ماجرای مأموریت مخفی حسن روحانی

۱۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۱۸۰۶۶ سرخط اخبار


حسن روحانی که روز ٢٤خرداد در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران به پیروزی رسید، آیا می تواند با توجه به انتظارات غرب، چهره و سیاست های بین المللی ایران را به ویژه در حوزه پرونده مناقشه برانگیز هسته ای تغییر دهد؟

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» ؛ این پرسش را "ژُرژ مالبرونو" در نشریه فیگارو امروز دوشنبه، مطرح می کند و در ادامه می نویسد: اما پس از این انتخابات، آیا غرب هم حاضر به فشردن دست رئیس جمهوری جدید اسلامی هست؟

نویسنده از روابط حسنه میان حسن روحانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی بعنوان حربه ای مثبت برای حل اختلافات به ویژه در حوزه مسائل بین المللی یاد می کند.

ژرژ مالبرونو، پس از طرح پرسش های متعدد می نویسد: آیا اصلاً حسن روحانی، مرد مبارزه هست که بتوان برای حل مشکلات متعدد ایران بر روی او حساب کرد؟

نویسنده با اشاره به روابط نه چندان حسنه میان تهران و پاریس در سال های اخیر و با اشاره به سرزنش های پاریس به دلیل پرونده هسته ای و کمک های جمهوری اسلامی ایران به دولت بشار اسد، متذکر شد: وزارت امور خارجه فرانسه، در دوران انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هر گونه مصاحبه با روزنامه نگاران را برای سفیر فرانسه در ایران ممنوع کرده بود!

همین نشریه می افزاید: لوران فابیوس- وزیر امور خارجه فرانسه، هم به درخواست سفیر فرانسه در ایران مبنی بر بازگشائی اتاق بازرگانی فرانسه در تهران به منظور زمینه سازی در راستای خروج از بحران پاسخ منفی داده بود.

فیگارو مدعی شده است: فرانسه، سال های متمادی سعی داشته تا نقش میانجی را برای جمهوری اسلامی و غرب ایفا نماید و این تلاش حتی در آغاز دوران ریاست جمهوری سارکوزی به درخواست ایران ادامه یافت.

نویسنده تأکید می کند که علی اکبر ولایتی در مبارزات انتخاباتی خود، با اعلام دیدار با سارکوزی در سال 2007، این ادعا را مورد تائید قرار داد.

فیگارو در ادامه تأکید می کند که فرانسه حسن روحانی را به خوبی می شناسد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب» به نقل از رادیو فرانسه ؛ این بنابر ادعای این نشریه فرانسوی، وی در سال 2005 در یک مأموریت مخفیانه، در حالیکه مسئولیت مذاکرات پرونده هسته ای را برعهده داشت با ژاک شیراک در کاخ الیزه (کاخ ریاست جمهوری فرانسه) دیدار کرد.

این روزنامه اشاره ای به جزئیات این دیدار نکرده است.

کلید واژه ها: فرانسه ریاست جمهوری روحانی


نظر شما :