آقازاده: رهبری حل مسأله را پذیرفتند ولی برخی ها زیر بار نرفتند

۱۲ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۹۱۸۰۹۸ سرخط اخبار

رضا آقازاده رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با ایسنا با اشاره به تحولات در بحث هسته یی در سال 87 گفت: در آن مقطع نشانه هایی از سوی غربی ها برای حل موضوع دیده شد و رهبری جلسه ای ترتیب دادند که من هم در آن شرکت داشتم و نظراتم را گفتم مبنی بر اینکه می توان با رویکرد جدید که از سوی غربی ها مطرح شده است مساله را پیش برد و رهبری تصمیم گرفتند که رویکرد غربی ها مورد توجه قرار گیرد و ما دنبال مساله برویم اما برخی زیر بار قضیه نرفتند.

وی اظهار کرد: معتقدم لازم نبود هزینه های سال های بعد از 87 به کشور تحمیل شود.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به اینکه چه کسی و یا به چه دلیلی آن رویکرد عملی نشد، گفت: رییس جمهور نظر موافق با آن رویکرد نداشتند و اختلاف بنده با آقای احمدی نژاد هم از همین جا شروع شد. آقای احمدی نژاد تحلیل هایی داشتند و فکر می کردند نباید به سمت آن رویکرد برویم.

آقازاده از بیان جزئیات رویکرد و پیشنهاد غربی ها در سال 87 خودداری کرد.

رضا آقازاده با 28 سال سابقه حضور مستمر در دولت های مختلف پس از 4 سال، سکوتش را شکست و تاکید کرد نه ژنرالم و نه افسرده.

وی با وجود این که معتقد است موضوع هسته یی به دقیقه 90 رسیده، اما تاکید کرد که نباید روحانی را برای حل فوری و فوتی موضوع هسته یی در تنگنا گذاشت.

ژنرال نیستم

به گفته وی امروز درک جامعی در داخل کشور درباره موضوع هسته یی به صورت مشترک وجود دارد و غرب نمی تواند میان رهبری و دولت در تصمیم گیری های کلان تفکیک به وجود آورد.

وی گفت: معتقد نیستم که ما ژنرالیم و سایرین که هستند گروهبان هستند و آنها باید بروند تا ژنرال ها سر کار آیند. به نظر می رسد این دیدگاه یک توهم است.

 

 

آقازاده خاطرنشان کرد: لازم نیست انسان حتما وزیر و وکیل باشد تا بتواند در جامعه مفید باشد، می تواند در هر شرایطی قرار گرفت اگر واقعا قابلیت هایی داشته باشد برای جامعه و کشور مفید باشد. در این زمینه باید بگویم من کسی نبودم که کنار گذاشته شوم، خودم به دلیل اختلاف نظرهایی که با آقای دکتر احمدی نژاد درباره حل و فصل پرونده هسته یی داشتم کنار رفتم ، وقتی هم که کنار رفتم فکر می کردم بیرون از دولت هم باید مفید بود، بنابراین به نظر خودم کارهای قابل توجهی آغاز کردم و در این نزدیک به چهار سال هم موفقیت های بسیار خوبی داشتم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که استرس دولتی کم است بازیافت بدنی بیشتری ایجاد می شود. من ورزش می کنم، استراحت می کنم و واقعا شادابی من پس از مسوولیت بسیار بیشتر بوده است.


 

روحانی و 3 پروژه

آقازاده در ادامه با بیان اینکه درباره برخی مشکلاتی که دولت آینده برای اداره کشور پیش رو دارد باید نکاتی در نظر داشت، گفت: آقای روحانی سه پروژه بسیار بزرگی پیش رو دارد. اگر بتواند این پروژه ها را پیش ببرد به نظرم در چهار سال آینده خدمت بزرگی به کشور کرده است.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان توضیح داد: یکی از این پروژه ها موضوع امنیت اجتماعی چه از بعد اقتصادی و یا چه از بعد اجتماعی و سیاسی است. اینگونه نیست و که فقط یک وزارتخانه بتواند از عهده آن برآید. طبعا باید آقای روحانی وزارت کشور، اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی را مامور کند و بهترین موقعیت است که به صورت کمیته ای از آنها بخواهد که بحث امنیت اجتماعی و اقتصادی کشور را سر و سامان دهند و می تواند این کمیته را زیر پوشش دبیرخانه شورای امنیت قرار دهد و تعریف کند که در یک سال آینده از شما می خواهم آرامش را به جامعه برگردانید و از آنها بخواهد که این حرکت را انجام دهند البته کار ساده ای نیست و بسیاری از چیزها به هم خورده است و یا بعضی موضوعات نیاز به اصلاح دارد.

وی توضیح داد: مثلا جمعیتی در شرایط کنونی بخشی از سرمایه های خود را خارج کرده اند. برای اینکه امنیت آنها تامین شود ابتدا باید برای آنها اطمینان خاطر فراهم کنند، لازمه آن ایجاد قوانین و مقررات است تا آرامش ایجاد شود. بر مبنای آن می توانند به تدریج سرمایه های قابل توجهی که به اعتبار گزارش های سیستم های دولتی از کشور خارج شده است برگردند.

