ولایتی: مذاکرات 5+1 سخت‌تر از قرارداد 1975 نیست

۰۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۹۱۶۶۶۴ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
ولایتی گفت: تا آخر می‌مانم و به رقابت انتخاباتی ادامه می‌دهم و بنا ندارم به نفع کسی عقب‌نشینی کنم.
ولایتی: مذاکرات 5+1 سخت‌تر از قرارداد 1975 نیست

علی اکبر ولایتی بر حضور خود تا پایان این دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت: تا آخر می مانم و به رقابت انتخاباتی ادامه می دهم و بنا ندارم به نفع کسی عقب نشینی کنم.

 

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، در پاسخ به این پرسش که "آیا تا آخر رقابت ها در صحنه باقی خواهید ماند یا اینکه ممکن است از این عرصه کنار بکشید؟" اظهار کرد: من این بار هم به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری وارد صحنه شدم و تا آخر می مانم و به رقابت انتخاباتی ادامه می دهم و بنا ندارم به نفع کسی عقب نشینی کنم.

 

وی در ادامه در برابر پرسشی درباره طرح کوتاه مدت 100 روزه خود برای حل مشکلات اقتصادی پاسخ داد: دوره ریاست جمهوری چهار سال و تقریبا متشکل از چهارده، 100 روز است. من بنا دارم هر 100 روز یک بار گزارش 100 روز گذشته را به ملت عزیز عرض کنم و معتقدم 100 روز اول تعیین کننده است.

 

ولایتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم ما با مشکلات جدی مواجه هستند و نمی شود که به مردم تنها وعده داد و گفت که ما ظرف یکی - دو سال معیشت شما را سامان می دهیم. مردم می خواهند هرچه زودتر مشکلات آنها معالجه شود.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با مورد توجه قرار دادن برخی مشکلات اقتصادی در کشورمان همچون تورم و کاهش ارزش پول ملی گفت: برای اینکه این شرایط را به حالت عادی برگردانیم به علاج فوری نیازمندیم. من پزشکم و می دانم وقتی یک طبیب بالای سر یک مریض قرار می گیرد سعی می کند علائم شدید آن مرض را سامان دهد. در حال حاضر هم حتما لازم است که یک کار فوری برای درمان علائم شدید موجود به کار ببریم و در این راستا اولین کار، بازسازی اعتماد بین دولت و مردم است.

 

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: مردم ما با بخشنامه های متعددی از سوی بانک مرکزی مواجه هستند که هر روز بابت قیمت ارز مطالبی بیان می کند و یک مساله ای که بین مردم رایج شده این است که می گویند هرگاه بانک مرکزی حرفی زد، باید منتظر عکس آن باشیم. این خیلی بد است که اعتماد بین مسئولان دولتی و مردم خدشه دار شود، آن هم در حالی که بازگرداندن این اعتماد، طولانی نیست.

 

ولایتی در ادامه، با بیان اینکه "اگر من دولتی تشکیل دهم، در ابتدا به هرآنچه که قول داده ام و به قانون عمل می کنم"، تاکید کرد: با اجرای قانون و بازگرداندن اعتماد به مردم خواهیم دید که این موضوع در خارج از کشور نیز انعکاس پیدا می کند. با توجه به اعتمادی که بوجود می آید، دنیا شخصی را که روی کار آمده بشناسد یا نشناسد، بازگرداندن این اعتماد جهانی به بازسازی اعتماد ملی هم کمک خواهد کرد.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه "اقتصاد ما باید تولیدمحور باشد"، افزود: هم اکنون ما نیازهای فوری در کشور داریم ولی به اندازه آن، کالا موجود نیست و نقدینگی نیز به رقم بالایی رسیده و عملا موجب تورم شده است. این در حالی است که اگر ما از امکاناتی که در اختیار داریم استفاده کنیم، به طور طبیعی می توانیم قیمت ها را کنترل کنیم.

 

وی با مورد توجه قرار دادن بحث تعطیلی برخی کارخانه ها تصریح کرد: اگر به این کارخانه ها معافیت مالی شش ماهه و فرصت تنفس دهیم تا پرداخت های خودشان را به تعویق بیندازند و البته از سوی تولیدکنندگان و کارگاه های کوچک و متوسط مطمئن شویم که کار تولیدی خود را از سر می گیرند، در واقع چنین روندی موجب می شود که کارگران هم به کار خود برگردند.

