محسن رضایی: در در لبنان و سوریه ما هزینه می‌پردازیم، ترکیه سود می‌برد

۱۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۸ کد : ۱۹۱۶۸۲۶ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو گفت: یکی از دلایلی که من در انتخابات به دنبال آن هستم، بازسازی رابطه دولت و مردم است، معتقدم که این رابطه باید بازسازی و بازتعریف شود چرا که رابطه فعلی درست نیست.
محسن رضایی: در در لبنان و سوریه ما هزینه می‌پردازیم، ترکیه سود می‌برد

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو گفت: یکی از دلایلی که من در انتخابات به دنبال آن هستم، بازسازی رابطه دولت و مردم است، معتقدم که این رابطه باید بازسازی و بازتعریف شود چرا که رابطه فعلی درست نیست.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پنج شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما در پاسخ به این سوال که شما گفته بودید که دنبال مقام و منصب نیستید، پس چطور وارد کارزار رقابت های انتخاباتی شده اید؟ گفت: من ابتدا باید از صداوسیما به خاطر سانسوری که در سخنرانی انتخاباتی ام انجام داد، گله کنم؛ رئیس رسانه ملی درباره سانسور سخنانم گفته ما به خاطر مسئله امنیت ملی این کار را انجام دادیم در حالی که سخنان من چیز خیلی مهمی نبود که از سوی صداوسیما سانسور شود، با این حال تابع قانون هستم و آمده ام تا قانون شکنی را کنار بگذارم.

وی همچنین در خصوص کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: یکی از دلایلی که من در انتخابات به دنبال آن هستم، بازسازی رابطه دولت و مردم است، معتقدم که این رابطه باید بازسازی و بازتعریف شود چرا که رابطه فعلی درست نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما در کشور به پیشرفت های عظیمی دست یافته ایم بطوری که ایران به عنوان یک قدرت در منطقه شناخته شده است و اکثر کشورهایی همچون سوریه، لبنان و عراق به ما تکیه می کنند اما در داخل کشور در گوشت و کره ی خود مانده ایم.

رضایی با بیان اینکه مردم باید در صحنه حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: مگر این مردم انقلاب نکردند، مگر این مردم جنگ را به پایان نرساندند، بر این اساس معتقدم که باید مردم در صحنه اقتصاد حضور جدی داشته باشند. مردم در سیاست هستند ولی در اقتصاد حضوری فعال ندارند.

وی در ادامه با نشان داد تصویر یک کبوتر که یکی از بال هایش کوتاه و دیگری بزرگ بود، با بیان اینکه بال سیاست و امنیت ما قوی شده است، افزود: با اینکه بال سیاست و امنیت قوی شده اما بال اقتصاد و زندگی کوچک مانده است و من آمده ام تا این عدم توازن را حل کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از اهرم ها و ظرفیت های خود در سیاست خارجی به خوبی استفاده نمی کنیم، یادآور شد: من آمده ام تا از این اهرم ها به خوبی استفاده کنم، احساس خطر کردم و به خاطر این احساس خطر در صحنه حاضر شده ام.

رضایی خاطرنشان کرد: در داخل کشور 30 انتخابات برگزار شده و من فقط در 2 انتخابات شرکت کرده ام. در سال 88 نیز که وارد صحنه انتخابات شدم، گفتم که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند ما به سمت پرتگاه می رویم.

وی ادامه داد: آمده ام تا رابطه دولت و ملت را اصلاح کنم، آمده ام تا عدم توازن در حوزه اقتصاد با سیاست و امنیت برقرار کنم، آمده ام تا از اهرم های خود در روابط خارجی به خوبی استفاده کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم پرچم خود را در بالای قله قرار دهیم و کمین و خطر دشمن را دفع کنیم، باید رابطه دولت و مردم را اصلاح کنیم.

رضایی با بیان اینکه من برنامه هایی را طراحی کرده ام و فهرست وار آنها را ارائه می کنم، افزود: جزئیات این برنامه ها در کتاب من تحت عنوان زندگی، اقتصاد و سیاست آمده است. همچنین سایت ویکی رضایی را طراحی کرده ایم که برنامه هایم در آن از 30 هزار صفحه عبور کرده و نخبگان و کارشناسان می توانند به این سایت مراجعه کنند.