آقازاده گفت: پروژه دومی که به نظر می رسد موضوع روز آقای روحانی است و به صورت جدی از مطالبات مردمی است بحث اقتصادی است. به نظر من اگر آقای روحانی درگیر سیاست های مالی شود موفق نخواهد شد. ایشان باید اولویت خود را بر سیاست های پولی بگذارد. در سیاست های پولی موضوعات بسیار متنوعی وجود دارد که بسیار اهمیت دارد. وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و حتی مجلس و ارگان های دیگری که ذینفع در این موضوع هستند باید این را به صورت پروژه ای تعریف کرده و سریعا هم درباره آن اقدام کنند.

 

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان اظهار کرد: موضوعات متنوع زیادی در سیاست های پولی وجود دارد از جمله مساله تورم و نقدینگی و بسیاری از شاخص های جدی امروز اقتصادی ما که تحت لوای سیاست های پولی قرار دارد. مثلا ما در شرایط کنونی ذخایر زیادی طلا داریم که چندان خاصیتی ندارند. اگر بتواند برای جمع آوری نقدینگی که موضوع بسیار جدی است طلا به بازار عرضه شود تا نقدینگی جمع شود بسیار موثر است نه اینکه دوباره پول را به بازار تزریق کند بلکه باید یا از گردونه پولی خارج کند و یا اینکه این پول را در جایی ذخیره کند. در شرایط کنونی کارخانجات و مراکز تولیدی که آسیب دیده اند با بهره کم و کوتاه مدت می توانند وام دریافت کنند. این کارها تولید و پول را برمی گرداند به جاهای اصلی خودش، تا اینکه بخواهد مثلا دلارفروشی ایجاد شود.

وی ادامه داد: موضوع سومی که آن را به صورت پروژه در پیش روی آقای روحانی می بینم مساله هسته یی کشورمان است. معتقدم موضوع هسته یی به دقیقه 90 رسیده است. واقعا امروز هم غرب و هم ایران باید وارد مذاکره جدی شوند. البته از آنجا که در جریان کارها بودم و در مجموع اطلاعات کاملی از گذشته موضوعات هسته یی دارم باید درباره این موضوع برنامه های ویژه ای داشت. در دقیقه 90 هر طرفی که نفس بیشتری داشته باشد برنده موضوع است، ما نباید آقای روحانی را در تنگنایی قرار دهیم که به صورت فوری و فوتی بخواهد این موضوع را حل کند.

آقازاده گفت: از آنجا که در جریان موضوعات هستم اطلاع دارم هر زمان نشانه جدی از سوی غرب دیده شد مقام معظم رهبری فعال می شد و مسوولین را برای حل و فصل این قضیه به کار می گرفتند.

 

در سال 87 نشانه هایی از سوی غربی ها برای حل موضوع دیده شد و رهبری جلسه ای ترتیب دادند که من هم در آن شرکت داشتم و نظراتم را گفتم مبنی بر اینکه می توان با رویکرد جدید که از سوی غربی ها مطرح شده است مساله را پیش برد و رهبری تصمیم گرفتند که رویکرد غربی ها مورد توجه قرار گیرد و ما دنبال مساله برویم، اما برخی زیر بار قضیه نرفتند.

وی اظهار کرد: در گذشته شاهد بودیم که هر وقت از طرف غربی ها علامتی جدی مشاهده می شد رهبری در آن موضوع فعال می شدند و تلاش می کردند موضوع را حل کنند و جفاست که فکر کنیم رهبری نمی خواسته است موضوع هسته یی حل شود. مقاطعی بود که ما مجریان خوب عمل نکردیم.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که چه کسانی و یا گروهی معتقدند که رهبری نمی خواسته است موضوع هسته یی حل شود؟ گفت: برخی مواقع این بحث مطرح می شد و در مناظره های انتخاباتی به ویژه مناظره سوم حرف هایی مطرح شد که چنین معنایی در آن وجود داشت.

بحث های هسته ای در سال 78

آقازاده با اشاره به تحولات در بحث هسته یی در سال 87، گفت: در آن مقطع نشانه هایی از سوی غربی ها برای حل موضوع دیده شد و رهبری جلسه ای ترتیب دادند که من هم در آن شرکت داشتم و نظراتم را گفتم مبنی بر اینکه می توان با رویکرد جدید که از سوی غربی ها مطرح شده است مساله را پیش برد و رهبری تصمیم گرفتند که رویکرد غربی ها مورد توجه قرار گیرد و ما دنبال مساله برویم اما برخی زیر بار قضیه نرفتند.

وی اظهار کرد: معتقدم لازم نبود هزینه های سال های بعد از 87 به کشور تحمیل شود.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به اینکه چه کسی و یا به چه دلیلی آن رویکرد عملی نشد، گفت: رییس جمهور نظر موافق با آن رویکرد نداشتند و اختلاف بنده با آقای احمدی نژاد هم از همین جا شروع شد. آقای احمدی نژاد تحلیل هایی داشتند و فکر می کردند نباید به سمت آن رویکرد برویم.