 

ولایتی اضافه کرد: در حال حاضر مقدار زیادی از موارد مورد نیاز مردم در گمرک است و بین افراد واردکننده و بانک ها هم اختلاف وجود دارد. در این راستا یکی از مشکلات، بحث داروست و در حال حاضر می بینیم که برخی داروهای حیاتی به قیمت چند برابر عرضه می شود و مردم مجبورند برای خرید آن به ناصرخسرو بروند.

 

وزیر اسبق امور خارجه در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: اگر مردم اعتماد کردند و به من رای دادند، در رابطه با بحث کنترل بازار که در مجلس نیز مورد توجه قرار گرفته، لایحه دو فوریتی ارائه می دهیم و در همین راستا معتقدیم که بدون همکاری دولت و مجلس، امکان اداره کشور وجود ندارد. چرا ما باید شاهد وضعیتی باشیم که طی آن بین دولت و مجلس هماهنگی وجود نداشته باشد؟

 

وی ادامه داد: در همین راستا، افرادی که من برای برخی کارگروه ها انتخاب کردم همچون آقای بروجردی که هم اکنون رییس کارگروه سیاسی و آقای نهاوندیان رییس کارگروه اقتصادی و آقای حسین انتظامی سخنگوی بنده هستند، چشم اندازی را نشان می دهند که طی آن می توان رابطه خوب بین دولت آینده و مجلس را مورد توجه قرار داد. حضور این افراد از صنوف مختلف جامعه، حکایت از چشم انداز خوبی است که ان شاءالله برقرار خواهد شد.

 

ولایتی در پاسخ به این پرسش که "آیا برنامه های شما به صورت مدون است یا قرار است پس از روی کار آمدن شما این برنامه ها تنظیم شود؟" گفت: برنامه های من تدوین شده است و هفته آینده نیز خلاصه ای از آن را در یک نشست خبری به مردم اعلام خواهم کرد، ولی اصل این برنامه در دفترچه ای 80 صفحه ای آماده است که ان شاءالله در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. مردم ما علاوه بر اینکه باید رییس جمهور خود را بشناسند، باید با برنامه های وی نیز آشنا شوند.

 

وی با بیان اینکه "اقتصاد ما به جای اینکه تولیدمحور باشد، توزیع محور است"، اظهار کرد: ما کالا را توزیع می کنیم و مردم نیز مصرف می کنند. در اقتصاد دو اصل مهم وجود دارد که اگر به این دو اصل توجه کنیم می توان یک اقتصاد تولیدمحور را ساماندهی کرد. این اصول عبارتند از حمایت از تولید و مردمی کردن تولید بر اساس اصل 44؛ اصلی که توسط مقام معظم رهبری سیاست های کلی اش ابلاغ شده و در مجلس نیز به تصویب درآمده است، ولی آن طور که باید اجرایی نمی شود.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر دولت دو اصلی را که اشاره کردم انجام دهد و از تصدی گری دست بردارد و نظارت داشته باشد و از تولید حمایت کند، می توانیم در میان مدت و درازمدت شاهد رشد تولید باشیم.

 

ولایتی با اشاره به اینکه "کشور ما به لحاظ جغرافیایی موقعیت بی نظیری دارد"، وعده داد: احیای جاده ابریشم موضوع دیگری است که می تواند به اقتصاد ما کمک کند. کشور از لحاظ جغرافیایی در موقعیتی قرار دارد که می توان از طریق آن به ترانزیت برق، نفت، گاز و همچنین حمل و نقل بپردازیم که این کار عملا درآمدی بیشتر از درآمد نفت، عاید کشور می کند.

 

وی در ادامه با اشاره مجدد به راه حل 100 روزه خود برای حل مشکلات کشور، اظهار کرد: یکی از نکات دیگری که در راه حل 100 روزه آمده و مهم است، وارد کردن پولی است که در خارج از کشور وجود دارد. ما ده ها میلیارد دلار از چین و نزدیک به همین مبلغ از ژاپن و هند بابت نفتی که به آن ها فروخته ایم طلبکاریم ولی نمی توانیم این پول ها را به داخل کشور وارد کنیم.