مجری برنامه از وی سوال کرد که گفته اید می خواهید در اقتصاد انقلاب ایجاد کرده و سفره دولت و ملت را یکی کنید، این اقدامات چگونه ممکن است؟ رضایی هم در پاسخ گفت: سوال خوبی را مطرح کرده اید، ما سند چشم انداز و سیاست های اصل 44 را نوشته ایم، بنده مسئول کمیسیون اقتصاد مجمع هستم.

"در سال 79 خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و به ایشان گفتم که ما در تدوین سیاست های کلی گره داریم و تنظیم سیاست های کلی با مشکل مواجه می شود، ایشان فرمودند که بنده مدت هاست به این مسئله فکر می کنم و در نهایت سند چشم انداز طراحی شد و به تصویب مقام معظم رهبری رسید."

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: سند چشم انداز می تواند عاملی برای این انقلاب باشد. البته من برنامه های اقتصادی را آماده کرده ام و در این برنامه دولت و مردم سر جای خود قرار می گیرند الان دولت به جای آنکه باید روی صندلی خود بنشیند، پایش روی صندلی مردم نیز هست. من با احترام، پای دولت را از صندلی برداشته و نمی گذارم دولت در تمامی عرصه های اقتصادی وارد شود، اقتصاد را از دست دولتی ها می گیریم و از نیروی مسلح و وزارتخانه ها که وارد اقتصاد شده اند، اقتصاد را می گیرم. به دولت چه ربطی دارد که در این مسائل ورود کند؟ آنجایی که مردم می توانند حضور داشته باشند چرا دولت حضور داشته باشد.

رضایی همچنین با اشاره به فعالیت های دشمنان علیه کشورمان افزود: باید کمینی که دشمنان سر راه ما گذاشته اند را خنثی کنیم.

وی با بیان اینکه معتقدم باید اقتصاد ایران از تک محصولی به چندمحصولی تبدیل شود، اظهار داشت: ما اقتصاد تک محصولی را به اقتصاد چندمحصولی تبدیل می کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من خود را سرباز ملت می دانم، افزود: اگر تاریخ زندگی مرا مطالعه کنید، متوجه می شوید در هر جا که خطر بود حضور داشتم. زمانی که جنگ تمام شد، می توانستیم کارهای بزرگی را انجام دهم ولی بنده در آن دوره اختیاری نداشتم ولی با این حال مشورت می دادم. بنده به همه دولت ها مشورت می دادم و به آنها کمک می کردم. به دولت های هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد کمک کرده ام.

رضایی ادامه داد: می خواهم در اینجا سندی را نشان دهم که بر اساس آن سند دغدغه خود را برای حضور در انتخابات مطرح کنم. شهید حسن باقری در 13 بهمن 1360 گفته بود برادر محسن در جمع فرماندهان گفته که دشمنان هر کاری می توانستند علیه ما انجام دادند و در تمامی آنها ناکام ماندند. از این رو 2 اقدام دیگر علیه ایران انجام می دهند، یکی آنکه ایران را در خارج از کشور منزوی کنند و دوم آنکه ما در محاصره اقتصادی قرار دهند.

وی با بیان اینکه بعد از جنگ، ما شاهد تحریم های دشمنان علیه کشورمان بودیم، افزود: همانطور که گفتم سرباز ملت هستم و توطئه های دشمنان را دیده ام و به خاطر همین بعد از جنگ اقتصاد خواندم تا بتوانم به مردم کمک کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در جنگ من نزدیک بود 3 بار اسیر شوم به خاطر اینکه اول خودم همه مناطق را شناسایی می کردم و پس از آن به فرماندهان دستور می دادم، تا اقدامات را انجام دهند.

رضایی با بیان اینکه بنده نظرات و دیدگاه های خود در انتخابات سال 88 ارائه کرده ام، من در آن دوره هشدار دادم، اما متاسفانه به هشدار من توجه نشد؛ من از بیکاری، تورم و فلاکت صحبت کردم و به احمدی نژاد هم گفتم که اگر می خواهید رئیس جمهور شوید، چگونه می خواهید بیکاری را حل کنید.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای اجرایی کردن وعده های خود دارید، اظهار داشت: حرف هایی که می زنم، کاملا کارشناسی شده است و ساعت ها در اتاق فکر مجمع تشخیص مصلحت نظام که دبیرخانه آن است، با کارشناسان در باره این برنامه ها صحبت کرده ایم که در میان آنها کارشناسان دولت آقای خاتمی و دولت آقای احمدی نژاد وجود داشته است.

