انتقاد قاهره از موضع ایران در قبال تحولات مصر

۲۲ تیر ۱۳۹۲ | ۰۰:۳۶ کد : ۱۹۱۸۴۷۶ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز گزارش داد: مصر انتقاد ایران از کودتای نظامی مصر که به برکناری محمد مرسی منجر شد را "دخالت غیر قابل پذیرش" در امور داخلی این کشور خواند.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری انگلیسی گزارش داد : وزرات امور خارجه مصر روز پنجشنبه با ابراز "ناخشنودی بی نهایت" از اظهارات اخیر ایران درباره مصر، این مواضع را منعکس کننده " نداشتن آگاهی دقیق از ماهیت تحولات دموکراتیکی که مصر شاهد آن است" دانست.

وزرات امور خارجه مصر در بیانیه ای که روی "فیس بوک" این وزارت قرار گرفت، افزود: این نشانگر دخالت غیر قابل پذیرش در امور داخلی مصر است.

مصر درباره انتقادات اخیر ترکیه از برکناری مرسی نیز موضعی مشابه را اتخاذ کرد.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری "نووستی"، بدر عبدالعاطفی، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در پاسخ به اظهار نظر عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که دخالت نیروهای نظامی در مسایل سیاسی و تغییر دولت هایی را که بر اساس انتخابات به قدرت رسیده، کاری ناشایست دانسته بود، گفت: تحولات اخیر مصر پیشرفتی سیاسی بود که در نتیجه خواسته مردم محقق شده است، این خواسته در نقشه عمل ارتش مصر تجلی پیدا کرده و مردم آن را تایید کردند.

فرماندهی نیروهای مسلح مصر چهارشنبه هفته گذشته محمد مرسی، رییس جمهور اسلام گرای مصر را برکنار و اعتبار قانون اساسی را متوقف کرد و یک "نقشه عمل" را اعلام کرد که شامل یک دوره انتقالی و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است. عدلی منصور، مامور انجام وظایف ریاست جمهوری در دوره انتقالی شده و به عنوان رییس جمهور موقت مصر سوگند یاد کرد.

با این حال "اخوان المسلمین" اقدام ارتش در خلع مرسی را کودتای نظامی نامیده و ازسرگیری قانون مداری در کشور را خواستار شد.

کلید واژه ها: مصر مرسی


نظر شما :