ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از نامه تبریک عدلی منصور به روحانی تا تقاضای کمک ترکیه از صالحی

۲۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۵ کد : ۱۹۱۸۶۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
تقاضای پول بیشتر ملک برج تجارت جهانی، ورود دختر دیک چنی به دنیای سیاست، نامه تبریک رئیس جمهوری مصر به روحانی، تقاضای کمک ترکیه از صالحی، تهمت خیانت به کامرون توسط ارتش آزاد سوریه و رایزنی ایران و سوریه برای آشتی دادن لبنانی ها از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از نامه تبریک عدلی منصور به روحانی تا تقاضای کمک ترکیه از صالحی

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

مالک ساختمان تجارت جهانی پول بیشتر می خواهد

قاضی امریکایی دستور به رسیدگی مجدد پرونده حمله به برج های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک داد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، مالک برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک از دو شرکت هواپیمایی ای که هواپیماهایشان به برج های دوقلو اصابت کرد و آن حادثه خونین را رقم زد، خواسته است که برای این اتفاق به او غرامت بدهند. در پی این در خواست قاضی پرونده رسیدگی به پرونده حملات 11 سپتامبر دستور رسیدگی مجدد این پرونده را صادر کرد.

شرکت "ورلد تراید سنتر پروپرتیز" که طرف قرارداد برج های دوقلوی تجارت جهانی بوده و بیمه آنها را تامین می کرده، از شرکت های هواپیمایی یونایتد ایرلاینز و امریکن ایرلاینز 4 میلیارد دلار غرامت مطالبه کرده است.

دختر دیک چنی وارد دنیای سیاست می شود

لیز چنی، دختر دیک چنی، معاون رئیس جمهوری سابق ایالات متحده امریکا روز سه شنبه نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات مجلس سنا که قرار است در سال 2014 برگزار شود، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به این ترتیب وی بعد از آن که پدرش در سال 2009 عرصه سیاسی را ترک کرد و از مجلس سنا رفت، رسما وارد دنیای سیاست شد.

وی با انتشار نوار ویدئویی در یوتیوب رسما نامزدی خود را برای انتخابات مجلس سنای امریکا اعلام کرد و ضمن حمله به سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهوری سیاه پوست دموکرات امریکا گفت که 4 سال و نیم گذشته سال های بسیار سخت و هراس برانگیزی برای امریکا بوده است.

نامه تبریک رئیس جمهوری موقت مصر به روحانی

عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر با فرستادن پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهوری منتخب انتخاب او را به این سمت تبریک گفت.

به گزارش روزنامه الاخبار، وی بعد از این که به عنوان رئیس جمهوری موقت انتخاب شد و در جبران عدم ارسال تبریک از سوی محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق به روحانی اقدام به این کار کرد. گفته می شود در پیام تبریک عدلی منصور به رئیس جمهوری منتخب آمده است که ما حسن نیت خود را با این کار نشان می دهیم و اعلام می کنیم که حاضریم در هر جایی با شما دیدار کرده و کلیدی برای حل مشکلات موجود بیابیم و به تفاهمات جدیدی برسیم، به ویژه که امروز مصر موضعی متفاوت از موضع مرسی در روزهای آخر دوران ریاست جمهوری اش دارد.

بازداشت اشتباهی شهروند نروژی در فرانسه

مقام های فرانسوی یک شهروند نروژی را به اشتباه در فرانسه به اتهام دست داشتن در یک برنامه تروریستی بزرگ دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستین ویکرنیس، عضو گروه موسیقی میتال راک که با نام فارغ مشهور است به طور اشتباهی در منزلش در سالون لا تور دستگیر شد. مقام های فرانسوی گمان کرده بودند که وی با آندریاس بریفیک، شهروند نروژی که در سال 2011 در کشورش اقدام به کشتار دسته جمعی کرده بود، هم دست بوده است.

ارتش آزادیبخش سوریه انگلیس را به خیانت متهم کرد

سرهنگ سلیم ادریس، رئیس ستاد ارتش آزاد سوریه دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس را متهم به خیانت به ارتش آزادیبخش کرد.ادریس در گفت وگو با روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف تصمیم دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس مبنی بر خودداری از حمایت تسلیحاتی از مخالفان بشار اسد و ارتش آزاد را نکوهش کرد و نخست وزیر انگلیس را متهم به خیانت به این گروه مسلح کرد.وی در این باره گفت: «این کار باعث می شود تا القاعده در میان شورشیان نفوذ کرده و بر روند امور مسلط شوند.»

وی همچنین این اقدام انگلیس را اعطای فرصتی به ایران، حزب الله و ارتش سوریه برای پیروزی مطلق بر مخالفان اسد دانست.ادریس همچنین گفت: «دیگر مشخص شد که وعده های غربی ها تو خالی است و اکنون سوال این است که حالا ما را تنها گذاشتید تا برای چه بجنگیم؟»

رایزنی ایران و سوریه برای آشتی دادن لبنانی ها

منابع آگاه به روزنامه الحیات، چاپ لندن اطلاع دادند که غضنفر رکن آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و علی عبدالکریم، سفیر سوریه در لبنان تلاش های مضاعفی را برای حل اختلافات در درون جریان 8 مارس، به ویژه میان میشل عون، رهبر جریان ملی آزاد و حزب الله آغاز کرده اند.