وی افزود: ما ساعت ها با اساتید دانشگاه ها و اساتید حوزه علمیه قم نشست برگزار کردیم بنابراین پشتوانه کارشناسی برنامه هایم خیلی قوی است و با توجه به اینکه خودم هم اقتصاددان هستم، کاملا می فهمم که چه اتفاقی افتاده و چیزی که در دست دارم، این نیست که عده ای به من داده باشند، بلکه خودم در متن طراحی و برنامه ریزی آن حضور داشته ام؛ البته ایده های این برنامه ها مال خودم است اما برنامه ها محصول کار جمعی و نظر کارشناسان کشور است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از دلایلی که نسبت به آن مطمئن هستم از ابتدا با خود نشستم و در محضر پروردگار متعال خلوت کردم، این بود که اگر می خواهم رئیس جمهور شوم یک بار برنامه هایم را مرور کنم و ببینم که آیا می توانم این برنامه ها را محقق کنم؟ مسئله دیگر این است که قدرت و تعامل و اقناع کردن من با حوزه های دیگر حکومتی مانند قوه قضائیه و مجلس بالا است.

رضایی خاطرنشان کرد: من هیچ گاه با جناح های مختلف سیاسی درگیری درست نکرده ام و سعی کرده ام کاری کنم، در عین اینکه انتقاداتی دارم از ورود به درگیری ها پرهیز کنم و الان از این کار استفاده می کنم، یعنی دولت فراگیر کارآفرینی و متشکل از همه اقوام و همه پتانسیل ها تشکیل خواهم داد و این کار دو شرط بیشتر ندارد و شروط ، این است که رهبر انقلاب و نظام را قبول داشته باشند و افراد با عرضه ای باشند. برای من مهم نیست که این افراد در کدام جناح یا گروه قرار دارند.

وی با اشاره به دلیل حضور نیافتنش در ائتلاف های سیاسی، اظهارداشت: یکی از دلایلی که در ائتلاف ها حضور پیدا نکردم، این است که نمی خواستم هیچ تعهدی غیر از ملت ایران به جای دیگری بدهم. سابقه و تجربه من برای عبور از بحران ها، پشتوانه من است. چرا که از 17  - 18 سالگی که به زندان افتادم تا حالا که 40 سال از فعالیت سیاسی ام می گذرد، بحران های بسیار سنگینی را پشت سرگذاشته ام.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص سبک مدیریتی خود، خاطرنشان کرد: سبک مدیریتی من گلوله های برفی است. یعنی افراد ناشناخته ای را پیدا می کنم و از بالای قله های مردم و قله های جمعیتی مردم مثل استان ها، سرازیر می کنم و در دامنه مردم، آنها به توده های بزرگی مثل برف تبدیل می شوند که وقتی به انتهای دره می آیند و به بیکاری و گرانی می خورند، آن را پودر می کنند و از سر راه مردم بر می دارند لذا روزی که فرمانده سپاه بودم هیچ نداشتم، نه تیپی، نه توپی، نه تانکی و هیچ نداشتیم.

رضایی ادامه داد: بچه هایی که امروز اسامی آنها روی خیابان هاست، کسی در آن زمان آنها را نمی شناخت البته در حال حاضر هر کسی بلند می شود و می گوید که ما رفیق حاج همت هستیم، من هیچ حرفی در این باره ندارم و حتی تاکنون خاطره ای مکتوب نکرده ام چرا که در برابر فرماندهان عزیز و شهیدم شرمنده هستم. ما افرادی را پیدا کردیم که کسی آنها را نمی شناخت و به آنها میدان دادیم، آنها را از قله ها راه انداختیم. مهدی باکری از قله بلند سبلان و سهند یعنی آذربایجان غیور و غیرتمند پایین آمد و هر مقدار که پایین می آمد، گروه های زیادی دور او جمع می شدند و تبدیل به لشکر 31 عاشورا شد.

