روحانی هم برای غنی سازی تلاش خواهد کرد

۲۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۹۱۷۴۵۹ سرخط اخبار

به اعتقاد کارشناس شورای آتلانتیک در حالی پیروزی روحانی در انتخابات فرصت های پیشرفت در مذاکرات هسته ای را در صورتی که آمریکا نیز مایل به مصالحه باشد، افزایش می دهد که وی همانند گذشته همچنان بر حق ایران برای غنی سازی اورانیوم تاکید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «باربارا اسلاوین»، کارشناس ارشد شورای آتلانتیک درباره مسائل ایران در مطلبی با عنوان «فرصت های توافق هسته ای با روحانی افزایش می یابد» در پایگاه خبری-تحلیلی «المانیتور» می نویسد: در دوران 16 ساله ای که روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود، روابط این کشور با غرب به طور قابل توجهی بهبود یافت. البته هنوز برای گفتن اینکه نتایج انتخابات که در آن روحانی 18.6 میلیون از 37 میلیون رای را بدست آورد منجر به تغییری سریع در سیاست ایران یا راهبرد مذاکره ایش می شود، زود است. در واقع روحانی قطعا بر حق ایران برای غنی سازی اورانیوم تاکید خواهد کرد، مسئله ای که وی در جریان تصدی پست مذاکره کننده ارشد ایران نیز بر آن پافشاری می کرد. وی سال 2005 در گفت وگو با اسلاوین گفت که ایران خواستار روابط بهتری با آمریکاست اما از چرخه سوخت هسته ای خود دست نکشیده و به تهدیدهای آمریکا پاسخ مثبت نمی دهد.

حل مسئله هسته ای به واکنش آمریکا و شرکایش بستگی دارد

همچنین اکنون حل مسائل به این مسئله بستگی دارد که دولت اوباما و شرکای مذاکره کننده اش به پیروزی روحانی چه واکنشی نشان دهند. گزارشات متعددی نشان می دهد که گروهها و اندیشکده های بانفوذ در واشنگتن از دولت اوباما می خواهند تا پیشنهاد بهتری را به ایران بدهد که شامل کاهش قابل توجه تحریم ها در ازای محدودیت قابل تایید برنامه هسته ای ایران باشد. تاکنون گروه 1+5 تنها متعهد شده تحریم ها علیه دسترسی ایران به فلزات گرانبها و صادرات مواد پتروشیمی را در ازای توقف تولید اورانیوم 20 درصد، ارسال بیشتر اورانیوم 20 درصد ذخیره شده اش و تعلیق همه فعالیت های غنی سازی در تاسیسات زیرزمینی فوردو کاهش دهد.

صالحی گزینه خوبی به عنوان مذاکره کننده جدید هسته ای است

با تحلیف روحانی در ماه آگوست، انتظار می رود که سعید جلیلی به وظایف خود به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پایان دهد و به نظر می رسد علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کنونی این کشور که یک فیزیکدان فارغ التحصیل از دانشگاه ماساچوست است، بهترین گزینه برای جایگزینی وی باشد. هنگامی که اوباما در سال 2009 به قدرت رسید به طور علنی متعهد شد در صورت تمایل کشورهای مخالفی مانند ایران دست خود را به سوی آنها دراز کند. اکنون زمان تلاش دوباره برای انجام این کار است.

کلید واژه ها: روحانی


نظر شما :