آقازاده از بیان جزئیات رویکرد و پیشنهاد غربی ها در سال 87 خودداری کرد.

روحانی و مسئله هسته ای

وی با بیان اینکه آقای روحانی در جریان جزئیات مساله هستند و می تواند با تیمی که تشکیل می دهد این موضوع را با رویکردی صحیح به نتیجه برسانند، افزود: ما در سال 87 اعتقاد داشتیم از لحاظ فنی به قابلیت لازم در عرصه هسته یی رسیده ایم و بعد از آن موضوع ابعاد توسعه ای پیدا می کند. ظرفیتی که در زمینه هسته یی در کشور ایجاد شده است به نقطه ی قابل قبولی رسیده و دنیا هم متوجه این مساله شده است. دانش هسته یی با تمام مشقت هایش بومی شده است و معتقدم می توان با مشارکت دیگران در این عرصه پیش برویم و به جای آنکه هزینه بدهیم، پیشرفت کنیم.

 

 رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان با تاکید بر اینکه باید وارد یک مذاکره جدی با 1+5 شویم، گفت: مساله اصلی بین ما "اعتمادسازی" است. هم آنها و هم ما باید به سمت اعتماد متقابل رویم و بی اعتمادی های شکل گرفته را رفع کنیم. تیم آقای روحانی باید وارد مباحث عملی و جدی شوند. همچنین توصیه ام به غربی ها این است که اعمال تحریم ها کارآیی ندارد، آنها هر کاری که می توانستند انجام دادند اما دیدند که اراده کنار گذاشتن فعالیت های هسته یی در ایران وجود ندارد. غربی ها باید بیشتر از آنکه به تهدید و تحریم علیه ایران بپردازند جنبه های عملی تفاهم و تعامل را فعال کنند. البته من معتقدم غربی ها به این مساله نیز توجه دارند.

 

آقازاده که از سال 64 تا 76 وزیر نفت دولت های میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی بوده است و از سال 76 تا سال 88 ریاست سازمان انرژی اتمی را بر عهده داشته است در ادامه این گفت وگو گفت: در مقاطعی غربی ها به دنبال آن بودند که تعلیق ایجاد شود اما اکنون تقریبا این مساله در دستور کار آنها نیست. آنها امروز تمرکزشان بر غنی سازی 20 درصد یا بالاتر است. تاریخ مصرف مساله تعلیق گذشته است. 

وی اضافه کرد: من در آن سال ها مخالف هرگونه تعلیق بودم و اکنون نیز مخالف تعلیق هستم. بحث دانش هسته یی یک قابلیت است. من در آن دوران اصرار داشتم که باید به این قابلیت برسیم و دانش هسته یی ایجاد شود تا موانع موجود برطرف شود و به نقطه ای برسیم که غیرقابل برگشت باشد. اکنون این قابلیت به وجود آمده است.

 

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: امروز باید مذاکرات شفاف برگزار شود. نکته کلیدی این است که کسی نباید مذاکرات را در قالب های ابهام پیش برد. باید شفاف سازی انجام شود، هم غربی ها و هم ما مقاصد خود را شفاف بیان کنیم. در گذشته ابهامات میان طرفین زیاد شده و طرف ها نسبت به یکدیگر شکاک بودند اما این واقعیت موجود نیست.

وی ادامه داد: واقعا در ایران ابهامی وجود ندارد که ما نتوانیم آن را حل کنیم و این مسائل چیزی نیست که آقای روحانی نتواند آن را حل کند.

پاسخ به انتقادات روحانی

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه حسن روحانی در کتابش نسبت به عملکرد شما انتقاداتی بیان کرده است، نظر شما نسبت به این انتقادات چیست، گفت: اکنون زمان گله گذاری نیست.

وی در ادامه اظهاراتش در پاسخ به اینکه اگر در این باره اظهارنظری نکنید ممکن است عملکرد شما زیر سوال برود، افزود: عیبی ندارد بگذارید زیر سوال برود.

 

وی اضافه کرد: در طول شانزده سال گذشته ما عنادی برای حل نکردن موضوع هسته یی نداشتیم، تنها شرایط فراهم نبود. اکنون غربی ها متوجه هستند که موضوع هسته یی مساله ای نیست که ایران از آن گذشت کند. آقای روحانی نیز در این زمینه همان قدر استقامت دارند که مقام معظم رهبری به همان اندازه استقامت دارند و من نیز همین نظر را دارم. اختلاف نظری در این باره وجود ندارد. ما باید غربی ها را به این نتیجه برسانیم که مساله هسته یی ایران چیزی نیست که بتوانند از مسیر تحریم از ما باج خواهی کنند. اکنون زمان مذاکرات جدی فرا رسیده است. غربی ها همه کارهایی که می توانستند را انجام دادند.

 

کلید واژه ها: سازمان انرژی اتمی


نظر شما :