وی تصریح کرد: در آن زمان کسی مهدی باکری را نمی شناخت اما امروز افتخار ملت ایران و آذربایجان است. امروز در جامعه ما هزاران مهدی باکری و حسین خرازی وجود دارد و انشاءالله به فضل پروردگار متعال با سبک مدیریتی گلوله های برفی، من دوباره جوانان کشور را راه خواهند انداخت و به کوری چشم دشمنان ملت ایران، نشان خواهیم داد که نه تنها ملت ایران در صحنه دفاع و سیاست شکست ناپذیر است، بلکه در عرصه اقتصاد نیز شکست ناپذیر است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، عرصه دیگر را فراهم کردن بسترها عنوان کرد و افزود: ما 50 درصد راه را پیش رفته ایم، چرا که سند چشم انداز آماده است و برنامه های من نیز بر اساس سند چشم انداز تنظیم شده و ضمانت اجرایی آن شجاع و قاطعیت من در اجرا، نظم و نظارت بر امور کشور است.

رضایی تاکید کرد: من با خدای متعال خلوت کردم و دیدم توانایی ها در وجود من وجود دارد و خود را آماده کردم و باید به خداوند متعال توکل کنیم و لذا برنامه من این است که با آزاد کردن انرژی مردم مشکلات را برطرف کنم و موانع را از سر راه مردم ایران برداریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن یارانه سبز از سوی وی گفت: در مسئله دولت، من رابطه جدیدی بین دولت و مجلس برقرار می کنم و نگاه دولتمردان را به اداره کشور تغییر می دهم؛ فعلا نگاه مسلطی که در دولتمردان و فعالان سیاسی ما وجود دارد و حتی اپوزیسیونی که در خارج از ایران هستند، در عصر گذشته انقلاب فکر می کنند یعنی نگاه سیاسی و امنیتی دارند و این نگاه مانع اداره کشور است، ما امروز نیاز به یک نگاه فرهنگی و اقتصادی داریم.

این کاندیدیا انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اولین کاری که می کنم این است که نگاه دولتمردان را نسبت به اقوام، استان ها و دانشگاه ها از حالت سیاسی و امنیتی، به فرهنگی و اقتصادی تبدیل می کنم و ساختار دولت را تغییر می دهم. رضاخان یک دولت پادگانی را در تهران درست کرده و تمام اختیارات را از مردم گرفته و به اینجا آورده است. نگاه الان دولت نگاه پادگانی رضاخانی است و من آن را عوض می کنم. رفتار دولتمردان را به هیچ وجه نمی پسندم چرا که فردی که سر کار می آید، باید مسئولیت بپذیرد؛ بنده مسئولیت پذیری را از بالای قوه مجریه تا پایین آن محقق خواهم کرد. اینکه مسائل را به گردن این و آن بیندازم و یا پای خود را کنار بکشند و پای نظام را وسط بکشند، در دولت ما انجام نخواهد شد.

رضایی در ادامه گفت: من هر حرفی بزنم، مسئولیت آن را خواهم پذیرفت و اگر نتوانم، مقابل تلویزیون می آیم و از مردم عذرخواهی می کنم و اگر لازم شد کنار می کشم وحتی یک دقیقه وقت ملت را نخواهم گرفت.

وی با اشاره به برنامه های اقتصادی خود اظهار داشت: اولین برنامه من "یارانه سبز" و "تحول در کشاورزی" است و حدود 8 ماه پیش این مسئله را در اردبیل که قطب کشاورزی کشور است، مطرح کردم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مرحله دوم هدفمندی یارانه ها افزود: برنامه بعدی ام، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه هاست و دولت در این زمینه تعهدی داده و مجلس نیز قانون نوشته است؛ من بن بستی که در حال حاضر بوجود آمده است را نمی پسندم البته 45 هزار تومان را به همان شکل پرداخت خواهم کرد ولی مرحله دوم که 65 هزار تومان است که با 45 هزار تومان کنونی می شود را 110 هزار تومان می کنم و به هر نفر ایرانی این رقم را می پردازیم ولی آن 65 هزار تومان در چرخه تولید، سرمایه گذاری و اشتغال وارد می شود و این مسئله تورم زا نخواهد بود.

