهوری صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان


نظر شما :