درخواست گل از مصر درباره مرسی

۱۵ تیر ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۴ کد : ۱۹۱۸۲۴۹ سرخط اخبار

 رئیس جمهوری ترکیه از دولت موقت مصر خواست تا به محمد مرسی و سیاستمداران نزدیک وی که دو روز پیش طی کودتا از قدرت کنار رفتند، آسیب نزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: برای آنکارا مهم است که مقامات قاهره به محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع این کشور آسیب نزنند.

اشاره وی به بازداشت های اخیر رهبران و سیاستمداران اخوان المسلمین توسط مقام های امنیتی مصر بود. ارتش مصر روز چهارشنبه پس از تظاهرات چهار روزه مردم مرسی را از قدرت برکنار کرد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرد: آنکارا از دولت موقت مصر انتظار دارد اقداماتی را برای از سرگیری دموکراسی در نقطه ای که متوقف شده است، انجام دهد.

وی تاکید کرد که امیدوار است دوران انتقالی در مصر کوتاه باشد و خسارات فراوانی به وجود نیاورد و در نهایت دموکراسی پیروز شود. عبدالله گل افزود: ترکیه همواره در کنار مردم مصر است.

از سوی دیگر، دولت باهچلی، رهبر حزب جنبش ملی ترکیه، کودتا در مصر را محکوم کرد اما در عین حال از مرسی به دلیل برآورده نکردن انتظارات و برقرار نکردن نظم در مصر انتقاد کرد.

وی در بیانیه ای روز پنجشنبه گفت: نباید فراموش کنیم که هیچ دولتی در تمرد از دموکراسی زنده نخواهد ماند و مشروعیتی نخواهد داشت و اخلاقی نخواهد بود.

وی افزود: دولت های بعد از کودتا معمولا دچار اختلافات، بلایای اجتماعی و انواع جدیدی از دیکتاتوری می شوند.

باهچلی خاطرنشان ساخت: پس از انقلاب 25 ژانویه مصر که راه را برای به قدرت رسیدن مرسی هموار کرد، رهبر مصر نتوانست تنش ها را در کشور فرو کاسته و جلوی قطبی شدن کشور را بگیرد و مشکلات انباشته شده را حل کند.

وی تاکید کرد: شکست های مرسی نتیجه اقدامات مستبدانه ، سیاست های اقتصادی ناموفق و رویکرد مبارزه طالبانه در قبال بخش هایی از جامعه است.

وی گفت: در دموکراسی ها مداخله نظامی جایی ندارد و نباید تحمل شود. هر اتفاقی که بیفتد اخلاقی ترین و مشروع ترین راه این است که دولت های انتخاب شده به صورت دموکراتیک باید از طریق راه های دموکراتیک قدرت را واگذار کنند.

این رهبر ملی گرای ترکیه گفت: مرسی تنها کسی نیست که مقصر آشوب فعلی در مصر است و انگشت اتهام را به سمت گروه های مخالف وی نیز گرفت.

دولت باهچلی همچنین از حزب عدالت و توسعه ترکیه خواست تا از تجربه مصر درس گرفته و هشدار داد که تبعاتی در خاورمیانه و همینطور ترکیه به وجود خواهد آمد.

وی در میان پاسخ های خنثی با کودتا در مصر از سوی جامعه بین الملل صداقت بیانیه های رهبران غربی را که نسبت به تحولات مصر اظهار نگرانی کرده اما کودتای نظامی را محکوم نکردند، زیر سوال برد.

کلید واژه ها: مصر ترکیه مرسی


نظر شما :