در همین رابطه گفته شد که روز چهارشنبه میشل عون نزد سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان رفت تا ضمن گفت وگو با او راه حلی برای پایان دادن به اختلافات پیش آمده بیابد.در این هفته منابع خبری لبنانی اعلام کردند که در پی بروز اختلافاتی میان جریان میشل عون با دیگر اعضای 8 مارس از جمله حزب الله وی تصمیم به خروج از این پیمان گرفته است.این در حالی است که برخی منابع خبری لبنانی گزارش داده بودند که میشل عون در قبال دریافت پول و وعده های سیاسی از سوی عربستان تصمیم به خروج از پیمان 8 مارس گرفته است.

گرانترین خانه در امریکا؛ 190 میلیون دلار

گرانترین خانه در امریکا به ارزش 190 میلیون دلار در معرض فروش قرار گرفته است.به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، این خانه فاخر در ایالت کنیتکت واقع شده و تاریخ ساخت آن به سال 1896 باز می گردد و برای نخستین بار از سال 1904 تا کنون در معرض فروش قرار گرفته است.

این خانه مسکونی رو به دریا است، اتاق های غذاخوری و نشیمن بزرگ دارد و شامل یک اتاق کتابخانه بزرگ و 12 اتاق خواب می شود.

اتهام 446 تجاوز به یک شهروند امریکایی

دادستانی کل ایالت اوهایوی امریکا 977 اتهام را به آریل کاسترو شهروند امریکایی که 3 زن را 10 سال در خانه اش حبس کرده و آنها را مورد تجاوز قرار داده، تفهیم کرده است.به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، از این تعداد اتهام تفهیم شده به این شهروند امریکایی 512 مورد آدم ربایی، 446 مورد تجاوز و 7 مورد اتهام خشونت جنسی است. وی همچنین متهم است یکی از زنانی را که نزد خود حبس کرده بود را آن قدر کتک زده که سقط جنین کرده است. وی همچنین 6 مورد تجاوز و سه مورد تعرض به یک کودک را در پرونده خود دارد که اکنون وضعیت کودک مورد تعرض در معرض خطر است. وی همچنین متهم به حمل ادوات جنایت شده است.پیش بینی می شود دادگاه رای به اعدام او به اتهام قتل بدهد. دادگاه برای آزادی موقت کاسترو کفالتی به ارزش 8 میلیون دلار صادر کرده است.

ضبط محموله سلاح در مرز عراق و سوریه

نیروهای نظامی عراقی از کشف یک محموله سلاح که برای گروه های تروریستی فعال در سوریه می رفته است، خبر دادند.به گزارش شکبه خبری الفرات، این منابع امنیتی خبر دادند که در این محموله که در منطقه مکر الذیب در مرز عراق و سوریه ضبط شده ۱۱ موشک ضد تانک و ۲۳ کاتیوشا و دیگر مواد منفجره و سلاح های سنگین کشف شده است.این منابع هم چنین از دستگیری ۲۳ تروریست در جنوب بغداد در یک عملیات پیش دستانه خبر داده اند که دو تن از آن ها از رهبران گروه تروریستی دولت اسلامی عراق هستند.

تقاضای کمک ترکیه از صالحی

روزنامه الاخبار، چاپ لبنان گزارش داد که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران در سفر خود به ترکیه با پشیمانی طرف ترک از دخالت در امور داخلی سوریه، مصر و عراق مواجه شده است.بنا به این گزارش مسئولان ترکیه در دیدار با صالحی از او خواسته اند که تهران در بازنگری ترکیه در سیاست هایش در قبال سوریه، عراق و مصر به آن کمک کند. به ویژه که اکنون قطر نیز از معادله بازی منطقه ای کنار گذاشته شده و پرونده منطقه به دست عربستان افتاده است.

در همین رابطه توافق شد تا مجاهد ارسلان، مشاور ویژه نخست وزیر ترکیه بعد از مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به تهران سفر کند تا با وساطت تهران بتواند به دمشق رفته و با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار کند.

ولید معلم، معاون رئیس جمهور می شود

روزنامه لبنانی الاخبار، گزارش داد که بعد از تغییر کادر رهبری قطری حزب بعث به زودی دولت این کشور نیز تغییر خواهد کرد.به نوشته این روزنامه به زودی ولید معلم جانشین فاروق الشرع در سمت معاونت اولی خواهد نشست و فیصل مقداد نیز وزیر امور خارجه سوریه خواهد شد. همچنین عماد خمیس، وزیر فعلی برق نخست وزیر دولت جدید خواهد شد. فاروق الشرع نیز به سمت مشاور سیاسی ویژه رئیس جمهور منصوب خواهد شد.

بنا به این گزارش وائل الحلقی، دیگر معاون رئیس جمهوری سوریه خواهد شد و تیم اقتصادی نیز کاملا تغییر خواهد کرد. اما وزرای دفاع، کشور، آموزش و پرورش و آموزش عالی تغییر نخواهند کرد.

الجزیره امریکا رقیب تازه سی ان ان

شبکه الجزیره قصد دارد به زودی شبکه تلویزیونی ای مخصوص شهروندان امریکایی راه اندازه کند.به گزارش پایگاه خبری الرساله، قرار است این شبکه همانند شبکه امریکایی سی ان ان عمل کند اما در رقابت با آن در امریکا برنامه پخش کند.قرار است در این شبکه از کارکنان شبکه سی ان ان استفاده شود. الجزیره قصد دارد به کمک این شبکه از رویکرد ضد اسرائیلی خود که در شبکه الجزیره عربی دنبال می کند بکاهد و لابی صهیونیست ها را در این کشور با خود همراه کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه امریکا عراق مصر


نظر شما :