خیال تاجگذاری سلفی‌ها در سوریه

۰۶ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۱۷۸۷۳ سرخط اخبار

هر چند عربستان و ایالات متحده به مرور بیشتر در مسائل سوریه درگیر می شوند ولی آنها تنها بازیگران این صحنه نیستند. شواهد جدید با ادعای تحویل پرونده سوریه به عربستان از سوی قطر در تناقض است و نشان می دهد همچنان رقابت بین عربستان سعودی و قطر ادامه دارد.

به گزارش تابناک و به نقل از فارین پالیسی، پیروزی حزب الله در نبرد القصیر در سوریه، باعث به پا خاستن حامیان جریانهای سلفی در سوریه شده است. در واکنش به این اتفاق، قطر از طریق یوسف القرضاوی و شبکه الجزیره به همراه شخصیت های مهم سلفی مصری به خود حالت تهاجمی گرفتند. این جمع به طرفداری و تبلیغ جبهه اسلامی سوریه (SIF) مشغول شده اند و جهاد علیه حکومت سوریه را واجب اعلام کردند. از این طریق، جبهه اسلامی سوریه که مجموعه ای برای اتحاد گروه های سلفی است و ادعا می شود بعترین نیروهای معارض در سوریه را در اختیار دارد، دست به بهره برداری زده است.

جبهه اسلامی سوریه یا SIF که رهبری آن در ست اصلی ترین گروه تشکیل دهنده آن یعنی جنبش اسلامی احرار الشام (HASI) است، همکاری گسترده ای با گروه وابسته به القاعده یعنی جبهه النصره و سایر گروه های شورشی سوریه دارد. این جبهه هرچند با ارتش آزاد سوریه (FSA) و ائتلاف ملی سوریه نیز همکاری می کند ولی آنها را به عنوان نماینده همه معارضین سوری به رسمیت نمی شناسد.

هدف نهایی SIF ایجاد حکومتی بر پایه عقاید مذهبی خود در سوریه است. این گروه تاکنون در مواردی گفته است که با هر دخالت خارجی توسط کشورهای در سوریه مخالف است و رهبران آن تهدید کرده اند که به هر نیروی خارجی که چه به قصد حمایت یا دشمنی وارد سوریه شود، حمله می کنند.

این جبهه در ویدئویی در آخر سال 2012 و در 22 دسامبر این سال، تشکیل خود را اعلام کرد و از زمان تشکیل آن با حضور یازده گروه مسلح تاکنون، نیروهای آن در دوازده استان از سیزده استان سوریه فعالیت داشته اند.

در دو هفته گذشته، حسان عبود ابو عبدالله الحماوی رهبر این جبهه برای اولین بار علنا در شبکه تلویزیونی الجزیره ظاهر شد، در یک کنفرانس در قاهره درخواست پیوستن یه جهاد در مصر را مطرح کرده است و در شبکه تلویزیونی سلفی های مصر یعنی شبکه الناس سخنرانی کرده است. به این ترتیب بازیگران اصلی جریان سلفی که در قاهره و قطر نفوذ دارند، تلاش دارند این جبهه را به عنوان رهبر نهایی معارضین سوری جا بزنند.

در شرایط فعلی جبهه اسلامی سوریه، با هر راه حل سیاسی و نیز مداخله بین المللی مخالفت می کند. برای مثال در 13 ژوئن عبود در کنفرانس قاهره در حالی که اعلام جهاد کرد ولی اظهار داشت که هر نیروی خارجی که پای خود را چه به حمایت و چه به مخالفت با دولت سوریه در این کشور بگذارد، نیروی اشغالگر فرض خواهد شد. این در حالی است که بعدا وی از ارسال سلاح به سوریه برای تقویت مخالفین ابراز خوشحالی کرد.

جنبش اسلامی احرار الشام (HASI)که اولین حضور جدی قوای آن به ابتدای سال 2012 مربوط می شود به جایی رسیده که ادعا می شود که قویترین گروه در بین مخالفان مسلح شده است. عبود رهبر این گروه، فرماندهی نظامی آن را نیز در دست دارد و شخصیت های مهم آن در ساختار فرماندهی آن نقش دارند. در منشور سیاسی این جبهه ابهاماتی وجود دارد و در حالی که مفهوم دمکراسی در آن رد شده است ولی به تعیین انتخابی رهبران مادامی که در چارچوب مذهبی مورد نظر باشند اشاره شده است.

