افزایش مبادله ایران و هند به ۱۶ میلیارد دلار

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۵ کد : ۱۹۱۶۳۸۳ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وال استریت ژورنال، یک مسئول رسمی دولتی هند، گفت: این کشور به دنبال افزایش میزان مبادلات تجاری با ایران است، تا تراز تجاری خود با ایران را بر اساس تفاهمنامه های قبلی به تعادل برساند و این مسئله ای است که به کشورها اجازه می دهد، تا به تحریم های غربی بی اعتنا باشند.

وال استریت ژورنال نوشت، هند یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است و در مقابل  85 تا 90 درصد صادرات این کشور به ایران شامل محصولات کشاورزی نظیر برنج باسماتی و سویا است، اما اکنون این کشور در نظر دارد محصولات نساجی، دارویی، و تجهیزات تشخیص پزشکی و کالاهای مصرفی را نیز به فهرست واردات خود اضافه کند.

آجای ساهای مدیر کل سازمان صادرات هندوستان در این زمینه گفته است: به دنبال تنوع صادراتی هستیم.

به نوشته وال استریت ژورنال، سال گذشته ایران و هند توافقنامه ای امضا کردند که بر اساس آن این کشور ارزش نصف واردات نفت خام خود از خاورمیانه را به جای دلار با روپیه بپردازد، این جابجایی نوع پول امکان دور زدن تحریم را برای ایران میسر می ساخت.

بر اساس این گزارش، ارزش صادرات هند به ایران بسیار کمتر از ارزش وارداتش از ایران است. هند تا پایان  31 مارس 2.95 میلیارددلار به ایران صادرات داشته است، اما  ارزش وارداتش از ایران به حدود 11 میلیارد دلار می رسد.

این گزارش می افزاید، ارزش واردات هند از ایران که بیشتر نفت خام است به دلیل کاهش ارزش نفت پیش بینی می شود، به 10 میلیارد دلار در سال جاری برسد.

به نوشته وال استریت ژورنال سازمان تجارت هند مصمم است، صادرات به ایران را امسال از ۲.۹۵ میلیارد دلار به ۵ میلیارددلار برساند.

بر اساس این گزارش، هند همیشه به دنبال تعمیق روابط تجاری خود با ایران است.

گزارش وال استریت ژورنال حاکی است، خانم جاتارچی، معاون نساجی وزیر صنعت هند هم که این هفته در ایران به سر می برد به دنبال عقد قراردادهای صادرات محصولات نساجی به ایران است.

بر اساس آمارها هند 4 درصد در صادرات محصولات نساجی دنیا سهم دارد.

کلید واژه ها: هند


نظر شما :