رضایی با بیان اینکه برنامه دیگر من آزادسازی سهام عدالت است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 45 میلیون نفر سهام عدالت دارند و قیمت خوبی دارد، بنده نمی خواهم عددی را مطرح کنم که بعدها عنوان شود چرا کم و زیاد شد. سهام عدالت پول خوبی است ولی عملا در محاصره دولت است بنابراین بنده این سهام را آزاد می کنم تا مردم در بورسی به نام سهام عدالت آن را خرید و فروش کنند.

وی با اشاره به طرح خود برای سربازی حرفه ای گفت: من طرحی با کمک عده ای از دوستان نظامی ام طراحی کرده ام که در شورای عالی امنیت ملی بحث خواهیم کرد تا طرح سربازی حرفه ای جایگزین سربازی اجباری شود البته ستاد کل نیروهای مسلح مسئول کلیه امور مربوط به سربازی است و ما حتما نظرات آنها را می گیریم و بعد این نظر را خدمت رهبر معظم انقلاب برای تصویب تقدیم می کنیم، اگر ایشان مجوز دادند، می توان آن را در مجلس تصویب کرد.

به گزارش تسنیم رضایی در ادامه سخنان خود در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه 5 میلیون کسب و کار را ایجاد خواهم کرد، گفت: برنامه ای را برای بانوان دارم که در این زمینه حق شان، بیمه و توانمندسازی بانوان را در دستور کار قرار خواهم داد.

وی، مسئله کنترل و هدایت نقدینگی را از دیگر برنامه خود معرفی کرد و افزود: صادرات غیرنفتی را جدی می گیرم و بازارچه های مرزی را به صورت گسترده باز می کنم؛ مناطق اقتصادی مشترک با 15 کشور همسایه و ارزآوری از طریق توریسم را جدی خواهم گرفت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر راه اندازی ایالت های اقتصادی در اقصی نقاط کشور اظهار داشت: بیمه همگانی و پزشک خانواده را اصلاح می کنم و طرحی تحت عنوان طرح جامعه سالم را به وجود می آورم، شهر آسمانی را برای احیای محیط زیست ایجاد خواهم کرد.

رضایی با بیان اینکه برای تمام شهرهای ایران برنامه جامع و کاملی دارم که جزئیات آن در "ویکی رضایی" منتشر شده است، از هدیه ازدواج 23 میلیون تومانی خبر داد و گفت: این رقم برای تهیه جهیزیه خواهد بود، منتها پول آن را به کارخانه ها می دهیم تا کارخانجاتی که به صورت نیمه تعطیل هستند، جان بگیرند و معادل آن را به صورت تجهیزات و جهیزیه به خانواده ها اهداء کنند.

به گفته وی، 14 هزار زوج از طریق طرح هدیه ازدواجی سروسامان می گیرند و با این کار در واقع با یک تیر دو نشان زده شده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنانش به چگونگی تهیه منابع یارانه ها اشاره کرد و افزود: بعد از 100 سال اقتصاد ایران را از حالت پول خرج کن و دولت مصرف کننده، ثروت را روی ریل تولید می آورم.

رضایی با طرح این پرسش که چرا باید امروز دولت ها، همچنان فراز و نشیب های فراوانی داشته باشند، تصریح کرد: چون پول های زیرزمینی شور به نام، "نفت" بیرون می آید، اگر قیمت آن بالا برود، وضع ما خوب می شود و اگر قیمتش پایین آید وضع مان بد می شود و این خوب نیست و در واقع دولت را مصرف کننده ثروت و پول می کند.

