کودتا در جریان است؛ مرسی دستگیر شده است

۱۳ تیر ۱۳۹۲ | ۰۳:۳۶ کد : ۱۹۱۸۱۲۶ سرخط اخبار


با پایان مهلت داده شده توسط ارتش مصر به طرفین درگیر در مسائل مصر، خبرگزاری های بین المللی کودتای نظامی در مصر را قریب الوقوع می دانند.

راشا تودی در خبری فوری از یکی از مشاوران امنیت ملی مصر نقل کرده است که کودتای نظامیان در جریان است.

اسکای نیوز خبر داده است که ارتش مصر تمام راه های منتهی به ساختمان رادیو و تلویزیون مصر را در دست گرفت و این ساختمان را به کنترل خود در آورد. گفته می شود در مصر همواره پیش از هر کودتای نظامی ارتش کنترل رادیو و تلویزیون مصر را به دست می گرفته است.

رویترز نوشته است که با پایان ضرب الاجل ارتش برای پایان درگیری ها، نه ارتش مصر و نه مرسی هیچ یک از مواضع خود به نحو روشنی عقب نشینی نکرده اند. فرماندهان نظامی که پیش از این از تصمیم خود برای برگرداندن نظم خبر می دادند، بعد از خودداری مرسی از کنار رفتن از قدرت، اکنون می گویند از ریختن خون تروریست ها و احمق ها ابایی ندارند.


خودروهای زرهی در بیرون ساختمان رادیو و تلویزیون مصر در ساحل رود نیل موضع گرفته اند و از کارمندان غیرضروری خواسته شده است که به خانه بروند. ولی جز این، علامتی از بروز کودتا گزارش نشده است.

 ساعتی پیش و در آخرین دقایق مانده به پایان مهلت 48 ساعته ارتش، دفتر ریاست جمهوری در بیانیه ای اعلام کرده که از همه احزاب سیاسی کشور می خواهیم به گفت و گو برای دستیابی به آشتی ملی روی بیاورند. در این بیانیه همچنین اعلام شده که یک کمیته مستقل برای تعدیل قانون اساسی تشکیل شود و قانون اساسی جدید برای تصویب به پارلمان آتی ارائه شود. دفتر ریاست جمهوری همچنین بر ضرورت تشکیل دولت ائتلافی موقت به منظور مدیریت انتخابات پارلمانی آتی تأکید کرد.

با پایان مهلت داده شده توسط ارتش مصر، صدها هزار نفر از مخالفان مرسی در میدان التحریر در مرکز مصر با آتش بازی و تکان دادن پرچم های مصر دست به شادی زدند. در حالی که همگام منتظر اقدام بعدی ارتش و احتمالا صدور بیانیه از جانب آن هستند، زمان مشخصی برای این کار تعیین نشده است.


ادعای دستگیری مرسی و رهبران اخوان

پایگاه اسرائیلی دبکا در حدود ساعت نه شب به وقت تهران مدعی شده است که کودتا در جریان است. مرسی به بک پایگاه نظامی منتقل شده است و رهبران ارشد اخوان المسلمین نیز دستگیر شده اند.
دبکا خبر داده است که بلافاصله بعد از انتقال مرسی از کاخ خود به یک پایگاه نظامی، تانک ها در مرکز شهر قاهره مشاهده شده است. بلافاصله بعد از انتقال مرسی از کاخ خود به یک پایگاه نظامی، تانک ها در مرکز شهر قاهره مشاهده شده است. هشام قندیل نخست وزیر دولت مرسی و باقی مانده وزرای دولت محل کار خود را ترک کرده اند و احتمالا ارتش شورایی موقت را برای اداره امور و آماده سازی مقدمات برگزاری انتخابات بر خواهد گزید.


 

کلید واژه ها: مصر مرسی ارتش مصر


نظر شما :