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل خاطرنشان کرد: اگر راهی پیدا کنیم و روابط خارجی مان را از این حالت انجماد و رکود درآوریم و یک تجدید بنا در روابط خارجی خود داشته باشیم، می توانیم این پول ها را به داخل وارد کنیم.

 

وی یادآور شد: همانند سال هایی که من در وزارت خارجه بودم و کشورهای خارجی مختلفی در نوبت برای ورود به کشور ما می ایستادند، راه ما باز است و می توانیم دوباره رابطه های خارجی را برقرار کنیم و دلار های حبس شده در خارج را به داخل بیاوریم.

 

ولایتی در برابر این پرسش که "عدالت و پیشرفت در کجای برنامه شما قرار دارد؟" پاسخ داد: عدالت و پیشرفت، موضوع همه دنیاست. عدالت و پیشرفت دو چیزی است که در کنار هم هستند. نمی شود در کشور فقط دم از عدالت بزنیم و بعد وقتی که کشور دچار فقر شد، فقر را بین مردم عادلانه تقسیم کنیم. در کشور باید حتما پیشرفت هم داشته باشیم و به تولید ثروت بپردازیم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر بخواهیم عدالت در عمل معنا پیدا کند، باید فرصت های برابر، چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ اداری و چه به لحاظ تحصیلی را در بین آحاد ملت و به صورت یکسان تقسیم کنیم و این امر امکان پذیر نیست مگر اینکه دولت با شفاف سازی، هرچه را که عمل می کند در محضر مردم به نمایش بگذارد.

 

ولایتی در ادامه صحبتهای خود، بر ضرورت نفی نگاه طبقاتی به اقشار جامعه تاکید کرد و گفت: ما در کشور شهروند درجه یک، دو یا درجه سه نداریم و همه مردم، ایرانی و شهروند درجه یک هستند.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که "درباره مذاکرات هسته ای چگونه عمل خواهید کرد؟" گفت: من 16 سال وزارت امور خارجه را عهده دار بودم و در این مدت پرونده های سخت تری از پرونده هسته ای پیش رو داشتیم ولی توانستیم با توانایی کارشناسان و عنایت الهی و راهبری راهبردی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، قطعنامه های 598 و قرارداد بسیار مهم 1975 را به نتیجه برسانیم. تلاش بسیجیان و پشتیبانی همه مردم و راهبری حضرت امام(ره) که در آن زمان یک رهبری پیامبرگونه داشتند و با ریاست جمهوری مقام معظم رهبری و نیابت فرماندهی کل قوا که با آقای هاشمی رفسنجانی بود، این کارها بصورت هماهنگ پیش می رفت.

 

این کاندیدای ریاست جمهوری اظهار کرد: موضوع 1+5 سخت تر از کار قطعنامه 598 نیست و می توان با حفظ حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و ادامه غنی سازی که از حقوق ماست، آن را حل کرد. در عین حال ما می توانیم روابط خود را گسترش دهیم و تحریم ها را کمتر کنیم. یک سر گرفتاری های ما در حوزه سیاست خارجی است و روابط خارجی ما باید بازسازی شود.

 

وی با تاکید اشاره دوباره به 16 ساله خود در وزارت امور خارجه، در پاسخ به اینکه "آیا شما انتقادپذیر هستید یا نه؟" گفت: انتقادی که به من در طول 16 سال حضورم در وزارت خارجه می شد، این بود که چرا همه سلیقه ها در وزارت امور خارجه حضور دارند؟ البته همه سلایقی که در چارچوب اصولگرایی باشند و اصولگرایی نیز در تعریف من بسیار گسترده است. کسانی که نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه را در قول و فعل قبول دارند، اصولگرایند و من در چارچوب اصولگرایی همه سلایق را تحمل می کردم. هم انتقادپذیرم و هم سلایق مختلف را تحمل می کنم.

 

ولایتی درباره قانون گرایی نیز اظهار کرد: به جز قانون گرایی، امکان ندارد که دولتی موفق شود. اساس یک دولت، قانون است و دولتی که خلاف قانون عمل کند به بن بست می رسد و اعتماد مردم را از دست می دهد. قانون بر همه چیز حاکم است و دولت، خادم مردم است و باید به قوانینی که توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود عمل کند.

