نگاه خارجی به انتخابی ایرانی

آیا پس از انتخابات، تحریم‌های غرب برداشته می‌شود؟

۰۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۳ کد : ۱۹۱۶۷۳۸ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع هسته ای، از جمله مباحثی است که از آغاز فرایندهای مقدماتی انتخاباتی در ایران، مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی قرار گرفته و این توجه هنوز هم کم و بیش ادامه دارد. بررسی عملکرد احمدی نژاد در دو دوره ریاست جمهوری و سرنوشت ائتلاف سه گانه، از دیگر موضوعاتی است که امروز مورد توجه رسانه های بین الملی بوده است.

دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع هسته ای، از جمله مباحثی است که از آغاز فرایندهای مقدماتی انتخاباتی در ایران، مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی قرار گرفته و این توجه هنوز هم کم و بیش ادامه دارد. بررسی عملکرد احمدی نژاد در دو دوره ریاست جمهوری و سرنوشت ائتلاف سه گانه، از دیگر موضوعاتی است که امروز مورد توجه رسانه های بین الملی بوده است.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری رسمی چین، «شینهوا»، با انتشار مطلبی از حمایت همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران از برنامه هسته ای کشور سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد از آنجا که نامزدهای پرامید این انتخابات از حفظ برنامه هسته ای ایران و همچنین به حداقل رساندن تأثیرات تحریم ها سخن گفته اند، به نظر می رسد قرار است فعالیت های هسته ای ایران پس از انتخابات به همین منوال ادامه یابد. شینهوا در ادامه ضمن اشاره به سخنان تعدادی از نامزدهای انتخابات، بخش های مربوط به موضوع هسته ای را در اظهارات آن ها مورد توجه قرار داده و درباره آن به بحث پرداخته است.

«کریستین ساینس مانیتور» نیز با دیدگاهی مشابه به موضوع هسته ای پرداخته و می نویسد محتمل نیست که هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در صورت پیروزی بتوانند برای برداشته شدن تحریم های بین المللی اقدام خاصی انجام دهند. این روزنامه اشاره می کند که هفته گذشته، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، قطعنامه ای را به تصویب رساند که با تمرکز بر صادرات نفت، تحریم های اقتصادی علیه ایران را تشدید می کند. بر این اساس، مانیتور استدلال می کند با تشدید روزافزون تحریم ها علیه ایران، احتمال اینکه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در صورت پیروزی، بختی برای بازگرداندن اوضاع به حالت سابق داشته باشد، کاهش می یابد.

از جمله دیگر موضوعاتی که همزمان با آغاز مباحث انتخاباتی در ایران نمود پیدا کرد و همچنان در مطبوعات بین المللی درباره آن مطالبی منتشر می شود، باید به موضوع وضعیت اینترنت در ایران در آستانه انتخابات اشاره کرد. روزنامه «واشنگتن پست» امروز مطلب جدیدی را در این زمینه منتشر کرده و مدعی شده محدودیت های وضع شده بر دسترسی های اینترنتی، طی روزهای اخیر تشدید شده است. بر این اساس، این روزنامه روزهای اخیر را «روزهایی پرکار» برای مسئولینی می داند که وظیفه کنترل اینترنت را بر عهده دارند. در ادامه این مطلب کم و بیش مفصل، به جنبه های مختلف موضوع کندی سرعت اینترنت و نیز آنچه کنترل فضای مجازی خوانده شده، اشاره شده است.

روزنامه «مسکو تایمز» نیز امروز مطلبی درباره انتخابات ایران منتشر کرده و به بررسی عملکرد هشت ساله احمدی نژاد و تغییر شرایط احتمالی پس از پایان دوره ریاست جمهوری وی پرداخته است. این روزنامه در بحث از عملکرد احمدی نژاد، معتقد است اقدامات وی در جهت تضعیف جایگاه روحانیت در ایران بوده است. مسکو تایمز همچنین مدعی است می توان احمدی نژاد را با بنی صدر مقایسه کرد، زیرا هر دوی آن ها در ابتدا ناشناخته بودند و هر دو پس از رسیدن به قدرت، به واسطه تلاش برای تضعیف جایگاه روحانیت، حمایت خود را از دست دادند. اما مهمتر از همه این است که هر دوی آن ها نتوانستند سازمانی بیرونی (بیرون از جایگاه ریاست جمهوری) برای خود به وجود بیاورند تا در صورت از دست دادن جایگاه خود بتوانند به آن اتکا کنند. به هر حال، در این مطلب تأکید شده برای حل موضوع هسته ای و مسائل موجود، نیاز به دولتی قوی و متحد در ایران وجود دارد.

موضوع سرنوشت ائتلاف سه گانه اصول گرایان، مسئله ای است که خبرگزاری «ترند» به آن پرداخته است. این خبرگزاری اشاره می کند که اعضای ائتلاف سه گانه توافق کرده اند تا پایان رقابت ها، در صحنه حاضر باشند. ترند با اشاره به سخنان امروز علی اکبر ولایتی می نویسد هر سه عضو ائتلاف توافق کرده اند که از نامزد پیروز در انتخابات حمایت کنند. در ادامه این مطلب به بخشی از مواضع ولایتی درباره شیوه حل بحران سوریه نیز پرداخته شده است.

در نهایت، باید اشاره کرد که خط تخریبی و تبلیغات منفی نیز همچنان در میان شماری از مطبوعات بین المللی به چشم می خورد. در این زمینه می توان به عنوان مثال به مطلب «هافینگتون پست» با عنوان «انتخابات به سبک ایرانی» اشاره کرد که در آن تلاش شده فرایندهای انتخاباتی در ایران زیر سوال برده شود. سایت خبری UPI نیز با اشاره به موضوع رد صلاحیت هاشمی، درباره تبعات این امر برای نظام بحث شده و نویسنده مطلب تلاش کرده این واقعه را بسیار پرهزینه و چالش زا معرفی کند. 


نظر شما :