مهمانپرست: سیاست‌های کلان با تغییر دولت‌ها عوض نمی‌شوند

۲۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۹۱۷۲۰۲ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، رامین مهمان پرست معاون وزیر خارجه کشورمان در گفت وگوی اختصاصی با شبکه العالم، تغییر در سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی را با تغییر رئیس دستگاه اجرایی کشور بی ارتباط دانست و گفت: سه اصل مورد تایید مقام معظم رهبری در عرصه سیاست خارجی رعایت «عزت، حکمت و مصلحت» است؛ سیاست های کلی نظام در سطح کلان، با حضور مسئولان ارشد تعریف شده و نهایتاً توسط عالی ترین مقام کشور ابلاغ می شوند.

مهمان پرست ارتباط سیاست خارجی و مسائل داخلی کشور را ارتباطی تنگاتنگ و متاثر از یکدیگر دانست و گفت: سیاست خارجی نامزدها قطعاً نقشی مهم در انتخاب مردم خواهد داشت.

رژیم اسرائیل و آمریکا؛ دو استثنا در سیاست خارجی ایران

معاون وزیر خارجه، توسعه روابط با همه کشورها را از اصول ثابت جمهوری اسلامی دانست و گفت: تنها استثنای این اصل، کشورهایی هستند که دشمنی با کشور ما جزء اصول ثابت آنها شده است و تلاشی برای تغییر این رویکرد انجام نداده اند. رژیم صهیونیستی اساساً در دایره بحث هیچکدام از دولت های ایران مطرح نبوده و نخواهد بود و آمریکا نیز به خاطر خصومت هایش در حق ملت ما تا وقتی که رویکرد خود را تغییر ندهد، همچنان در دایره بحث ما قرار ندارد.

دلیل تفاوت در سیاست خارجی هاشمی و احمدی نژاد

وی دلیل تفاوت در سیاست خارجی دوران آقایان هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد را «رویکرد غرب به برنامه هسته ای ایران» دانست و گفت: کشورهای غربی به بهانه فعالیت هسته ای و حقوق بشر وارد موضوعاتی شدند که به نوعی دخالت در مسائل داخلی ما محسوب می شد و خودشان به صورت یکطرفه سعی کردند این روابط را محدود کنند و شاید از این کار هم متضرر شدند، اما این تصمیم، از پشتوانه اجماع بین المللی برخوردار نبود. تحریم ها و قطعنامه هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت یکجانبه دنبال کردند، صرفاً سیاسی بود.

انتخابات، نماد اقتدار ملی

مهمان پرست افزود: معتقدیم که دو عامل باعث اقتدار هر کشوری می شود، یکی اقتدار داخلی و ملی و دیگری اقتدار منطقه ای و بین المللی. انتخابات ریاست جمهوری که پیش رو داریم، می تواند یکی از نمادهای اقتدار ملی ما را به نمایش بگذارد.

نقش وزارت خارجه در برنامه هسته ای ایران

مهمان پرست در بخش دیگری از این گفت وگو، نقش وزارت خارجه در خصوص پرونده هسته ای را آماده کردن کارشناسان ارشد وزارت خارجه برای شرکت در مذاکرات دانست و گفت: مسئولیت پیگیری مذاکرات هسته ای به عهده شورای عالی امنیت ملی بوده است.

وی افزود: در شورای عالی امنیت ملی مسئولین مختلف کشور از جمله مسئولین وزارت خارجه در خصوص تصمیم گیری های مربوط به مساله هسته ای نقش دارند و وزارت امور خارجه پیشنهادات خود را مطرح می کند و نهایتاً جمع بندی هایی که در شورای عالی امنیت ملی صورت می گیرد، به مقام معظم رهبری ارائه می شود و تبدیل به مصوبه کلان می شود که همه موظف به اجرای آن هستند.

بحث هسته ای در مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

مهمان پرست درباره دیدگاه های متفاوت جلیلی و ولایتی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره نحوه مذاکرات هسته ای و تاکید روحانی دیگر نامزد انتخابات بر موفقیت مذاکرات در دوران خود و اختلاف نظرهای موجود در این باره گفت: آقای روحانی زمانی که رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی بود، اعتماد سازی را که طرف های غربی بر آن اصرار می کردند، پیش گرفت و به علت پایبند نبودن طرف های غربی به تعهدات خود، فعالیت های هسته ای به جای این که 6 ماه متوقف شود، بیش از 2 سال متوقف شد و به جای اینکه حقوق ما را به رسمیت بشناسند، دائماً توقعات خود را زیاد کردند و به سمت متوقف کردن همه فعالیت های هسته ای ما پیش رفتند.

وی با بیان اینکه آقای جلیلی نیز برای اعاده همه حقوق هسته ای ایران تلاش کردند و غرب نیز با اعمال فشار بیشتر تلاش می کرد که ایران را مجبور به دست کشیدن از حقوق هسته ای خود کند، ولی مسئولان ایرانی بر اصول و مبادی هسته ای ایران تأکید می کنند، یادآور شد: آقای ولایتی نیز معتقدند که هم باید بر اصول و مبادی هسته ای تأکید کرد و هم باید به راه حلی برای تعامل دست یافت، یعنی هم منافع ملی ایران تأمین شود و هم طرف مقابل به نقطه ای برای آغاز تعامل و همکاری برسد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: هیچ یک از این سه دیدگاه مغایر با منافع ملی ایران و اصل دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز نیست.

به گفته مهمان پرست، روش های مختلفی برای دستیابی ایران به حق مسلم هسته ای خود وجود دارد. روش اول ادامه دادن به همکاری ها با طرف غربی است، ولی طرف غربی نشان داده که به تعهدات خود پایبند نیستند. روش دوم ایستادگی بسیار محکم و کوتاه نیامدن در برابر طرف غربی است که در سایه این روش پیشرفت های هسته ای زیادی هم داشته ایم، ولی طرف غربی سعی کرده که فشارها و تحریم های اقتصادی را به ملت ایران وارد کند و روش سوم دستیابی به راه حلی برای اجرای تفاهمات دو طرفه است تا هم از حقوق هسته ای خود برخوردار شویم و هم بتوانیم فشارها و تحریم ها را کاهش دهیم. این سه روش توسط نامزدها مطرح می شود و مردم نیز در این خصوص تصمیم خواهند گرفت.

امنیت تنها با همکاری کشورهای منطقه محقق می شود

مهمان پرست همسویی برخی کشورهای عربی با قدرت های غربی را اشتباه دانست و گفت: ما معتقدیم کشورهای منطقه از طریق همدلی و همکاری می توانند منافع خود را تأمین کنند. ما به دنبال ثبات و امنیت در منطقه هستیم. ثبات و امنیت به نفع همه کشورهای منطقه است که با همکاری تحقق می یابد.

معاون وزیر خارجه ایران یکی از دلایل نامطلوب بودن روابط ایران با برخی کشورهای منطقه را ورود آنها به بازیهای سیاسی دانست و گفت: این سیاست قطعاً در بلند مدت منافع کشورهای منطقه را تأمین نخواهد کرد. ما حضور نیروهای بیگانه در منطقه را به نفع کشورهای منطقه نمی دانیم. سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط همه جانبه با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای منطقه است، اما کشورهای منطقه باید برای برقراری صلح، امنیت و ثبات در منطقه باید تلاش کنند. ما خروج نیروهای خارجی از منطقه را به نفع همه کشورهای منطقه می دانیم.

کلید واژه ها: وزارت خارجه


نظر شما :