توليد ناخالص داخلى جهان ؛رتبه هجدهم براى ايران

۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۸ کد : ۱۹۱۸ اقتصاد و انرژی
صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود کشورهای مختلف جهان را از لحاظ تولید ناخالص داخلی طبقه بندی کرده است. طبق این گزارش ایران از نظر بزرگی تولید ناخالص داخلی در سال 2007 میلادی هجدهمین کشور جهان بوده است.
 توليد ناخالص داخلى جهان ؛رتبه هجدهم براى ايران
تولید ناخالص داخلی که ارزش کالاها و خدمات نهایی تولید شده در یک کشور است معیار مناسبی برای مقایسه بزرگی اقتصادی کشورهای مختلف محسوب می شود. برای محاسبه این معیار با اهمیت اقتصادی راههای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها محاسبه بر مبنای برابری قدرت خرید ( ppp ) یا purchasing power parity است. در این روش که مناسب ترین روش برای مقایسه اقتصاد کشورها محسوب می شود قدرت خرید کشورهای مختلف با یکدیگر مقایسه می شود وتنها نرخ برابری ارز واحد سنجش نیست.
 
برای تفهیم بهتر این روش به این مثال توجه کنید: فرض کنید در آمریکا خرید یک ساندویچ همبرگر 3 دلار هزینه داشته باشد در حالیکه در کشوری مثل ایران برای خرید این ساندویچ باید 4000 تومان پرداخت شود.
 
در این صورت نرخ برابری پول ایران در برابر دلار با همین نسبت سنجیده می شود یعنی 3 دلار معادل 4 هزار تومان و با همین معیار نیز قیمت مابقی کالها سنجیده شده و در محاسبه تولید ناخالص داخلی لحاظ می شود.
 
این در حالیست که نرخ برابری ارز در ایران حدود 920 تومان است. با مقایسه این ارقام به راحتی تفاوت محاسبه تولید ناخالص داخلی بر مبنای نرخ رسمی برابری ارز و برابری قدرت خرید مشخص می شود.
 
صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود کشورهای مختلف جهان را از لحاظ تولید ناخالص داخلی طبقه بندی کرده است. طبق این گزارش ایران از نظر بزرگی تولید ناخالص داخلی در سال 2007 میلادی هجدهمین کشور جهان بوده است و تولید ناخالص داخلی این کشور بر مبنای برابری قدرت خرید معادل 752 میلیارد و 967 میلیون دلار آمریکا برآورد شده است.
 

نظر شما :