 

وی با تاکید بر اینکه "رابطه قوای مقننه، مجریه و قضاییه بسیار مهم است و باید حسنه باشد تا کار پیش برود"، افزود: مردم از اشکالی که در روابط میان قوا وجود دارد، ناراحتند. باید به قوانین مصوب مجلس و به حق نظارت مجلس احترام بگذاریم. از همین اول در انتخاب وزرا و دادن طرح های مختلف باید همکاری تنگاتنگی میان دو قوه مقننه و مجریه باشد، در غیر اینصورت نمی توان پیشرفت کشور را تضمین کرد.

 

ولایتی در برابر پرسشی درباره چگونگی برخورد با کانون های قدرت و ثروت و مفاسد اقتصادی پاسخ داد: من نام دولتی را که تشکیل خواهم داد، «متمم» گذاشته ام. "م" اول به این معناست که همکار من باید متدین و خداترس باشد و کسی که خداترس بود، فساد نمی کند. "ت" به تجربه اشاره دارد. کسانی که می خواهند سیاه مشق کنند، بعد از 34 سال فرصت آزمون خطا برای آنان نداریم. کسانی که می آیند، باید قبلا آزمون و خطا کرده باشند.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: "م" بعدی در کلمه متمم، به معنای استفاده از متخصصان است. جوانان متخصص باید در کنار نیروهای باتجربه حضور داشته باشند و از تحرک جوانان استفاده شود تا گردش قدرت بین نخبگان نیز استمرار پیدا کند. کسانی که کاربلدند، باید تجربه های خود را منتقل کنند. جوانان نیز باید به کار گرفته شوند اما برای اداره امور بسیار مهم باید از افراد باتجربه استفاده شود.

 

وی افزود: "م" آخر نیز به متعدل و مشورت پذیر بودن اشاره دارد. یکی از مشکلات ما افراط گرایی است. پرهیز از افراط گرایی حتما در دولت من رعایت خواهد شد، چراکه افراط گرایی آفت پیشرفت کشور و آرامش مردم است. درباره مشورت پذیری نیز باید گفت که دولت، عقل کل نیست. چرا نباید از کسانی که تجربه دارند و در امور متخصصند استفاده شود؟ مهم ترین سرمایه ما برای توسعه کشور، نیروی کارآمد است. از تخصص افراد در مدیریت باید استفاده شود یا از آنان مشورت بگیریم.

 

ولایتی در پاسخ به اینکه "شما در اظهارات خود به فرهنگ خودی اشاره کرده اید؛ منظورتان از این عبارت چیست؟" با بیان اینکه "اقبال لاهوری به مساله فرهنگ خودی و بی خودی اشاره کرده است"، گفت: منظور من از فرهنگ خودی، بازگشت به ارزش های ملی و دینی خودمان است. این مساله بسیار تعیین کننده است و چیزی که موجب بقای استقلال ما می شود، همین است.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به موضوع فرهنگ بیگانه در قالب تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی اظهار کرد: برای مقابله با این مساله باید فرهنگ خودی که فرهنگ دینی و ملی ماست و موجب استقلال و احیای تمدن ایرانی و اسلامی می شود، مورد توجه قرار گیرد.

 

وی درباره طرح درمان رایگان به عنوان یکی از برنامه هایش نیز گفت: این موضوع یکی از کارهای درازمدت است. در انتهای برنامه پنجم توسعه مقرر شده است که پولی که مردم برای هزینه درمان پرداخت می کنند 30 درصد باشد در حالی که اکنون 65 تا 70 درصد است. بیمه ما ناقص است و طبق بندهای 32 و 38 برنامه پنجم توسعه بیمه یکپارچه سلامت باید تاسیس و بیمه های ناقص جمع شود. اگر در انتهای برنامه پنجم ما به جایی برسیم که 30 درصد از هزینه های درمان را مردم پرداخت کنند، در برنامه های بعد این درصد نیز به صفر خواهد رسید. من این طرح را وعده داده ام و قابل اجراست.

 

ولایتی درباره برنامه های خود برای ایجاد اشتغال نیز تصریح کرد: حمایت از تولید و مردمی کردن تولید، موجب رونق گرفتن کارگاه های کوچک می شود. اشتغال زایی جزو نتایج حمایت از تولید و مردمی کردن آن است.

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری


نظر شما :