وی با بیان اینکه ما در همه شهرها تولید را راه اندازی خواهیم کرد از احتمال طولانی بودن طرح رونق تولید خبر داد و گفت: ممکن است این روش مقداری طول بکشد، فرض کنیم یک میلیون بشکه نفت اضافه داریم نباید اجازه دهیم که یک میلیون بشکه به فروش برسد و باید آن را تبدیل به فرآورده های نفتی کنیم و پالایشگاه های 20 هزار بشکه ای را از این طریق در سراسر کشور ایجاد کنیم. بنده بر همین اساس حساب کردم و دیدم که 150 میلیارد دلار فقط از طریق تبدیل کردن یک میلیون بشکه به فرآورده هایی که به کشورهای اطراف می دهیم، به دست می آوریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح آمریکا دیگر نمی تواند برای ما مشکلات اقتصادی درست کند و جلوی صادرات ما را بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که دغدغه شما در برنامه های اقتصادی چیست؟ گفت: متاسفانه ما مرتب می گوییم که عدالت و پیشرفت ولی در عمل آن می مانیم. بنده اولین طرح عملیاتی ام طرح ایالت های اقتصادی است. حالا اخیرا ما حرفی زدیم یک سایتی آمد که می خواست به من توهین کند، اما به عشایر و اقوام ایران توهین کرد در مقابل آن یک سایت دیگری آمد و از اقوام ایران دفاع کرد و ولی آن سایتی که از اقوام ایرانی دفاع کرده بود را فیلتر کردند و سایت اهانت کننده را آزاد گذاشتند.

وی برهمین اساس اضافه کرد: ما باید تبعیض ها را کنار بگذاریم، متاسفانه هر چه از تهران به سمت پیرامون می رویم فاصله ها بیشتر می شود. در حالی که یکی از مهمترین شعار رهبر انقلاب در دوره اصلاحات این بود که اصلاحات واقعی این است که ما با تبعیض ها مقابله کنیم و این بطور کلی خواسته انقلاب است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از حذف کامل تبعیض و پارتی بازی در دولتش اشاره کرد و گفت: متاسفانه الان با تبعیض و پارتی بازی و رشوه روبرو هستیم که اجازه نمی دهد اقتصاد شفاف و عدالت واقعی شکل بگیرد، ما باید این موانع برداریم تا مسیر عدالت هموار شود.

رضایی با اشاره به نحوه تعامل و سیاست خارجی دولت خود با کشورهای دیگر گفت: ما نگاهمان را باید در زمینه سیاست خارجی و داخلی تغییر دهیم و علاوه بر پیشروی سیاسی، پیشروی اقتصادی و فرهنگی را نیز در کنار ایستادگی سیاسی دنبال کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: سیاست  ایستادگی در دهه  اول انقلاب مطرح بود، اما ما اینک در دهه اول انقلاب قرار نداریم و از این جهت باید در کنار گفتمان ایستادگی، گفتمان پیشرفت را نیز در زمینه های اقتصادی و فرهنگی دنبال کنیم.

رضایی ادامه داد: نباید ما در لبنان و سوریه و ... هزینه کنیم و دیگران برداشت کنند. ما هزینه ها را می پردازیم و سود را ترکیه می برد.

وی با بیان اینکه نباید گفتمان انقلاب اسلامی را به گفتمان ایستادگی منحصر کنیم، اظهار داشت: گفتمان انقلاب را نباید تنها در زمینه ایستادگی منحصر بدانیم بلکه باید پیشروی در زمینه های مختلف بویژه در زمینه های اقتصادی و فرهنگی نیز داشته باشیم. جمهوری اسلامی زمانی پیشرفته و ثروتمند است که بتواند حامی جهان اسلام و ملت خودش باشد، جمهوری اسلامی که در زمینه اقتصاد پیشرفته باشد.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: کشور چین تمام بازارهای جهان را گرفته و در بازار ایران نیز وارد شده است، ما نباید بگذاریم که چین بازار ایران را در دست بگیرد.

وی افزود: من ریالی به کسی نمی دهم مگر اینکه ریالی برای کشور بیاورد. اگر اقتصاد ما فقط نفتی باشد همین می شود که چینی ها مثل مغول ها حمله می کنند و همه بازارهای ما را می گیرند.

رضایی با بیان این مطلب که در زمینه پیشرفت فرهنگی و اقتصادی نباید انحراف ایجاد شود، اظهار داشت: عده ای می گویند که برای پیشرفت فرهنگی و اقتصادی یک دست به فرهنگ و اقتصاد غرب تبدیل شویم،  اما این یک انحراف است و من این مساله را قبول ندارم و جلوی این افکار را می گیرم.

وی در پاسخ به این سئوال که در سیاست خارجی پرونده های مختلفی وجود دارد و همچنین نحوه برخورد ما با امریکا به مساله مهمی تبدیل شده است، شما چه برخوردی با این موارد خواهید داشت؟ گفت: معتقدم که به خوبی می توانیم از اهرم های سیاست خارجی استفاده کنیم و متاسفانه از این اهرم ها به خوبی استفاده نشده است. ایران ظرفیت های بسیاری دارد و تنها بر اساس موقعیتی که دارد می تواند تنها با یک لبخند، هزاران دلار را به کشور سرازیر کند.

