سنای آمریکا در آستانه تصویب قطعنامه جدید علیه ایران

۰۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۹۱۶۴۷۶ سرخط اخبار

توجه مطبوعات جهانی به اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده در انتخابات، ادعای حضور نیروهای ایرانی در درگیری های میدانی سوریه، ادعای یک مقام اسرائیلی درباره برنامه هسته ای ایران و قطعنامه جدید علیه ایران در سنای آمریکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، همان گونه که انتظار می رفت، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به اعلام نام نهایی نامزدهای واجد شرایط رقابت در انتخابات ریاست جمهوری اختصاص دارد. در این میان، توجه تقریباً همه مطبوعات معتبر جهانی، متوجه موضوع رد صلاحیت برخی از چهره های مطرح همچون هاشمی و مشایی است. البته در این میان، به نظر می رسد، رد صلاحیت هاشمی بیش از مشایی، موجب جلب توجه و حتی شگفتی این مطبوعات و رسانه ها شده است.

اما به جز اخبار انتخاباتی، یکی از اخبار مهم مربوط به ایران از روز گذشته تاکنون، خبر بازداشت افرادی در عربستان است که دولت سعودی آن ها را جاسوسان وابسته به ایران خوانده است. به نوشته «واشنگتن پست»، یک مقام سعودی مدعی شده، پلیس این کشور ده عضو «یک حلقه جاسوسی وابسته به ایران» را بازداشت کرده است. البته این افراد ملیت ایرانی نداشته و از هشت عربستانی، یک لبنانی و یک شهروند ترکیه تشکیل شده بودند. وزارت کشور عربستان سعودی مدعی شده این بازداشت ها در ادامه بازداشت 18 نفر دیگر در ماه مارس انجام می گیرد و هر دو این گروه ها، وابسته به یک حلقه جاسوسی بوده اند.

در مطلبی مربوط به سوریه، سایت شبکه خبری «ای بی سی نیوز» با انتشار خبری به نقل از یک مقام آمریکایی، مدعی وجود شواهد جدیدی شده که ثابت می کند ایران و حزب الله لبنان در عرصه درگیری های میدانی سوریه حضور مستقیم دارند.

به نوشته این سایت، این موضوع را یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا که به همراه جان کری به عمان سفر کرده بود، بیان کرده است. به گفته این مقام، گروه «ارتش آزاد سوریه» مدعی شده، رزمندگانی از ایران و حزب الله در نبردهای اخیر ارتش سوریه با شورشیان در شهر «القصیر» مشارکت داشته اند. وی اظهار داشته این «آشکارترین مداخله مستقیم حزب الله در نبردهای سوریه» است و ایرانی ها نیز آنجا بوده اند.

ادعاهای جدید مقامات رژیم اسرائیل علیه ایران، در قالب مطلبی در سایت خبری «نیوز مکس» بازتاب یافته است. به نوشته این سایت، وزیر امور راهبردی این رژیم مدعی شده ایران می تواند تا یک سال، چندین بمب هسته ای بسازد.

«یووال استینیتز» در این رابطه اظهار داشته، بلندپروازی های هسته ای ایران، بزرگتر از آن چیزی است که بیشتر مردم گمان می کنند و این کشور می تواند به یک ابرقدرت هسته ای تبدیل شود. در این راستا، وی مدعی شده در صورتی که جلوی ایران گرفته نشود، این کشور خواهد توانست تا مدت یک سال، چندین سلاح هسته ای تولید نماید. استینیتز اظهار داشته با توجه به ساختار تأسیسات و برنامه هسته ای ایران، این برنامه به گونه ای طراحی شده که نه تنها برای تولید یک یا دو بمب، بلکه برای تولید شمار بسیاری سلاح هسته ای به کار می آید.

در پایان، سایت خبری «آروتز شوا» از تصویب یک قطعنامه جدید حمایت از رژیم اسرائیل در سنای آمریکا خبر داده است. به نوشته این سایت، رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا اعلام کرده توافقی فراگیر برای تصویب قطعنامه ای جدید در این مجلس وجود دارد که ضمن افزایش حمایت آمریکا از رژیم اسرائیل، اعمال تحریم ها علیه ایران را تشدید کند. در این قطعنامه که از سوی لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به سنا ارائه شده، ایالات متحده بر حمایت خود از رژیم اسرائیل تأکیدی دوباره کرده و «تهدید ایران هسته ای علیه غرب» را رسما مورد توجه قرار می دهد. این قطعنامه همچنین از اعمال کامل تحریم های آمریکا و تحریم های جهانی علیه ایران حمایت می کند.

کلید واژه ها: آمریکا مطبوعات قطعنامه ایران سوریه است. به رژیم اسرائیل بازداشت اسرائیل


نظر شما :