پایان ادعای دموکراسی خواهی ارتش مصر

۲۴ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۹۱۹۹۳۵ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود تاکید کرده که ارتش مصر با سرکوب خونین مردم این کشور، اعتبار ادعای دموکراسی خواهی خود را زیر سوال برد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در سرمقاله خود نوشت: تنها اندکی بیش از یک سال پس از انتخاب محمد مرسی به ریاست جمهوری، وقتی ارتش مصر وی را از قدرت برکنار کرد، اصرار داشت که حافظ دموکراسی و تنوع سیاسی است. این ادعا حتی اگر معتبر بود، با سرکوب خون بار معترضین حامی محمد مرسی و تحمیل یک ماه وضعیت فوق العاده به مردم مصر از اعتبار افتاد.

بنابراین گزارش، حمله به دو اردوگاه متحصنین طرفدار مرسی برای ادامه کنترل ارتش بر مصر ضروری نبود. ارتش مصر بدون توجه به توصیه های مبنی بر احتیاط، عملیاتی شبیه به عملیات عملیات جنگی را برای متفرق کردن معترضین شروع کرد که در آن بر اساس تخمین های دولت موقت، 275 نفر کشته شده اند.

این گزارش تصریح می کند که اقدام ارتش مصر می تواند به اقدامات تلافی جویانه حامیان مرسی از جمله حمله به کلیساهای مسیحیان منجر شود. اقدام ارتش نه تنها اخوان المسلمین بلکه سکولارهای مصری را هم سرخورده کرده است. محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی که معاون رئیس جمهور موقت مصر بود، از سمت خود استعفا داد.

لس آنجلس تایمز، در ادامه به مواضع رسمی آمریکا در خصوص سرکوب روز گذشته در مصر اشاره کرده و تصریح می کند که وزیر امور خارجه آمریکا، اقدام دیروز ارتش مصر را اسفناک خوانده است.

ایالات متحده اعلام کرده است که تجدید نظر در کمک های نظامی سالانه به مصر را بررسی می کند.

کلید واژه ها: مصر ارتش مصر مرسی


نظر شما :