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به استراژی خود در حوزه سیاست خارجی، اظهار داشت: استراتژی ای تعریف کرده ام به نام استراتژی قیچی و می خواهم این بن بست را با این استراتژی ببرم؛ این قیچی دو لبه دارد که یک لبه آن دیپلماسی قوی است. من یک تیم دیپلماسی قوی تشکیل می دهم که حداقل  70 الی 80 دیپلمات قوی پشت این دستگاه دیپلماسی قرار خواهند داشت و در این زمینه از همه کارشناسان و ظرفیت ها استفاده می کنم.

رضایی افزود: البته من دستم را قبل از رفتن به پشت میز مذاکره رو نخواهم کرد؛ در دیدارهایی که با دانشجویان داشته ام آنها از من خواسته اند که در مورد دیپلماسی خود صحبت کنم، اما من به علت برخی ملاحظات نمی توانم این موضوع را تا فرصت خاص خود افشا کنم.

وی ادامه داد: مساله دیگر در زمینه سیاست خارجی، کارآمدی اقتصادی است؛ بنده در سال اول به آمریکایی ها نشان می دهم که تحریم ها بی اثر است. آنها باید بدانند که سیاست ها و تحریم هایشان بی اثر است و بدین سبب نامید شوند زیرا اگر آنها بدانند که ذره ای تحریم هایشان اثر داشته و ذره ای امید داشته باشند، به تحریم ها و سیاست های خصمانه خود ادامه خواهند داد و هیچ گاه کوتاه نخواهند آمد.

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه طرحی را در زمینه سیاست خارجی دارم، اظهار داشت: طرحی درام که سه مرحله ای است، این را در محضر رهبر معظم انقلاب مطرح خواهم کرد و بعد از تایید ایشان عملی می کنم. بحث من در این زمینه این است که ما می توانیم بحث هسته ای را با آمریکایی ها با حفظ خطوط قرمز مطرح کنیم و بحث دیگر در این زمینه بحث محیط زیست است. متاسفانه گرد و غباری که از کشورهای همسایه به داخل کشور وارد می شود، 11 استان جنوبی کشورمان را تحت فشار قرار داده و باید این موضوع را حل کنیم.

به گزارش تسنیم، رضایی تصریح کرد: مساله سوم بحث مواد مخدر است و باید این مساله را نیز تا آنجا که امکان دارد، حل کنیم و در این زمینه دیالوگی را با آمریکا برقرار کنیم که البته با تایید رهبری این دو مسئله را با مذاکره با آمریکا پیش خواهم برد.

وی با بیان اینکه من در زمینه مساله فلسطین و اسرائیل غاصب جدی هستم، اظهار  داشت: نظر ما این است که تمام فلسطینی ها باید به کشورشان بازگشته و سپس رفراندومی برگزار و حاکمیت این کشور مشخص شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری مساله خلع سلاح هسته ای را از جمله مباحث مهم بین المللی دانست و گفت: مساله خلع سلاح هسته ای را در سیاست بین الملل خود دنبال خواهم کرد و در این زمینه، مذاکرات را  آغاز می کنم که البته آغازی همراه با احتیاط خواهد بود.

رضایی، ارتباط با قانون را در دولت خود مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: من به شدت قانون گرایی را تقویت می کنم، قانون گرایی را هم در زمینه مشارکت و هم در زمینه انتقاد و اعتراض تقویت خواهم کرد. قبول نمی کنم که مردم در انتخابات باشند اما اعتراض و انتقاد نداشته باشند؛ من سال88 به کف خیابان نرفته و از طریق شورای نگهبان پیگیری کردم، اعتراض ها و نقدها باید قانونی باشد البته جا دارد از کسانی که صلاحیتشان احراز نشد اما به قانون تمکین کردند هم تشکر کنم

وی در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: نقد قانونی و اعتراض قانونی را به شدت پیگیری می کنم و با این دیدگاه قانون مداری را در کشور پیاده خواهم کرد.


نظر شما :