رایزنی 1+5 برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران

۲۵ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۱۸۶۲۴ سرخط اخبار

بازتاب انتقادات حسن روحانی از کارکرد اقتصادی دولت احمدی نژاد، گمانه زنی ها پیرامون پست احمدی نژاد پس از پایان دوره ریاست جمهوری، گفت و گوی نمایندگان گروه ۱+۵ درباره ادامه مذاکرات هسته ای ایران و موافقت ایران با تها تر گندم با پاکستان، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

رایزنی اعضای گروه 1+5 برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران


به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب امروز مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان، به بازتاب رویدادهای داخلی ایران و تحلیل های مربوط به آنها اختصاص دارد. در این زمینه، انتقادات اخیر حسن روحانی از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد، از جمله مهم ترین مسائلی است که مورد توجه قرار گرفته است.

«گالف نیوز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد، حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، در نخستین انتقادات خود از دولت احمدی نژاد از زمان انتخاب به عنوان رئیس جمهور جدید، گفته وی اقتصاد کشور را با سوءمدیریت اداره کرده است.

این روزنامه به نقل از روحانی می نویسد: «ما از مقامات کنونی درباره وضع کشور پرسیدیم؛ اما گزارش های آن ها و گزارش های تیم ما، تفاوت بسیاری با یکدیگر داشت». روحانی اشاره کرده که برای نمونه، با وجود ادعاهای احمدی نژاد مبنی بر ایجاد صد ها هزار فرصت شغلی، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ تنها سالانه چهارده هزار شغل ایجاد شده و نرخ تورم نیز بر خلاف اعلام رسمی، نه ۳۲ درصد، بلکه ۴۲ درصد است.

رایزنی اعضای گروه 1+5 برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران


اما برنامه های احتمالی محمود احمدی نژاد برای دوره پس از ریاست جمهوری، موضوع دیگری است که امروز مورد توجه برخی مطبوعات قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد، احمدی نژاد همه را در ایران به حدس و گمان درباره برنامه های پس از ریاست جمهوری اش مشغول کرده است.

این روزنامه اشاره می کند، هم اکنون گمانه های فراوانی از انتصاب وی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما گرفته تا فعالیت به عنوان یک سیاستمدار مستقل در جریان است و در همین زمینه، سفر اخیر وی به عراق نیز از سوی رسانه ها و تحلیلگران با دقت پیگیری می شود. به باور این روزنامه، آنچه در این میان مشخص است، این که احمدی نژاد و تیمش نمی خواهند بار خود را جمع کرده و خود را از عرصه کنار بکشند.

رایزنی اعضای گروه 1+5 برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران


در میان دیگر مطالب، سایت خبری «اروپای جدید» از برنامه کا ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای میزبانی از نمایندگان گروه ۱+۵ برای بحث درباره مذاکرات هسته ای ایران خبر داده است. این سایت اشاره می کند که کا ترین اشتون امروز در بروکسل بلژیک، میزبان این نمایندگان خواهد بود. در این رابطه، مایکلمان، سخنگوی کا ترین اشتون اظهار داشته، گفت و گوهای بروکسل، بر سر یافتن راهی برای چگونگی پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران است. این نخستین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران است که اعضای گروه ۱+۵ برای بحث در این زمینه گرد هم می آیند.

رایزنی اعضای گروه 1+5 برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران


در پایان سایت خبری «البوابه» از توافق ایران و پاکستان برای تها تر گندم خبر داده است. این سایت به نقل از منابع خبری داخلی ایران می نویسد، ایران با دریافت گندم به ارزش ۹ میلیون دلار از پاکستان در ازای بدهی این کشور بابت دریافت برق از ایران موافقت کرده است.

البوابه اشاره می کند، این کار در حالی انجام می گیرد که نهادهای ذیربط در ایران، پیش از این اعلام کرده بودند، کیفیت گندم پاکستان را تأیید نمی کنند. مبلغ بدهی پاکستان بابت واردات انرژی برق از ایران، بالغ بر ۵۱ میلیون دلار است؛ اما به واسطه تحریم های غرب علیه ایران، امکان دریافت این مبلغ به صورت نقدی وجود ندارد.

کلید واژه ها: احمدی نژاد پاکستان روحانی ایران


نظر شما :