حداقل از سپتامبر 2012 (شهریور 91) به این سوی نیروهای احرار الشام در همه پیروزی هایی که شورشیان سوری به دست آوردند، نقش داشته است و از جمله در چهارم ماه آوریل، نیروهای سلفی در کنار همدیگر توانستند رقه تنها مورد مرکز استانی را که تاکنون موفق شده اند، از کنترل نیروهای دولتی خارج کنند.

از نقطه نظر سیاسی، نیروهای احرار الشام بهترین تسلیحات را در بین نیروهای مخالف در اختیار دارند. آنها معمولا از تانک و ادوات نظامی (T-72s, T-62s, T-54s ,2S1 Gvozdikas)، موشک های هدایت شونده ضدتانک (AT-3 "Saggers" , AT-5 "Spandrels") و در مواردی راکت اندازهای ساخت کرواسی استفاده می کنند.

خیال تاجگذاری سلفی‌ها در سوریه

این در حالی است که تحرکات این جنبش سلفی به مسائل نظامی محدود نمی شود. آنها از منابع مالی گسترده پمپاژ شده خارجی برای به دست آوردن دل مردم محلی و انجام خدمات اجتماعی استفاده می کنند. بخشی از این فعالیت ها مورد حمایت سازمانهای ترکیه و قطری است. جنبش در بعضی ویدئوهای منتشر شده از فعالیت های خود به این حمایت های خارجی اعتراف کرده است. احرار الشانم شبکه گسترده ای برای توزیع سهمیه های غذا، آب و سوخت در مناطق شمالی سوریه ایجاد کرده است.

در هشتم ماه ژوئن عبود رهبر این گروه یک مصاحبه 48 دقیقه ای با شبکه الجزیره انجام داد که اولین باری بود که هویت واقعی وی اعلام می شد. در این مصاحبه وی هر گونه ارتباط تشکیلاتی با القاعده را تکذیب کرد. وی به عملیات مشترک با گروه جبهه النصره اعتراف کرد و از سرسختی آنها تقدیر کرد. یک تفاوت بین احرار الشام و جبهه النصره آن است که احرار الشام تاکنون تمایلی به فعالیت در خارج از سوریه از خود نشان نداده است.

خیال تاجگذاری سلفی‌ها در سوریه

بنا به گزارش فارین پالیسی، مهمترین منابع مالی این گروه کمک های شبکه وابسته به شیخ سلفی کویتی حجاج العجمی، شیخ سوری مستقر در عربستان یعنی عدنان العرور، سیاستمدار سلفی کویتی حکیم المطیری و افراد دیگری در قطر هستند.

شبکه الجزیره، علاوه بر عبود، در هفته بعد برنامه سی دقیقه ای را به رهبران چهار گروه مسلح سلفی دیگر یعنی لوا التوحید، صقور الشام، کتائب الفاروق و لوا الاسلام اختصاص داد. این حرکت الجزیره نشانه ای از گرایش این شیخ نشین به حمایت همه جانبه از این گروه ها و تقویت آنها در مقابل ارتش آزاد سوریه دانسته شده است. در مورد دیگر، در بیست و سوم ژوئن، پیش از این که حتی ویدئو تهیه شده از بمب گذاری در حلب توسط احرار الشام در وبسایت های این گروه منتشر شود در شبکه الجزیره نمایش داده شد.

این رفتار قطر و سلفی های مصر نشان دهنده آن است که هر چند عربستان و ایالات متحده به مرور بیشتر در مسائل سوریه درگیر می شوند ولی آنها تنها بازیگران این صحنه نیستند. علاوه بر این، شواهد فوق با ادعای تحویل پرونده سوریه به عربستان از سوی قطر در تناقض است و نشان می دهد همچنان رقابت بین عربستان سعودی و قطر ادامه دارد.

کلید واژه ها: سوریه سلفی قطر احرار عربستان الجزیره الشام این گروه خارجی احرار الشام عبود اسلامی سوریه این جبهه رهبر سوری


نظر شما :