واکنش دولت کویت به هدر دادن 2 میلیارد دلار از بیت المال

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۹۱۶۴۴۵ سرخط اخبار

دولت کویت به دلیل بی تدبیری و هدر دادن بیت المال، مدیر عامل شرکت کویت پترولیوم را عزل و تمامی افراد مرتبط با لغو یک قرارداد خارجی را به دادستانی معرفی کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، شرکت صنایع پتروشیمی کویت زیرمجموعه شرکت دولتی "کویت پترولیوم" در ماه گذشته میلادی مجبور شد به دلیل لغو قرارداد سرمایه گذاری مشترک با یک شرکت آمریکایی، به این شرکت غرامت 2.2 میلیارد دلاری بپردازد.

پس از این اتفاق، هیأت وزیران کویت تصمیم گرفت با عزل مدیرعامل شرکت کویت پترولیوم (شرکت بالادستی شرکت صنایع پتروشیمی کویت)، "نزار محمد یوسف العدسانی" را به عنوان رئیس جدید هیأت مدیره و مدیرعامل جدید شرکت کویت پترولیوم منصوب کند. او قبل از این به عنوان شرکت اکتشاف نفت "کویت پترولیوم" فعالیت می کرد.

شرکت کویت پترولیوم، بازوی اجرایی دولت کویت در بخش نفت به شمار می رود. تمامی شرکت های دولتی نفت کویت زیرمجموعه این شرکت قرار می گیرند.

این غرامت به دلیل لغو یکجانبه قرارداد سرمایه گذاری مشترک کویت پترولیوم با شرکت داوو کمیکال آمریکا در پروژه "کی - داو" به ارزش 17.4 میلیارد دلار در دسامبر 2008 پرداخت شد

خروج شرکت کویتی از این پروژه مشترک به دلیل کاهش رشد اقتصاد جهانی در آن مقطع صورت گرفت.
ماجرای این پروژه مشترک بارها با اعتراضات و بحث و جدال هایی در پارلمان و رسانه های کویت روبه رو شد.

براساس تصمیم هیأت وزیران کویت، تحقیق گسترده ای درباره دلایل و عوامل این اتفاق آغاز شد. همچنین تمامی مقامات ارشد شرکت صنایع پتروشیمی کویت پترولیوم از کار تعلیق شده اند تا صحت و بی طرفی این تحقیق تضمین و از بروز هر گونه شبهه ای در این باره جلوگیری شود.

هیأت وزیران کویت همچنین تصمیم گرفت هر فردی که با مراحل فراهم کردن مقدمات امضای قرارداد، تعیین شرط ها، امضا، لغو و اقدامات بعد از لغو این قرارداد مرتبط بوده است؛ به دادستانی معرفی شود.

هم اکنون دو شرکت پتروشیمی داوکمیکال آمریکا و شرکت پتروشیمی کویت 4 پروژه مشترک را مدیرت می کنند.

کلید واژه ها: کویت کویت پترولیوم پترولیوم قرارداد پتروشیمی پروژه


نظر شما :